Ma wszystko, czego oczekują klienci - wygląd, jakość i tę wrodzoną pewność w czasie jazdy. "Trójka" hatchback, mierząca prawie 4,5 m długości, jest też jednym z najbardziej wyrośniętych kompaktów, ale bardzo skutecznie kamuflującym swoje wymiary. To zasługa przede wszystkim stylistów, którym udało się stworzyć auto dynamiczne, agresywne, wyraziste i świetnie wpisujące się w gamę nowych modeli japońskiej marki.
Do wyboru są wersje hatchback i sedan oraz pięć różnych silników. Tylko dwa z nich reprezentują frakcję benzynowców. Słabszy, 1,6-litrowy, rozwija moc 105 KM, natomiast mocniejszy ma ich już 150 i współpracuje z pięciostopniowym automatem. Sześciobiegowe skrzynie mechaniczne zarezerwowane są dla silników Diesla oferowanych do hatchbacka. 2,2-litrowy turbodiesel osiąga moc 150 lub nawet 185 KM. Podstawowa jednostka wysokoprężna ma system wtrysku common-rail, 1,6 litra pojemności i 109 KM. Jej największe zalety to niezła dynamika, wstrzemięźliwość oraz bardzo niska emisja CO2. Wyrażają się one następującymi liczbami: 11,0 s, 4,5 l/100 km oraz 119 g/km. Nieźle.
Zegary w rurach, konsola środkowa skierowana w stronę kierowcy i charakterystyczny daszek kokpitu w kształcie łuku odpowiedzialne są za sportową atmosferę także we wnętrzu auta. W porównaniu z poprzednikiem, poprawione zostały funkcjonalność, jakość wykonania oraz ergonomia. Na konsoli środkowej dominują duże przyciski do obsługi radia, kierownica ma spory zakres regulacji w dwóch płaszczyznach, a dźwignia zmiany biegów znajduje się prawie tak blisko ręki kierowcy, jak w Maździe RX-8 - po sportowemu. W "trójce" jest dużo miejsca dla pasażerów, choć 340-litrowy bagażnik jest już tylko przeciętny. Nieprzeciętna jest jego pojemność po złożeniu oparć tylnych foteli (aż 1360 litrów). Poziom hałasu wewnątrz przy 140 km/h wynosi jedyne 68 dB(A). Podobno wśród kompaktów nikt nie potrafi lepiej!
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | jeszcze nie znana |
Konkurenci | Ford Focus, Honda Civic |
Silnik | turbodiesel, R4, 1.6 |
Moc/przy obrotach | 109 KM/4000 obr/min |
0-100 km/h | 11,0 s |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Zużycie paliwa | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 119 g/km |
Silnik | poj. 1560 cm3, 240 Nm przy 1750 obr/min, |
skrzynia biegów | 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzw., 5-miejsc. hatchback, dł. x szer. x wys. 4460 x 1755 x 1470 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa wł. 1335 kg, poj. bagażnika 340/1360 l. |
Nowa Mazda 3 swoim zachowaniem na drodze mocno przypomina Forda Focusa, z którym dzieli wiele elementów. Ma niewiele mniej ostre reakcje, pewnie utrzymuje kierunek jazdy i jest bardzo stabilna przy podróżowaniu z dużą prędkością. Jeśli można by coś "trójce" zarzucić, to tylko zbyt małą progresję elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Komfort resorowania jest za to bardzo przyzwoity.
Mazda 3 waży o 15 kg mniej niż poprzedniczka, ma lepsze wyposażenie seryjne i mnóstwo opcji, w tym układ kontroli martwej strefy. Do polskich salonów auto zawita dopiero w połowie roku. Wcześniej poznamy grubo ponaddwustukonną, ostrą wersję MPS. Jeśli tylko ceny Mazdy 3 będą rozsądne, to szykuje się rynkowy hit. Dajcie ją do testu! Choćby dziś!
Tekst: Maciej Struk
Komentarze
auto motor i sport, 2009-02-24 11:20:31
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?