Maserati Ghibli: pierwsza jazda nowym Maserati, to auto jest z innej ligi!

Maserati poczuło wiatr w żaglach - niemal jednocześnie debiutują dwa modele. Absolutną nowością jest mniejszy, jadowicie stylizowany Ghibli.

Jeśli taki producent jak Maserati, który swoją ofertę opierał na coraz bardziej starzejących się dwóch modelach, nagle - w odstępie zaledwie kilku miesięcy - wprowadza do oferty dwa nowe, a w kolejce czeka następny, to coś musi być na rzeczy.

Wielką nowością jest Ghibli - "małe" Maserati klasy BMW 5 i Audi A6. Kształt i wygląd nadwozia Ghibli określają wspaniałe proporcje z bardzo długim przodem, mocno zaznaczonymi wszystkimi czterema błotnikami i groźnym spojrzeniem wąskich, przymrużonych oczu. Nadwozie jest niskie, a kabina narysowana tak, że sprawia wrażenie mniejszej niż w rzeczywistości jest. Charakterystyczna osłona chłodnicy, której kształt pochodzi z samochodów wyścigowych Maserati z lat 50., z owalnej zmieniła się w bardziej trapezoidalną, a wybrzuszenie na pokrywie silnika wysyła powszechnie zrozumiały, krótki komunikat: tu jest moc.

Maserati powraca w wielkim stylu z bardzo atrakcyjnym - i to nie tylko stylistycznie – modelem

W konstrukcji samochodu wykorzystano mieszankę stali i aluminium, z magnezową belką jako elementem konstrukcyjnym pod deską rozdzielczą. Miejsce kierowcy jest mocno przesunięte do tyłu, ale nie cierpi na tym przestronność kabiny, wykończonej w stylu, który nawet przy braku jakichkolwiek emblematów natychmiast i bezbłędnie kojarzyłby się tylko z jednym krajem. Konsola środkowa została zredukowana do minimum – na wierzchu znajdują się jedynie przełączniki układu klimatyzacji, pozostała obsługa odbywa się za pośrednictwem ogromnego, 8,4-calowego ekranu dotykowego; jak twierdzi Maserati – największego spośród montowanych w modelach tej klasy.

Przy okazji włoska firma podkreśla nawet cechy praktyczne Ghibli, jak schowki, uchwyty, czy bagażnik o pojemności aż 500 litrów.

Silniki - same konkrety

Nazwa zobowiązuje - i kiedy idzie o konie mechaniczne, Maserati nie bawi się w małe liczby. Do napędu służą dwa silniki - benzynowy 3.0 V6 biturbo w wersjach o mocy 330 KM (oznaczany po prostu jako Ghibli) i 410 KM (Ghibli S) oraz, to nowość w historii włoskiej marki, turbodiesel 3.0 V6 Twin Turbo rozwijający 275 KM. Wszystkie silniki – to pierwszorzędny "smaczek" - powstają w zakładach Ferrari w Maranello, a diesel, który wykorzystuje blok produkcji VM Motori znany z silników w innych modelach koncernu Fiata, dla Maserati był specjalnie dopracowywany przez zespół Paolo Martinellego, legendarnego twórcy silników F1 Ferrari.

Wszystkie jednostki współpracują z 8-biegowym automatem pochodzącym od ZF (używanym również przez BMW i Jaguara), uważanym za najlepszą tego typu przekładnię na świecie. Wszystkie modele mają też fabrycznie montowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Kolejną nowością jest napęd na cztery koła, w jaki za dopłatą będzie mogło być wyposażone Ghibli S. Układ jest zestrojony z mocnym "akcentem na tył" - w standardowych warunkach aż 70 procent siły napędowej wędruje do kół tylnej osi. Wersji z napędem na cztery koła nie będzie jednak w połączeniu z turbodieslem - a szkoda, bo taka kombinacja byłaby idealna na rynki Europy.

Jazda - świetny, ale niezbyt ostry

Maserati robi szum wokół faktu, że Ghibli charakteryzuje się "zerową" podsterownością. W rzeczywistości podsterowność jest – musi być ze względów bezpieczeństwa - jednak rzeczywiście została zmniejszona maksymalnie. Blisko pięciometrowa limuzyna okazuje się niesamowicie zwinna i przeskakuje zakręty jednym ruchem, w bardzo przyjemny sposób opierając się na obu zewnętrznych kołach, a nie, jak to w wielu autach bywa, głównie na przednim. Skupiają się tu wszystkie techniczne zalety auta: rozkład masy 50/50, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a w wersji czteronapędowej - świetnie zestrojony układ przeniesienia napędu.

Jeśli czegoś brakuje, to lepszego wyczucia układu kierowniczego, który działa zbyt syntetycznie, w zakrętach nienaturalnie "ciągnąc"z kierownicę ku położeniu środkowemu. Jednak poziom przyczepności i gotowość do zmiany kierunku jazdy są bardzo dobre, reakcje auta nawet w trudniejszych sytuacjach superprzewidywalne, a komfort resorowania wysoki.

Układ jezdny Ghibli jest więc na niezłym poziomie, tylko... tylko czy to wystarcza? Maserati to nie Audi czy Mercedes, które chcą (i muszą) zadowolić właściwie wszystkich. Ghibli jeździ tak jakby również chciało wszystkich zadowolić, a jednak wolelibyśmy, żeby Maserati było bardziej bezkompromisowe, bardziej ostre niż nakazywałaby przyzwoitość – tym bardziej że może sobie na to pozwolić. Nie tłumaczyć się, że "jestem sztywniejszy czy ostrzejszy, bo nazywam się Maserati i taki powinieniem być", tylko po prostu być. Tej ostatecznej ostrości układu jezdnego nam w Ghibli brakuje.

Sukces - poza głównym nurtem

W języku Maserati, Ghibli to samochód dla tych, którzy chcą "być inni". Oświadczenia w podobnym guście słyszymy przy okazji debiutu niemal każdego auta, jednak akurat w tym wypadku ma ono chyba wyjątkowy ładunek życia. Ghibli nie ma szans konkurować z modelami głównego nurtu klasy wyższej średniej i Maserati doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Ma natomiast szansę wbić się między modele rzadsze, właśnie te bardziej oryginalne, jak Mercedes CLS, Jaguar XF, czy BMW 6 Gran Coupé.

Maserati powraca w niezłym stylu, z diabelsko atrakcyjnie stylizowanym, znakomicie dopracowanym modelem. Kto chętny?

Roman Popkiewicz
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Świetny samochód, chociaż nosząc znak Maserati mógłby (powinien) być bardziej bezkompromisowy.

DANE PRODUCENTA MASERATI GHIBLI V6

DANE PRODUCENTA

Maserati Ghibli V6

Cena376 888 zł
SILNIK I UKŁAD NAPĘDOWY
Rodzaj silnika benzynowyV6 biturbo
Pojemność skokowa2979 cm3
Moc maksymalna330 KM
przy obrotach5000/min
Maksymalny moment obrotowy500 Nm
przy obrotach4500/min
Rodzaj napęduna tylne koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h5,6 s
Prędkość maksymalna263 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie9,6 l/100 km
Emisja CO2223 g/km
NADWOZIE4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dług. x szer. x wys. 4971 x 1945 x 1461 mm, rozstaw osi 2998 mm, masa własna 1810 kg, pojemność bagażnika 500 l, pojemność zbiornika paliwa 80 l.

amis

REKLAMA