Kompaktowa Mazda od swojej premiery w 2003 roku znalazła już ponad trzy miliony nabywców. Niezawodność samochodu, potwierdzona też w naszym teście długodystansowym, przysporzyła mu wielu fanów i wysforowała na pierwsze miejsce na liście najlepiej sprzedających się modeli marki. Teraz Mazda 3 przeszła lifting, dzięki któremu ma się stać jeszcze lepsza.
Model poddano kilku ledwie widocznym zmianom, które robią zeń auto bardziej dopracowane i przyjemniejsze w codziennej eksploatacji. W kabinie wykończenie konsoli centralnej jest teraz czarne (zamiast szarego) – dzięki temu białe podpisy przycisków są bardziej czytelne. Zegary zaś podświetlone będą w trakcie dnia, co również poprawia ich czytelność. Więcej w kabinie zmieniać nie było trzeba.
"Trójka” jest też bardziej dopracowana i dojrzalsza pod względem właściwości jezdnych. Nowe amortyzatory lepiej wybierają nierówności, auto nie jest już tak twarde jak dotychczas, ale wciąż na tyle sztywne, że zachęca do podkręcania prędkości na kolejnych zakrętach. Czuje się w nich lepiej dzięki unowocześnionemu układowi wspomagania kierownicy, pozwalającemu na precyzyjniejsze prowadzenie i lepsze wyczucie drogi. "Trójka” jest też cichsza, dzięki zastosowaniu wykładzin tłumiących hałas pochodzący od nawierzchni.
Adam Majcherek - redaktor "auto motor i sport"
Poliftingową Mazdę 3 można by wykorzystać w zagadce "znajdź 5 szczegółów różniących ją od poprzedniczki". Jej rozwiązanie nie byłoby wcale łatwe. Lista zmian nie oszałamia, ale po co poprawiać coś, co było udane od początku.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
MAZDA 3 2.0 MZR EXCLUSIVE PLUS | |
Cena | 78 900 zł |
Konkurenci | VW Golf, Honda Civic |
Silnik | benzynowy, R4, 2.0 |
Moc/przy obrotach | 150 KM/6200 obr/min |
0-100 km/h | 10,4 s |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 157 g/km |
Silnik: pojemność skokowa | 1999 cm3, maksymalny |
moment obrotowy | 191 Nm przy 4500 obr/min, |
skrzynia biegów | 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4460 x 1755 x 1470 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1327 kg, poj. bagażnika 340/1360 l, poj. zbiornika paliwa 55 l. |
dane producenta |
Niewiele zmieniło się w dziedzinie silników. Benzynowy 1.6 ma dłuższy piąty bieg, co przełożyło się na zmniejszenie emisji CO2, a diesel o tej samej pojemności ma zużywać mniej paliwa. Wszystkie silniki Mazdy są cenione za bezawaryjność, ale ani benzynowe 1.6 czy 2.0, ani diesel nie mogą równać się pod względem zużycia paliwa z nowszymi, turbodoładowanymi jednostkami konkurentów. Pomóc mają silniki przygotowane w technologii Skyactiv, ale zadebiutują one dopiero w CX-5.
Wystarczyło kilka niewielkich zmian, by Mazda 3 mogła wejść w okres drugiej młodości. Bardziej doświadczona, dojrzalsza, lepsza, wciąż z pazurem, ale nie najoszczędniejsza. Partnerka niemal idealna?
Tekst Adam Majcherek