[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Mazda CX-3 – wady i zalety

Mały crossover z silnikiem Diesla i napędem 4x4? Takie połączenia w przyrodzie występują rzadziej niż rzadko. Tym bardziej dziwi, że taki model można kupić w salonie Mazdy. Czy CX-3 z silnikiem 1.8 SKYACTIV-D ma sens?

Ale zanim o wadach i zaletach modelu kilka zdań na rozpęd.

Czy Mazdy rdzewieją…i czy je kradną?

Widzicie znaczek Mazdy i z pewnością od razu zastanawiacie się, chichocząc pod wąsem, czy CX-3 rdzewieje. A jeśli nie rdzewieje, to czy w ogóle stoi na parkingu, bo przecież Mazdy kradną. Cóż, stereotypy w internecie mają się dobrze i potrafią żyć własnym życiem. Z kilkoma z nich PR Mazdy rozprawił się w internetowej publikacji wideo – była to odpowiedź na zarzuty Jacka Balkana, który utrzymuje, że nadwozia Mazd nie są ocynkowane. Spór trwa i pewnie jeszcze trochę potrwa.

Z naszego "śledztwa" wynika, że właściciele CX-3 na korozję się nie skarżą (korozję aut, nie swoją), na forum Mazdy istnieje jeden wątek kierowcy, który wynalazł rdzę w tylnym nadkolu, a dokładnie na jednej ze śrub. Wygląda to na przypadek jednostkowy, bo więcej takich historii nie znaleźliśmy. Warto pamiętać, że w 2017 roku Mazda przeprowadziła akcję serwisową swoich modeli (w tym CX-3 wyprodukowanych między 10.02 a 26.12 w 2015 r.) z uwagi na "słabe zabezpieczenie antykorozyjne na końcówce zewnętrznego cylindra amortyzatorów gazowych klapy tylnej". W wyniku tego pokrywa mogła komuś upaść na głowę. Afery o uciętych przez Mazdy głowach w internecie nie było, więc zakładamy, że akcja serwisowa przebiegła pomyślnie.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda CX-3 ma stosunkowo niskie i długie nadwozie - jego proporcje są udane. Na tylnej kanapie ciasno, zbyt ciasno

CX-3 to model, który może nie tyle ociera się, a stoi dwoma kołami w klasie premium. Na pewno w kwestii ceny. Wersji z dieslem chyba nikt nie wróży w Polsce zbyt dużej kariery, bo można ją kupić wyłącznie w topowej odmianie wyposażenia SkyPassion za co najmniej 107 000 zł. Skrzynia automatyczna kosztuje 5000 zł ekstra. Dokupić można w zasadzie tylko pakiet Safety za 5900 zł (zawiera m.in. LED-owe reflektory, aktywny tempomat, system wykrywający ruch poprzeczny przy cofaniu, podgrzewaną kierownicę), potem wybrać odpowiedni lakier i wykończenie wnętrza (Pure Black lub Pure White – obydwa ze skórzaną tapicerką i elektryczną regulacją fotela kierowcy). Fakt, że klienci Mazdy najczęściej wybierają topowe odmiany wyposażenia chyba akurat w tym wypadku nie jest specjalnie trafiony. Tam gdzie kończy się cennik 150-konnej odmiany benzynowej zaczyna się wersja z dieslem. Tyle na temat cen.

Wnętrze Mazdy CX-3 jest klasycznie przyrządzone; wykonano je porządnie

REKLAMA

Nowy diesel Mazdy to 1.8 SKYACTIV-D

Sam silnik to nowa jednostka Mazdy. Ma pojemność 1,8 litra, cztery cylindry, rozwija 115 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1600-2600 obr/min. Poprzednik miał o 10 KM mniej, mniejsza była też jego pojemność (1.5). Podobno w nowej odmianie jest ciszej, a silnik jest bardziej dynamiczny. Podobno… Fakty są jednak takie, że klekot diesla nie ustaje ani na chwilę i w czasach, w których większości producentów udaje się tak odizolować wnętrze od tego dźwięku oferowanie takiego produktu jest zwyczajnie nie na miejscu.

Nowy silnik ma większą niż poprzednik pojemność i o 10 KM więcej - w sumie 115. Niestety kulturą pracy nie zachwyca

Wg cyklu WLTP (wartość uśredniona) Mazda CX-3 pali średnio 6,8 l/100 km i jest to wartość, w którą można uwierzyć. W mieście osiągaliśmy około 8 l/100 km, w trasie było to poniżej 6 na setkę. Dobrze, ale bez rewelacji. Pozostaje dynamika, która jest, łagodnie mówiąc, taka sobie. Dodatkowo psuje ją jeszcze skrzynia automatyczna, która wg danych fabrycznych wydłuża czas sprintu do setki o całą sekundę – zamiast 10,5 jest 11,5 s. Na drodze te "11 s z hakiem" czuć – tzn. auto po prostu nabiera prędkości, ale wszelkie manewry trzeba dokładnie planować. W dodatku korzystanie z osiągów oznacza pogodzenie się ze wzrostem natężenia hałasu. Po kilku razach dajesz sobie więc spokój i toczysz się starając się, żeby silnik pracował na możliwie niskich obrotach.

Do listy wad CX-3 trzeba dopisać jeszcze takie: mały bagażnik (350 litrów – np. pojemność bagażnika Renault Captura wynosi aż o 100 l więcej), ciasnotę z tyłu, brak możliwości dotykowego operowania ekranem podczas jazdy.

Bagażnik ma pojemność tylko 350 l

REKLAMA

REKLAMA

Ładne i spójne detale to duży plus CX-3

Po face liftingu w CX-3 pojawiły się podłokietniki, zniknął natomiast klasyczny hamulec ręczny, a w jego miejscu pojawił się elektroniczny hamulec postojowy (stąd miejsce na wcześniej wymienione podłokietniki). Jakość materiałów w kabinie jest wysoka, obsługa systemu multimedialnego świetna (pokrętło na tunelu środkowym), fotele wygodne. Mazda ma też ładne proporcje i detale, które mimo niemal 4 lat obecności modelu na rynku nie opatrzyły się. Napęd 4x4 (z dieslem seryjny) zapewnia znakomitą trakcję, układ kierowniczy jest precyzyjny a zawieszenie tłumi nierówności jedna po drugiej, cały układ jezdny CX-3 zasługuje na mocną piątkę w skali szkolnej.

W CX-3 po liftingu znajdziemy w końcu podłokietniki, elektroniczny hamulec postojowy zastąpił ten klasyczny

Mazda CX-3 - czy warto?

Wniosek jest jednak taki, że CX-3 1.8 SKYACTIV-D nie wnosi niczego ekstra, nie daje powodów, by w salonie skierować się właśnie do tej wersji. Auto ma wszystkie wady benzynowych CX-3 plus kilka własnych (hałas, słaba dynamika). Jeśli więc zastanawiacie się nad tym modelem to jedyna słuszna wersja to 2-litrowa, 150-konna, z mechaniczną skrzynią biegów za 101 tys. zł. To tylko o 12 tys. więcej niż kosztuje 121-konna odmiana z napędem przednim. Skrzynię automatyczną można sobie odpuścić.

Zdjęcia: Jacek Hanusz

Zobacz także: test porównawczy Mazdy CX-5 i Mitsubishi Eclipse Crossa

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 79 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij