Maserati Grecale Trofeo: Świeży powiew - TEST

Maserati Grecale wykorzystuje konstrukcję Alfy Romeo, silnik supersamochodu, ma luksusowe wyposażenie oraz,  tradycyjnie dla włoskiej marki, nazwę pochodzącą od nazwy jednego ze śródziemnomorskich wiatrów. Wrażenia z jazdy Grecale w wersji Trofeo.

Maserati Grecale Materiały prasowe

Podobieństwo jest oczywiste i Maserati nawet nie próbuje od niego uciekać. Grecale ma stać się dla firmy tym, czym Macan jest dla Porsche – najpopularniejszym modelem w gamie.

REKLAMA

Maserati Grecale Trofeo – stylizacja i wrażenie

Przede wszystkim Grecale to duży samochód. Nie da się tego stwierdzić, patrząc na same zdjęcia, bo stylizacja nadwozia ma w sobie coś, co sprawia, że auto nie tylko wygląda na znacznie mniejsze niż jest, ale nawet potrafi wyglądać jakby nie było SUV-em, tylko kompaktowym hatchbackiem. Czy sprawiają to proporcje nadwozia, czy może wielkość przodu w porównaniu do reszty karoserii, czy linia boczna, czy też wielkość i umieszczenie reflektorów, kół, słupków itp.? Trudno powiedzieć, natomiast nawet styliści Maserati przyznają, że istnieje duża różnica między Grecale na zdjęciu, a Grecale na żywo.
Przód, na którym reflektory znajdują się powyżej osłony chłodnicy i zachodzą na błotniki, ma rysy twarzy znane z wielu historycznych modeli marki, z kolei łukowate tylne światła nawiązują do coupé 3200 GT. Auto jest długie, ma smukłą sylwetkę, lekko wybrzuszone błotniki i tę lekko zdystansowaną, nienachalną pewność siebie, jaką ma ktoś, kto wie,ile jest wart. Styliści Maserati powtarzają, że znacznie ważniejsze niż zostać gwiazdą w dniu debiutu jest to, żeby w miarę upływu czasu wyglądać tak samo dobrze, jak na początku.
Natomiast w kabinie Grecale wprowadza nowy styl, który zobaczymy zapewne również w innych modelach marki w najbliższych latach. O ile sama deska rozdzielcza zachowuje tradycyjne linie – jest dość wysoka, a zestaw instrumentów osłania daszek – o tyle znikły z niej klasyczne przełączniki, a obsługa nawet podstawowych funkcji odbywa się albo przez ekran dotykowy (nawet załączenie świateł mijania), albo służy do tego pole dotykowe (np. światła awaryjne). Z kolei tradycyjna dźwignia automatycznej przekładni została zastąpiona przez przyciski na konsoli.

Maserati GrecaleMateriały prasowe
Deska rozdzielcza łączy tradycyjne linie z całkowicie cyfrową obsługą

Maserati GrecaleMateriały prasowe
Nawet tarcza zegarka jest ekranem

Maserati Grecale Trofeo – codzienność i praktyczność

Czasy są takie, że Maserati równie mocno jak styl nadwozia oraz moc silnika podkreśla cechy praktyczne modelu, wskazując na przykład, że zarówno pod względem ilości miejsca z tyłu, jak i pojemności bagażnika Grecale jest najlepsze w klasie.
Chociaż jest tylko o 14 cm krótsze niż Levante i praktycznie tak samo szerokie, Grecale zza kierownicy okazuje się znacznie bardziej poręczne. Jeśli w Levante np. w ciasnych uliczkach jesteś szczególnie ostrożny, bo masz świadomość, że trzymasz w rękach ogromny samochód, to w wypadku Grecale manewrujesz ze znacznie większą pewnością siebie, świetnie wyczuwając wymiary auta już od pierwszych metrów.
W zwykłych trybach jazdy (Comfort lub minimalnie ostrzejszy GT) auto jest spokojne, reakcje na gaz okazują się leniwe, tłumienie nierówności jest ciche, a wydechu praktycznie nie słychać. Układ kierowniczy pracuje z wyczuciem, ale ruchy kierownicy nie wywołują szybkich reakcji auta, na czym zyskuje komfort prowadzenia. Krążąc po mieście albo spokojnie sunąc obwodnicą z silnikiem pracującym przy niskich lub najwyżej średnich obrotach, nie byłbyś w stanie odgadnąć, ani ile cylindrów ma silnik wersji Trofeo, ani tym bardziej jakiego rzędu ma moc. Ot, codzienny, wygodny, spokojny SUV.

Maserati GrecaleMateriały prasowe
Szeroki tył oznajmia, że w tym aucie drzemie duża moc. Łukowate tylne światła nawiązują do coupé 3200 GT

REKLAMA

REKLAMA

Maserati Grecale Trofeo – technika i wyposażenie

Do konstrukcji Grecale wykorzystano zmodyfikowaną płytę podłogową zwaną Giorgio i znaną np. z Alfy Romeo Stelvio. Można powiedzieć, że SUV Maserati jest spokrewniony z Alfą tak samo, jak Porsche Macan z Audi Q5 – obydwa modele mają podobną konstrukcję, poza tym wszystko jest inne.
Wersje GT i Modena są wyposażone w czterocylindrowe, turbodoładowane silniki 2.0 z układem tzw. miękkiej hybrydy. Rozwijają one moc odpowiednio 300 i 330 KM; będą to najpopularniejsze odmiany Grecale. Obydwie mają taki sam układ zawieszenia wykorzystujący sprężyny śrubowe, przy czym Modena jest fabrycznie wyposażona w amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia. Jako opcja jest oferowane zawieszenie pneumatyczne, które z kolei ma w standardzie topowa, 530-konna wersja Trofeo. Wyposażona w silnik 3.0 V6 turbo, pochodzący z supersportowego MC20, jest wizytówką całej gamy.

Maserati GrecaleMateriały prasowe
Wykończenie wnętrza robi świetne wrażenie. Fotele są bardzo wygodne
Maserati GrecaleMateriały prasowe
Z tyłu jest tyle miejsca, ile w większym Levante

Jednostka zwana Nettuno została oczywiście na potrzeby Grecale zdetuningowana (ma zwykły układ smarowania zamiast suchej miski olejowej i inne turbosprężarki) oraz wyposażona w układ odłączania cylindrów (cały prawy rząd) podczas pracy z niedużym obciążeniem. Wreszcie, za rok pojawi się Grecale Folgore (błyskawica), czyli odmiana z napędem elektrycznym.
W najnowszym SUV-ie debiutuje też nowy system multimedialny, zwany MIA (Maserati Intelligent Assistant), wyposażony w szereg usług online oraz dający możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami auta (np. klimatyzacją) za pomocą wirtualnego asystenta, takiego jak Alexa. Maserati oczywiście zachwala swój nowy system, jakby był on najlepszy na świecie, podczas krótkich pierwszych jazd zamiast na MIA woleliśmy się jednak skupić na systemie umożliwiającym jazdę, zwanym 3.0 V6.

Maserati GrecaleMateriały prasowe
Silnik 3.0 V6 z dwiema turbosprężarkami pochodzi, po modyfikacjach, z supersportowego MC20. Pod maską Grecale Trofeo rozwija moc 530 KM

REKLAMA

Maserati Grecale Trofeo – dynamika i osiągi

O ile przy codziennej jeździe Grecale Trofeo zachowuje bardzo spokojny charakter, o tyle w ostrym trybie jazdy Sport oraz w najostrzejszym Corsa staje się autem w najlepszym znaczeniu brutalnym. Wydech zaczyna ryczeć, w chwilach zmiany biegów słychać głośne strzały, a przy odjęciu gazu pojawia się donośny bulgot dopalania paliwa. Silnik nabiera obrotów tak szybko i tak kompletnie bez oporów, że w ręcznym trybie pracy automatu trzeba się pilnować, żeby zdążyć zmienić na czas bieg. Maserati przyspiesza jak opętane: można spokojnie uwierzyć w czas 3,8 s do setki – nos auta szybko ustawia się w skręt, a dzięki napędowi na cztery koła przy wyjściu z zakrętu Maserati ma znakomitą trakcję.

Maserati GrecaleMateriały prasowe
Typowy dla Maserati motyw trójzębu jest widoczny w wielu detalach, takich jak np. obręcze kół
Maserati GrecaleMateriały prasowe
Na przednich błotnikach są charakterystyczne „chrapki”

Silnik nabiera obrotów tak szybko i tak kompletnie bez oporów, że w ręcznym trybie jazdy musisz się pilnować, żeby zdążyć zmienić bieg na czas


Pracą systemów odpowiadających za stabilność i dynamikę jazdy zarządza centralny sterownik zwany VDCM (Vehicle Domain Control Module), który zmniejsza moment obrotowy jeszcze zanim nastąpi utrata stabilności (np. podsterowność). Dzięki temu Grecale pozostaje na zadanym torze jazdy bez konieczności przyhamowywania kół przez układ stabilizacji oraz związanego z tym szarpania. Efekt jest taki, że niedoświadczony kierowca może mieć gaz wciśnięty do podłogi – nawet na mokrej nawierzchni – a Maserati pokona zakręt bez wyjeżdżania przodemi bez zarzucania tyłem.
Natomiast doświadczony kierowca szybko wyczuje sposób działania systemu i będzie potrafił bez wyłączania układu stabilizacji wywoływać lekkie uślizgi kół przy wyjściach z zakrętów, bo jak każdy dobrze wie, w aucie z silnikiem o takiej mocy czasami dokładnie o to chodzi. Testowe Grecale Trofeo mieło ogumienie zimowe, więc z ostateczną oceną będziemy musieli jeszcze poczekać, ale w prowadzeniu Maserati nie sprawia wrażenia tak ostrego,jak Porsche Macan GTS.
Powrót do normalnego świata jest natychmiastowy – po włączeniu trybu Comfort reakcje auta od razu spowalniają, wydech cichnie i znowu trudno odgadnąć, jaki silnik znajduje się pod maską.

Maserati GrecaleMateriały prasowe

 

Dane producenta MASERATI GRECALE TROFEO
Cena 625 101 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 turbo
Pojemność skokowa 3000 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
530 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
620 Nm
3000-5500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,8 s
Prędkość maksymalna 285 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 11,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
254 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4859 x 1979 x 1659 mm, rozstaw osi 2901 mm, masa własna 2027 kg, pojemność bagażnika 570 l/b.d., poj. zbiornika paliwa 64 l.

REKLAMA

REKLAMA