Mazda 3 Skyactiv-X: Z lepszym wynikiem - TEST

Zmian wprowadzonych w Maździe 3 nie zobaczymy gołym okiem. Dotyczą wyłącznie silnika 2.0, który mimo sporej mocy, w trasie zużywa tylko około 6 litrów benzyny na 100 km.

Mazda 3 Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Niższy stopień sprężania (15,0:1 zamiast 16,3:1), przeprojektowane denka tłoków i zaktualizowane oprogramowanie sterujące pracą silnika dodały „trójce” 6 KM i 16 Nm momentu obrotowego. Różnica wydaje się niewielka, ale moment obrotowy jest wyższy od poprzedniego już od 1500 obrotów, co pozwala wcześniej załączać wyższe biegi, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa. W dolnym zakresie obrotów silnik pracuje płynnie, a jedyna różnica w porównaniu ze współczesnymi jednostkami z turbosprężarką jest taka, że przyspieszenie auta czuć dopiero powyżej 3,5 tys. obrotów. Do redukcji biegu przed manewrem wyprzedzania zachęca skrzynia biegów, która pracuje bardzo precyzyjnie. Skok umieszczonej w dogodnym miejscu dźwigni zmiany biegów jest przyjemnie krótki, dzięki czemu Mazda 3 zapewni entuzjastom ręcznej zmiany przełożeń dużo przyjemności z jazdy. Tym bardziej że zawieszenie zestrojono w taki sposób, że auto nie boi się ciasnych zakrętów, a fotel kierowcy można ustawić nisko.

REKLAMA
Mazda 3Fot. Paweł Krzyśków
Uporządkowane miejsce pracy kierowcy – najważniejsze elementy obsługi są pod ręką
Mazda 3Fot. Paweł Krzyśków
System audio firmy Bose dostarcza dźwięk wysokiej jakości. Wyższy poziom głośności nie powoduje zniekształceń ani dudnień

 

Mazda 3 Skyactiv-X - Przejrzyste menu

Mazda postanowiła nie uczestniczyć w wyścigu na liczbę i wielkość ekranów w kabinie. Patrząc na przyciski resetowania przebiegu i rozjaśniania czy ściemniania umiejscowione w daszku zegarów, można odnieść wrażenie, że auto pochodzi z poprzedniej epoki. Wyświetlacze jednak są, ale ich celem jest dostarczanie ważnych danych, a nie prezentacja kolorowych animacji. Cyfrowy prędkościomierz ma identyczną wskazówkę jak analogowy obrotomierz, który znajduje się obok. W tarczy prędkościomierza można wyświetlać informacje o pracy aktywnego tempomatu. System multimedialny ma przejrzyste menu, a obsługa za pomocą pokrętła ze skrótami klawiszowymi jest szybsza, a więc i bezpieczniejsza niż dotykowa. Ustawienia klimatyzacji dzięki tradycyjnemu panelowi można zmieniać bez odrywania wzroku od drogi. Deska rozdzielcza i wnętrze sprawiają bardzo dobre wrażenie jakościowe.
W trakcie testu uzyskaliśmy średnie spalanie wynoszące ok. 7 l/100 km, na autostradzie Mazda zużyje ok. 6 litrów, a na drodze lokalnej nawet poniżej pięciu. Są to wartości wyższe od deklarowanych, ale jak na dwulitrową, 186-konną jednostkę lubiącą wyższe obroty takie wyniki można uznać za bardzo dobre.

Mazda 3Fot. Paweł Krzyśków
Dzięki modyfikacjom silnika zużycie paliwa ma być niższe o 0,5 litra – twierdzi Mazda

 

Dane producenta MAZDA 3 E-SKYACTIV-X 2.0 ENSO
Cena 137 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
186 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
240 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,1 s
Prędkość maksymalna 216 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,2-5,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
118-120 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 4660 x 1795 x 1440 mm, rozstaw osi 2725 mm, masa własna 1320 kg, pojemność bagażnika 450 l, pojemność zbiornika paliwa 51 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA