Mazda 3 e-Skyactiv X Sedan: Alternatywa - TEST

Mazda może pochwalić się tym, że opanowała skomplikowany proces spalania ubogiej mieszanki benzynowej. Mamy okazje jeździć Mazdą 3 Sedan z poprawionym silnikiem e-Skyactiv X, czyli tzw. benzynodieslem.

Mazda 3 E-Skyactiv X Sedan Szczepan Mroczek
Mazda 3 E-Skyactiv X Sedan
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 102 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Debiut w 2019 roku rewolucyjnego "benzynodiesla" Mazdy przyciągnęło uwagę motoryzacyjnego świata. Zwykle przy wprowadzaniu rewolucyjnych rozwiązań pojawiają się tzw. błędy wieku dziecięcego. Tak było w przypadku kiedy BMW zaprezentowało system obsługi multimediów iDrive, który obecnie uchodzi za najlepszy na świecie i tak było w przypadku silnika Mazdy e-Skyactiv X.

Mazda 3 E-Skyactiv X SedanSzczepan Mroczek
Mazda 3 E-Skyactiv X Sedan

Mazda 3 e-Skyactiv X – Teraz jest już dobrze

Mamy okazję jeździć poprawioną generacją rewolucyjnego silnika e-Skyactiv X, który dzięki zdolności spalania ubogiej mieszanki paliwa może pochwalić się niską konsumpcją. W przypadku pierwszej generacji silnik nie zawsze pracował równo, budząc niepokój u kierowcy. Wrażenie było takie jakby nie każda detonacja mieszanki w cylindrze była w pełni wydajna. Motor nie reagował też zbyt ochoczo na polecenia kierowcy. To znaczy wykonywał wszystkie polecenia precyzyjnie, ale bez specjalnego entuzjazmu.
W poprawionej wersji silnika e-Skyactiv X moc wzrosła o 6 KM, a moment obrotowy o 16 Nm. Obecnie produkuje 186 KM przy 6 tys. obr./min i 240 Nm przy 4000 obr./min. Większe wrażenie robi różnica w spalaniu. Wg normy WLTP zapotrzebowanie na benzynę zmniejszyło się o 0,5 l/100 km. Poprawiono oprogramowanie sterujące procesem spalania oraz układem miękkiej hybrydy, zmniejszono stopień sprężania z 16,3:1 do 15,0:1 i zmodyfikowano kształt denek tłoków. W efekcie silnik w szerszym zakresie pracy potrafi spalać ubogą mieszankę, ale też zapewnia większą stabilność zapłonu, zmniejszając ryzyko niepożądanego samozapłonu lub spalania stukowego wynikającego choćby z różnic w jakości paliwa na poszczególnych rynkach. Spalanie ubogiej mieszanki benzyny to bardzo trudny do opanowania proces wymagający precyzyjnej kontroli nad tym, co dzieje się cylindrze. Pewnie dlatego tylko Mazda, która lubi eksperymentować z silnikami zajęła się tym tematem.

Mazda 3 E-Skyactiv X SedanSzczepan Mroczek
Mazda 3 E-Skyactiv X Sedan

Mazda 3 e-Skyactiv X – Wrażenia zza kółka

Dla nas najważniejsze są wrażenia zza kierownicy. Poprawiony silnik pracuje cicho i równomiernie, a jednocześnie bardziej ochoczo reaguje na dodanie gazu. Możemy zatem cieszyć z wszelkich zalet, w tym charakterystyki pracy, silnika wolnossącego jednocześnie czerpiąc satysfakcję z niskiego zużycia paliwa. Proces spalania ubogiej mieszanki w siniku e-Skyactiv X występuje przy niewielki obciążeniu. Po modyfikacji pole spalania ubogiej mieszanki znacznie się zwiększyło. A to oznacza, że można jeździć dynamiczniej i z większą prędkością na autostradzie oszczędzając paliwo. Średnie spalanie benzyny 98 podczas dynamicznej jazdy w czasie naszego testu wyniosło 7 l/100 km, ale bez większych starań można zejść poniżej 6 litrów na setkę. Te wartości plasują Mazdę 3 w klasie kompaktowej pomiędzy klasycznym silnikiem benzynowym, a hybrydą czy silnikiem diesla. Nowy silnik Mazdy bardzo szybko do siebie przekonuje. Nie drażni na autostradzie jak hałasujące przy dużym obciążeniu napędy hybrydowe i daje kierowcy, który lubi prowadzić przyjemny kontakt z samochodem. Jest wystarczająco dynamiczny, przyjemnie i nienachalnie brzmi, równomiernie rozwija moc i nie brakuje mu dynamiki. Świetnie odnajduje tak przy niskich jak i wysokich obrotach. Bardzo dobrze współpracuje też z automatyczną skrzynią biegów, choć dostępny jest też z w wersji z ręczną przekładnią.
Silnik e-Skyactiv X to znakomita alternatywa dla diesli i układów hybrydowych. Jest lekki, nie ma skomplikowanego, rozbudowanego i kosztownego w naprawie osprzętu. Nie ma nawet turbosprężarki, a jedynie niewielki kompresor mechaniczny.
Wiadomo już dziś, że napęd czysto elektryczny nie będzie jedynym napędem, z którego skorzystają samochody w przyszłości. Świat poszukuje dziś różnych alternatyw dla prądu. Mazda już opanowała proces spalania ubogiej mieszanki benzyny, co pozwala oszczędzać paliwo. A to przecież to nie koniec. Silnik e-Skyactiv X można połączyć w układ hybrydowy, który przyniesie kolejne istotne spadki w zużyciu paliwa.

Mazda 3 E-Skyactiv X SedanSzczepan Mroczek
Mazda 3 E-Skyactiv X Sedan

Mazda 3 e-Skyactiv X – Przytulne i z charakterem

Wnętrze nie wybiega tak bardzo w przyszłości jak napęd. Utrzymane jest w przyjaznej i eleganckiej, nie przeładowanej detalami formie. Bardzo dobrze czułem się w środku Trójki. Taka koncepcja sprawdza się na dłuższą metę. Ale trzeba pogodzić się z faktem, że na cieszącym oko wyglądzie zewnętrznym nieco ucierpiała ergonomia. Dotyczy to głównie bagażnika. Choć ten sam w sobie jest obszerny (450 l, o 100 l więcej niż w hatchbacku) to już sięganie do niego może być źródłem niecenzuralnych wynurzeń. Cieszy za to niska pozycja za kierownicą, wygodne, dobrze trzymające ciało fotele, stylowa i bardzo przyjazna deska rozdzielcza oraz wysoka jakość wykonania. Wisienką na torcie okazuje się naturalnie brzmiący sprzęt grający Bose.

Mazda 3 E-Skyactiv X SedanSzczepan Mroczek
Mazda 3 E-Skyactiv X Sedan

Mazda 3 e-Skyactiv X – Przyjemność z jazdy 

Mazda 3 z silnikiem e-Skyactiv X to propozycja dla kierowców, którzy czerpią przyjemność z prowadzenia samochodu na co dzień. Ciekawie wygląda, ma charakter, przyjemnie się prowadzi, jest dynamiczna i oszczędna. To oryginalny sposób na podróżowanie samochodem kompaktowym.

 

 

Dane producenta MAZDA 3 e-SKYACTIV-X 2.0 
Cena od 126 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
186 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
240 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,4 s
Prędkość maksymalna 216 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
130 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 4660 x 1795 x 1440 mm, rozstaw osi 2725 mm, masa własna 1394 kg, pojemność bagażnika 450 l, pojemność zbiornika paliwa 51 l.
Zobacz także:
REKLAMA