Badamy 11 modeli w 6 kategoriach testowych
Poprzeczkę w dziedzinie jakości małych samochodów i możliwości, jakimi dysponują podniesiono bardzo wysoko, a poziom konkurentów jest wyrównany. W czasach, w których wielu musi ograniczyć wydatki – na maluchy warto zwrócić szczególną uwagę. Szczegółowo zbadaliśmy aż 11 aut tej klasy. Oto nasz werdykt.
Test łosia
Test ma wykazać ewentualną skłonność auta do przechyłów podczas omijania przeszkody i powrotu na pierwotny tor jazdy. Maluchy o wysokich nadwoziach mogą tu mieć kłopoty, bo ich środek ciężkości położony jest wysoko, niemniej układ ESP (miało go każde testowe auto) skutecznie zapobiega niebezpiecznym sytuacjom. Obciążone czy nie, Seat, Skoda i VW zaliczają ten manewr z największą prędkością (71 km/h), za nimi są Toyota i Renault. Reszta kończy test z prędkością nie mniejszą niż 68 km/h, czyli przyzwoicie.
-a79a2ce9e62872c730b54667418d09fc.jpg)
Najlepszy Seat Ibiza
Najgorszy Peugeot 207
Omijanie na mokrej drodze
Na mokrej drodze trzeba ominąć przeszkodę i wrócić na poprzedni tor jazdy. Clio, Fabia oraz Ibiza zdają egzamin najlepiej. Z prędkością sięgającą 100 km/h zaliczają sprawdzian z wynikiem niemal takim, jak limuzyny średniej klasy. Honda Jazz i Opel Corsa wykonują manewr ze znacznie mniejszą prędkością, a kierowca przejeżdżając między pachołkami musi się solidnie nakręcić kierownicą.
-f8956dd5cbd4aa2a374fd8565c9c3359.jpg)
Najlepsze Renault Clio
Najgorsza Honda Jazz
Szybkie omijanie przeszkody
Jak zachowa się samochód podczas manewru szybkiego omijania przeszkody, np. na autostradzie, ma wykazać test omijania ISO. Tu najlepszy okazuje się Fiat Grande Punto. Mazda i VW nawet w pełni obciążone zdają egzamin bez problemu i ze sporą prędkością. W środku stawki plasują się Ford, Peugeot, Seat i Skoda. Najwolniejsza jest Honda Jazz, która zmaga się z bocznymi przechyłami nadwozia.
-aeb976bcc5bae8a9fefa413d009a2e30.jpg)
Najlepszy Fiat Punto
Najgorsza Honda Jazz
Test świateł
W ciemnościach najważniejszym urządzeniem dla kierowcy są porządne reflektory. Ważne by zapewniały jak najlepsze widzenie tego, co na drodze oraz żeby kierowca nie musiał na nich koncentrować swojej uwagi. Nie mniej ważne jest, żeby reflektory nie oślepiały innych. Czy to się im udaje, i którym, zbadano podczas Master-testu w laboratorium firmy Hella. Przy okazji profesjonalnie sprawdzono i poprawiono ustawienie świateł, bo nie wszystkie testowane auta były pod tym względem w porządku. Po badaniu statycznym przyszła kolej na nocną jazdę, która weryfikuje w realnej sytuacji drogowej możliwości reflektorów. Hella sporządziła diagramy izolux, które ilustrują rozkład emitowanego światła. Test wykazał, że nabywcy małych aut nie muszą już błądzić w ciemnościach. Nawet standardowe żarówki halogenowe dają przyzwoite światło. Honda Jazz i Fiat Grande Punto najlepiej rozpraszały mrok w tunelu świetlnym i na drodze. Obydwa modele mają konwencjonalne żarówki H4, ale ponieważ ich reflektory umieszczono na wysokości 70 cm i zaopatrzono w wielkie odbłyśniki – dają bardzo równomierne światło. Ale bez obaw, reflektory Seata i Mazdy również świecą zupełnie dobrze.
Komentarze
auto motor i sport, 2015-01-07 13:48:26
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?