Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Mazda 6, Peugeot 508, Suzuki Kizashi – klasa średnia w natarciu

Mają prezentować się dynamicznie i być przestronne zarazem. Mają jednocześnie prowadzić się pewnie i gwarantować komfortową podróż. Sprawdzamy, co potrafią najlepiej Mazda 6, Peugeot 508 i Suzuki Kizashi.

Mazda 6, Peugeot 508, Suzuki Kizashi Jasna strona downsizingu – mocniejszy o 22 KM, 2,4-litrowy silnik nie czyni z Kizashi szybszego auta niż Peugeot 508 z 1,6-litrową jednostką napędową

 

Mazda 6 przeszła niedawno kurację odmładzającą. Peugeot 508 i Suzuki Kizashi są konstrukcjami nowymi. Rządząca od dawna światem aut reguła, według której nowe modele muszą być większe od dotychczasowych, sprawdza się w wypadku "508" i Kizashi jedynie połowicznie. Średniej klasy Peugeot - zastępujący zarazem modele 407 i 607, mierzący aż 4,8 m długości - przerasta niemal wszystkich konkurentów. Z kolei Kizashi - liczące 4,65 m długości - przerastają prawie wszyscy. Ponieważ Suzuki debiutuje w klasie średniej i Kizashi konstruowało od zera, aż dziwne, że nie uległo manii wielkości i nie pokusiło się o największe auto w klasie. Mazda 6, przy długości nadwozia wynoszącej 4,75 m, to klasyk wśród samochodów klasy średniej.

Największe pod względem rozmiarów nadwozie Peugeota zapewnia "pięćsetósemce" dobry start w testowym wieloboju. Na szerokość i na wysokość, z przodu i z tyłu, we wnętrzu Peugeota 508 pasażerowie mają najwięcej luzu. Mazda na wysokości ramion i nad głową oferuje mniej miejsca, ale w praktyce się tego nie odczuwa. Mimo najwyższego nadwozia, dach najbliżej foteli znajduje się w Kizashi. Aby to stwierdzić, nie trzeba mierzyć centymetrem, wystarczy usiąść za kierownicą lub na kanapie. Dach, który z przodu przebiega o aż 6 cm niżej niż w "508" nie pozwala dobrać odpowiedniej pozycji za kierownicą. Seryjnie montowane w Kizashi elektrycznie sterowane okno dachowe sprawia, że wysocy kierowcy - aby nie uderzać głową w sufit - albo muszą odchylić oparcie fotela mocno w tył, albo szukać miejsca na głowę we wnęce okna dachowego. Tak czy inaczej, siedzi się niewygodnie nie tylko na dłużej, ale nawet przez chwilę. Po prostu, najnowsze Suzuki zdecydowanie nie jest szyte na miarę wzrostu europejskich kierowców!

W kategorii "nadwozie" Peugeot 508 na tle Mazdy 6 wyróżnia się jeszcze bogatym wyposażeniem dodatkowym i jakością wykonania oraz... zegarami, ale o nich za chwilę. W porównaniu z Kizashi - występującym w tylko jednej, za to bardzo bogato wyposażonej wersji Sport - i z "6", oferowaną w trzech wersjach wyposażenia, "skompletowanych" przez importera Mazdy w coraz bogatsze pakiety, możliwość indywidualnego doposażenia "508" wedle gustu, potrzeb i możliwości finansowych jest absolutnie wyjątkowa. Pod względem poczucia przestronności, pojemności bagażnika (473 l w porównaniu z 510 l), dopuszczalnego obciążenia (463 kg zamiast 580 kg) oraz widoczności z wnętrza Peugeot 508 musi jednak uznać wyższość Mazdy 6.

Po zajęciu miejsca za kierownicą w Maździe i w Peugeocie kierowca od razu czuje się bardzo dobrze zintegrowany z maszyną. Duży zakres regulacji fotela i kolumny kierownicy (w dwóch płaszczyznach) bez problemu pozwala usiąść tak wygodnie, jak się lubi. Nieco niższa pozycja do jazdy w "508" niż w "6", aksamitna w dotyku pokryta skórą kierownica, która świetnie leży w dłoniach i ogólna jakość materiałów sprawiają, że wnętrze Peugeota 508 bardziej przypada do gustu. I te zegary! Duże, klasyczne w kształcie, oprawione w chrom i z aż trzema analogowymi wskaźnikami (poziomu paliwa oraz temperatury cieczy chłodzącej i oleju w silniku), umieszczonymi między obrotomierzem a prędkościomierzem. Do tego duży, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Czytelniej się nie da, ładniej - też chyba nie bardzo. Zegarom Mazdy również niewiele brakuje do ideału, do tego kuszą ognistoczerwonym podświetleniem, które ma symbolizować sportowego ducha japońskiej marki.

BP

Standardowo, w wypadku żadnego z testowanych aut nie trzeba szukać kluczyka po kieszeniach, aby dostać się do wnętrza. Silnik też uruchamia się standardowo, jak przystało na modele wyposażone w elektroniczny kluczyk, czyli za pomocą przycisku. W Maździe i w Suzuki przycisk znajduje się po tej stronie, po której zwykle mieści się tradycyjna stacyjka. W Peugeocie przycisk startera umieszczono po lewej stronie kierownicy. Do jego umiejscowienia w aucie trochę trzeba się przyzwyczajać. Fakt, że jest na desce rozdzielczej dobrze widoczny zdecydowanie przyspiesza postępy w uczeniu się obsługi.

Z punktu widzenia osób, które przebywają we wnętrzu Mazdy 6, Peugeota 508 lub Suzuki Kizashi naciśnięcie przycisku startera przez kierowcę niewiele zmienia. Silniki wszystkich trzech aut budzą się do życia bez wyczuwalnych wibracji i pracują niemal bezgłośnie. Chociaż na postoju przed światłami żaden nie jest zmuszany przez elektronikę do zaprzestania pracy, trudno usłyszeć czy wciąż pracuje. Moc ponad 150 KM, którą silnik Mazdy rozwija z dwóch litrów pojemności, przez jednostkę napędową Peugeota jest osiągana z pojemności tylko 1,6 l, ale z pomocą turbosprężarki. 178 KM w Kizashi pochodzi z 2,4-litrowego wolnossącego silnika Suzuki. Stosunkowo duża pojemność i tylko 4 cylindry owocują momentem obrotowym prawie tak wysokim (230 Nm), jak w silniku 1.6 turbo "508" (240 Nm), który kierowcy mają do dyspozycji od identycznej prędkości obrotowej silnika, wynoszącej 4000 obr/min.

Pod względem siły napędowej silnik Mazdy zostaje wyraźnie z tyłu. Moment obrotowy wynosi 193 Nm i jest uzyskiwany przy 4500 obr/min. Pod względem przyspieszenia najsłabsza w tym gronie "6" nie dostaje od rywali batów. Nie do pierwszej setki. W sprincie do 100 km/h najszybszy jest Suzuki Kizashi z wynikiem 8,6 s, 0,4 s za nim melduje się Peugeot 508, Mazda 6 traci do zwycięzcy 1,2 s. Przy 160 km/h strata wynosi już 2,2 s. Na pokonanie 400 metrów ze startu zatrzymanego testowane samochody potrzebują 16 s. Za niezłym temperamentem Mazdy podczas przyspieszania i w szybkich reakcjach na komendy kierowcy kryje się zdecydowanie najmniejsza otyłość "6". Gdy na wagę wjeżdża Kizashi, wskazówka zatrzymuje się przy 1471 kg. Pod Peugeotem 508 waga ugina się do ponad 1,5 tony! Podczas gdy Mazda 6 waży 1375 kg. Niestety, bez wspomagania silnika w postaci turbosprężarki, która dodałaby "6" trochę animuszu to wciąż za dużo, aby nadążyć za "508" i Kizashi w konkurencji zwanej "elastyczność".

Najmniejsza masa własna "6", wyposażonej w silnik o większej pojemności niż w Peugeocie 508, owocuje zużyciem paliwa na porównywalnym poziomie. Średnio w czasie testu dwulitrowy silnik Mazdy 6 był o tylko 0,4 l/100 km bardziej łakomy niż 1,6-litrowa jednostka napędowa Peugeota 508. Na trasie testowana Mazda potrafi zadowolić się zużyciem paliwa, wynoszącym jedynie 6,6 l/100 km. W podobnych warunkach jazdy 156-konnej "508" wystarcza 6 l/100 km. Kizashi potrzebuje wtedy 8,5 l/100 km. W mieście różnica na niekorzyść Suzuki może być jeszcze większa.

Bez oglądania się na jazdę o kropelce i przy wykorzystaniu możliwości, które dają skrzynia biegów i precyzyjny mechanizm zmiany przełożeń z krótkimi drogami prowadzenia krótkiej dźwigni, za Mazdą 6 na krętej drodze niełatwo nadążyć ani Peugeotem 508 o podobnej mocy, ani znacznie mocniejszym Suzuki Kizashi. Zasługa w tym zarówno dobrze zestrojonego zawieszenia i precyzyjnego prowadzenia kół, jak i stosunkowo lekkiego przodu, który sprzyja dynamice jazdy.

Chociaż podczas kuracji odmładzającej dość sztywno zestrojone zawieszenie "6", na które narzekało sporo klientów, zastąpiono zawieszeniem o bardziej komfortowej charakterystyce, największa z Mazd wciąż zachowuje się na drodze bardzo pewnie. Sporo przyjemności z jazdy gwarantuje również Peugeot 508, który jednocześnie potrafi być bardziej komfortowy niż Mazda 6. Na tle konkurentów Kizashi daje się poznać jako samochód lepiej przystosowany do jazdy komfortowej niż szybkiej. Niestety, zawieszenie Suzuki pracuje najgłośniej i pozwala nadwoziu mocniej przechylać się na boki i kołysać wzdłuż. Układ kierowniczy Kizashi zapewnia najmniejszą precyzję prowadzenia i daje najsłabsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią.

Obok przestronności wnętrza, dynamiki jazdy i komfortu podróżowania oraz wyposażenia, którymi testowane samochody różnią się, ale bez szaleństw, najważniejszym wymiarem ich porównywalności bądź nieporównywalności jest cena. To ona może zdecydować o tym, których aut na drodze będzie najwięcej. W testowanych wersjach Mazda 6, Peugeot 508 i Suzuki Kizashi cenią się, odpowiednio, na kwotę 117 300 zł, 95 000 zł i 114 900 zł. W żadnej z testowych kategorii "6" i Kizashi nie różnią się od "508" aż tak bardzo jak ceną. Co gorsza dla Suzuki, Kizashi może być tylko droższe, bo w wersji z napędem na cztery koła kosztuje 129 900 zł. Za Mazdę 6 z silnikiem 155-konnym trzeba zapłacić minimum 96 300 zł, natomiast za najtańszego Peugeota 508 z silnikiem o mocy 156 KM - 85 900 zł. Na punkty wygrywa Peugeot 508. Przy kasie też.

Tekst Maciej Ziemek
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 5/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 508 1.6 THP Allure 6 2.0 MZR Sport Kizashi 2.4 Sport
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.6, turbobenzynowy, R4, 2.0enzynowy, R4, 2.4
Moc kW (KM)156 KM155 KM178 KM
Przy obrotach (/min)600062006500
Poj. skokowa cm3159819992393
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240193230
Przy obrotach (/min)400045004000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4792/1853/14564577/1795/14404650/1820/1470
Rozstaw osi (mm)281727252700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,3/12,611,7/11,412,0/11,9
Poj. zbiornika paliwa (l)726463
Masa własna (kg)153213751471
Dopuszczalne obciążenie (kg)463580529
Poj. bagażnika (l)473/1339510/1702461
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1505/14901485/14751485/1485
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9501005/935960/925
CO2 (limit) g/km149159183
Osiągi508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
0-30 km/h (s)1,71,61,7
0-50 km/h (s)3,13,22,8
0-70 km/h (s)5,15,64,8
0-100 km/h (s)9,09,88,6
0-130 km/h (s)14,815,813,9
0-160 km/h (s)23,624,922,7
Prędkość maksymalna (km/h)224215215
Elastyczność 508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,7/11,511,0/12,99,1/12,6
60-100 km/h na VI biegu (s)14,216,716,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s)9,2/12,511,3/13,99,1/12,8
Elastyczność 508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
80-120 km/h na VI biegu15,719,717,6
Zużycie paliwa508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,29,610,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,85,36,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,46,97,9
średnie podczas testu (l/100 km)9,19,59,8
zasięg (km)791674643
Poziom hałasu (dB)508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
przy 100 km/h dB(A)666368
przy 130 km/h dB(A)706870
przy 160 km/h dB(A)737274
Droga hamowania (m)508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,136,036,6
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,136,136,5
Ceny i wyposażenie508 1.6 THP Allure6 2.0 MZR SportKizashi 2.4 Sport
Cena modelu podstawowego (zł)95 000 zł117 300 zł114 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ tak
Asystent hamowaniataktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Reflektory ksenonowe4200 złtaktak
Lakier metalizowany2200 zł2000 zł2500 zł
Skórzana tapicerkatak5000 złtak
Obręcze kół z lekkich stopów tak (17")tak (18")tak (18")
Elektrycznie regulowane przednie fotele2500 złbraktak
Tempomattaktaktak
Czujnik parkowaniataktaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

508 1.6 THP Allure 372 Pozwala ograć się Maździe 6 tylko w dwóch konkurencjach i jedynie o włos. Przestronny, bogato wyposażony sedan, który udanie łączy komfort z dynamiką. Także jeśli chodzi o turbodoładowany silnik.
6 2.0 MZR Sport 363 Przy okazji liftingu zawieszenie Mazdy 6 straciło sporo ze swojego usportowionego temperamentu, ale komfort nie zyskał na tym na tyle dużo, aby wygrać z Peugeotem 508. Przydałby się „6” benzynowy silnik turbo.
Kizashi 2.4 Sport 335 Suzuki nie wykorzystało szansy. Odarło ciekawy model studyjny z tego, co było atrakcyjne i zafundowało Kizashi rozmiary, które plasują go między autami klasy średniej poprzedniej generacji. Plus silnik z minionej epoki, jeśli chodzi o pojemność skokową oraz cena trudna do zaakceptowania.

 

Zobacz także: Test Suzuki Kizashi (pierwsza jazda)

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 112 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (14)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij