Mazda CX-30 Skyactiv X: Lekcja odrobiona - TEST

W końcu ma niezłe osiągi i elastyczność, do tego jest mniej spragniony i lepiej wyciszony – oto silnik Skyactiv X z przedrostkiem „e” w nazwie. Tu pod maską Mazdy CX-30.

Mazda CX-30 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Droga Mazdo, czy nie można było tak od razu? Ale z drugiej strony – lepiej późno niż wcale. Jedyny na świecie silnik, który płynnie przełącza się z zapłonu iskrowego mieszanki paliwowo-powietrznej na zapłon samoczynny i odwrotnie doczekał się fabrycznego tuningu – moc wzrosła o 6 KM, a moment obrotowy o 16 Nm (ale jest dostępny aż o 1000 obr/min wyżej). Pogrzebano też w elektronice sterującej pracą silnika, zmniejszono stopień sprężania, zmodyfikowano denka tłoków, ulepszono układ łagodnej hybrydy wykorzystujący 24-woltową instalację elektryczną. Wszystko dlatego, że poprzednik nie zachwycał ani kulturą pracy, ani osiągami – dość powiedzieć, że w naszym teście auto przyspieszało do setki wolniej aż o prawie 2 s, niż podaje producent. Przepaść.

REKLAMA
Mazda CX-30Fot. Jacek Hanusz
Estetyka, funkcjonalność i pozycja za kierownicą – we wnętrzu Mazdy wszystko jest jak trzeba
Mazda CX-30Fot. Jacek Hanusz
Mechanizm zmiany biegów działa tak, że do dźwigni sięga się nie tylko z konieczności


Tymczasem w CX-30 na sezon 2021 po wciśnięciu pedału gazu wreszcie zaczyna się coś dziać, co szczególnie odczuwa się przy niskich i średnich obrotach. Przyspieszenie? Nie mierzyliśmy CX-30 naszym sprzętem pomiarowym, ale entuzjazm silnika do napędzania jest wyraźnie większy niż wcześniej. Żeby była jasność – wymagając od niego czegoś ekstra, na przykład przy wyprzedzaniu, nadal trzeba zredukować o bieg albo dwa, ale z takim mechanizmem skrzyni biegów to nie tylko konieczność, ale i przyjemność. Tyle że teraz nie trzeba tego robić już w czasie codziennej jazdy. Poprawiono też kulturę pracy silnika, choć nadal przy prędkości autostradowej pierwsze, co można usłyszeć, to dziwne buczenie. Poza lepszymi osiągami Mazda obiecuje niższe zużycie paliwa – niech zatem każdy z czytelników oceni, czy wynik 6,5 l/100 km przy jeździe drogami krajowymi i autostradami (w stosunku 30/70%) należy uznać za dobry. My uznajemy. Pochwały należą się również systemowi start/stop, który dzięki rozrusznikowi działającemu czasem jak niewielka jednostka elektryczna, która delikatnymi pchnięciami wspomaga spalinową, zwłaszcza w pierwszej fazie przyspieszania, dba o to, by kierowca nie czuł ani nie słyszał, że silnik gaśnie i uruchamia się.
Co poza tym? Nadal dobre wrażenie robi wnętrze – głównie jakością i łatwością obsługi – choć do dziś zastanawiamy się, kto pozwolił na zamontowanie tak krótkich siedzisk foteli i na brak ładowarki indukcyjnej oraz haczyków w bagażniku. Te lekcje trzeba jeszcze odrobić.

Mazda CX-30Fot. Jacek Hanusz
Mazda CX-30Fot. Jacek Hanusz
Odpowiednie grafiki informują o trybie pracy silnika (2- lub 4-cylindrowy), system ocenia też styl jazdy

 

Dane producenta MAZDA CX-30 2.0 E-SKYACTIV X ENSO
Cena 146 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
186 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
240 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 204 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
137 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4395 x 1795 x 1540 mm, rozstaw osi 2655 mm, masa własna 1368 kg, poj. bagażnika 430/1406 l, poj. zbiornika paliwa 51 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA