4. Hamowanie μ-split
Prawe i lewe koła samochodu jadą po podłożu o różnej przyczepności, mimo to podczas hamowania auta nie powinny zjeżdżać z właściwego toru jazdy. To ćwiczenie jest bardzo wymagające wobec układów ESP i ABS. Najkrótszą drogę hamowania (104 m) uzyskuje Kia, za nią są Citroën i BMW. W ich wypadku nie są potrzebne zbyt mocne korekty kierownicą, nawet jeśli Audi, BMW, Citroën i Kia wymagają od kierowcy większej koncentracji. Drogi hamowania Opla (132 m) i Toyoty (135 m) są za długie.
Najlepsza Kia cee'd
Najgorsza Toyota Auris
5. Slalom
Podczas tego ćwiczenia sprawdzane są m.in. stabilność auta, zmiany kierunku jazdy i precyzja prowadzenia. Raz obciążone, a raz puste samochody omijają słupki rozstawione co 18 m. Najlepiej wychodzi to sztywno zestrojonemu Seatowi, tuż za nim podążają BMW, Honda i Audi. Leon nawet w pełni obciążony jest szybszy niż inne auta z pustym bagażnikiem. Taniec pomiędzy pachołkami najgorzej wychodzi ociężałej Kii oraz wysokiemu i kołyszącemu się na boki Mercedesowi.
Najlepszy Seat Leon
Najgorszy Mercedes Klasy A
6. Stabilność na zakrętach
Na mokrej nawierzchni każde z aut rozpędza się do takiej prędkości, przy której pojawia się poślizg (zwykle podsterowność). Na okręgu o promieniu 30 m VW, Seat, BMW i Renault uzyskują podobną prędkość – ok. 56 km/h. Golf zachowuje się bardzo neutralnie, podczas gdy Renault wymaga korekt kierownicą. Audi i Fiat zaliczają test równie bezproblemowo, jak Ford, Mercedes i Honda. Kia jest najwolniejsza i wymaga wyczuwalnych korekt kierownicą.
Najlepszy VW Golf
Najgorsza Kia cee'd
Widoczność dookoła auta
Słupki dachowe i zagłówki, których nie da się opuścić utrudniają kierowcy widoczność z wnętrza auta. Laser obracający się o 360 stopni pozwala zbadać widoczność w poszczególnych autach. W VW wszystkie zasłonięte sektory mają łącznie 89 stopni, w Seacie jest to już ponad 100º – z powodu grubych przednich słupków. Fiat nie gwarantuje najlepszej widoczności do tyłu, ale najgorsza jest Honda, w której w sumie zasłonięta jest powierzchnia 131 stopni.
Najlepszy VW Golf
Najgorsza Honda Civic
Widoczność do przodu
Pewna przestrzeń bezpośrednio przed samochodem zawsze pozostaje niewidoczna dla kierowcy. Im jest większa, tym trudniej manewrować, bo łatwo można przeoczyć drobne przeszkody. Master- test ujawnia znaczne różnice między samochodami. Audi, Kia, VW i Mercedes uzyskują dobry wynik – obszar niewidoczny jest mniejszy niż 4 m. W Toyocie (5,06 m), Peugeocie (5,16 m) oraz Citroënie (6,17 m) przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, niewidoczna dla kierowcy, jest zbyt duża.
Najlepsze Audi A3
Najgorszy Citroen C4
Widoczność przy parkowaniu
Podczas tego badania zadaniem lasera jest wykrycie słupka o wysokości 50 cm, ustawionego po prawej stronie auta, po skosie z przodu. Słupek udaje zderzak innego auta, za którym chcemy zaparkować. Im wcześniej laserowe oko „zauważy” słupek, tym jest to łatwiejsze. Najlepsze jest Audi A3, w którym odległość wynosi tylko 1,2 m, podobnie w VW (1,29 m) i Kii (1,35 m). Z Toyotą, Peugeotem i Citroënem mogą być kłopoty – ich wynik to ponad 2 m.
Najlepsze Audi A3
Najgorszy Citroen C4
Na ocenę widoczności składają się z jednej strony opisane wyżej obiektywne pomiary, z drugiej – subiektywne spostrzeżenia. Dwóch testujących, różniących się wzrostem, sprawdza jaka jest widoczność z auta zaparkowanego i jadącego. Punkty przydzielane są po wyciągnięciu średniej z obydwu prób. To uśrednianie ma sens, bo wyniki poszczególnych sprawdzianów dla tego samego auta mogą być bardzo różne.
Test świateł
Po zmroku, dobre reflektory to wciąż najważniejsze wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa. Pozwalają kierowcy obserwować, co dzieje się dookoła, nie wymagając odrywania wzroku od drogi, jak niektóre inne systemy służące bezpieczeństwu. Podczas badań przeprowadzonych w tunelu świetlnym firmy Hella najpierw skontrolowano prawidłowość ustawienia reflektorów i skorygowano je tam, gdzie było to konieczne. Po statycznym sprawdzianie przyszedł czas na jazdę nocną, która pozwala ocenić jakość świecenia w realnych warunkach drogowych.
Testowa trasa prowadziła drogami krętymi oraz po wzniesieniach, a także wśród lasów. Równocześnie w laboratorium Helli przygotowywano diagramy izoluks, które pokazują rozkład światła. Inaczej niż w poprzednich testach, tym razem reflektory ksenonowe okazały się lepsze od halogenów. Wyjątkiem jest Honda Civic, która jako jedyna ma światła ksenonowe typu refleksyjnego, ale jakość emitowanego przez nie światła nie jest optymalna. Halogenowe reflektory samochodów stających do tego wydania Master-testu dają stosunkowo słabe światło o niezbyt dużym zasięgu.
Komentarze
auto motor i sport, 2015-01-20 14:39:53
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?