Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7
BP BP

Mazda CX-5 – za dobra na off-road

CX-5 - kompaktowy SUV Mazdy - to pierwszy model japońskiej marki, opracowany według zasad nowej technologii Skyactiv.

Mazda, CX-5 Skonstruowana według nowej „receptury” Mazda CX-5 jeździ zdecydowanie lepiej niż większość SUV-ów.

 

Pozornie założenie jest proste. Za kółkiem każdego nowego modelu Mazdy kierowca ma czuć się jak w sportowym roadsterze - MX-5. Kierowca rządzi na pokładzie i podejmuje decyzje. Ma czerpać z jazdy jak najwięcej przyjemności; choć każde auto ma swoje ograniczenia (wielkość, przeznaczenie). W dwuosobowym, lekkim, szurającym brzuchem po ziemi roadsterze założenia konstrukcji potęgującej doznania za kierownicą "robią się" same. Jak zbliżyć się do ich realizacji w SUV-ie, którego konstrukcja jest zaprzeczeniem zasad dynamiki?

Po pierwsze, auto musi być tak lekkie, jak to tylko możliwe. W porównaniu z modelami konkurencji, CX-5 waży nawet o 80 kg mniej. Lekka, sztywna konstrukcja nadwozia - w którym wykorzystano technologię łączenia elementów poprzez klejenie oraz na szeroką skalę zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie - zapewnia autu lepszą dynamikę ruchu niż cięższe konstrukcje. Poza tym, daje ulgę silnikom, które muszą się mniej napinać, przez co zużywają mniej paliwa i emitują mniej CO2 oraz gwarantują lepsze osiągi, szczególnie w dolnym zakresie obrotów.

Po drugie, jednostki napędowe - benzynowe i wysokoprężne - muszą być bardziej wydajne niż dotąd. W tym celu inżynierowie Mazdy wzięli się za projektowanie silników od podstaw, "manipulując" ich podstawowymi parametrami, ustalonymi od dziesięcioleci. Okazało się, że gdy silnikom benzynowym zwiększy się stopień sprężania z 10:1 do 14:1, czyli do poziomu niemal silników wyczynowych, natomiast wysokoprężnym zredukuje z 19:1 do 14:1, wynikają z tego liczne korzyści (patrz ramka). Dlaczego nikt nie wpadł na to wcześniej? Może i wpadł, ale ograniczeniem były stosowane dotychczas materiały i technologie wytwarzania oraz obróbki poszczególnych elementów silnika. Poza tym, wiele jednostek napedowych jest "dziedzicznie obciążonych" poprzednimi wcieleniami. Mazda swoje silniki - Skyactiv-G (benzynowy) i Skyactiv- D (wysokoprężny) - zaprojektowała i wykonała od nowa, więc mogła sobie pozwolić na tak istotną zmianę. Jak to odbije się na wytrzymałości, zobaczymy. Do tej pory silniki Mazdy uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych.

 

MAZDA CX-5 2.0

Mazda CX-5 2.0
KonkurenciFord Kuga, Skoda Yeti
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc/przy obrotach165 KM/6000 obr/min
0–100 km/hb.d.
Prędkość maksymalnab.d.
Zużycie paliwa6,0 l/100 km
Emisja CO2139 g/km
Silnikpojemność skokowa 1997 cm3, maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4555 x 1840 x 1710 mm, rozstaw osi 2700 mm, pojemność bagażnika 500 l, pojemność zbiornika paliwa 56 litrów.

Chociaż podczas jazd testowych modelami jeszcze przedprodukcyjnymi nie udało się osiągnąć zużycia paliwa na poziomie tak niskim jak deklarowany przez Mazdę (średnio tylko 6 l/100 km dla CX-5 wyposażonego w dwulitrowy silnik benzynowy), po raz pierwszy zdarzyło się, aby rezultat uzyskany za kierownicą samochodu z silnikiem benzynowym nie odbiegał zbyt mocno od tego, co oferuje cięższa wersja CX-5 z dieslem pod maską.

Jak na SUV-a, Mazda CX-5 jeździ bardzo "osobowo", żeby nie powiedzieć - sportowo. Pozytywne wrażenia zaczynają się już od pozycji za kierownicą. Ponieważ fotel umieszczono dość nisko nad podłogą, pozycja do jazdy przypomina bardziej tę znaną z aut osobowych niż z SUV-ów. Wsiada się wygodniej, bo fotel znajduje się nieco wyżej, ale nie siedzi się jak na taborecie. Kompaktowy SUV Mazdy spontanicznie reaguje na komendy wydawane kierownicą. Odchudzone zawieszenie pracuje cicho i zapewnia dużą stabilność nadwozia przy jednoczesnym bardzo dobrym komforcie resorowania.

Napęd na cztery koła w CX-5 jest standardowy jedynie w połączeniu z mocniejszą wersją 2,2-litrowego silnika Skyactiv-D (175 KM). "CX-5" z silnikiem Skyactiv-G jest oferowana z napędem na przednie lub na cztery koła. Jeszcze nie testowaliśmy auta poza drogami utwardzonymi, ale na asfalcie spisuje się na tyle dobrze (także w wersji 2WD), że z powodzeniem może wystąpić w roli klasycznego auta rodzinnego.

Tekst Maciej Ziemek
ams 11/2011

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 115 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (10)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij