Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV: Nowy poziom - TEST

Jako jedni z pierwszych dziennikarzy na świecie mieliśmy okazje uczestniczyć w przedpremierowej prezentacji Mazdy CX-60, która trafi do salonów we wrześniu. Już wiemy, że jest to przełomowy model dla japońskiej marki.

Mazda CX-60 PHEV materiały prasowe
Mazda CX-60 PHEV
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 229 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nowa platforma Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture na jakiej bazuje debiutująca Mazda CX-60 pozwala korzystać z dobrodziejstw silników sześciocylindrowych i napędu na tylne koła. Dzięki niej nowy SUV Mazdy może pochwalić się dojrzałym prowadzeniem, ma dystyngowane proporcje i z pewnością siebie wjeżdża na drogi zarezerwowane dla klasy premium.
W ofercie nowej Mazdy CX-60 znajdziemy 6-cylindrowy wolnossący silnik benzynowy (3.0 l), diesla (3.3 l) w dwóch poziomach mocy oraz opartą na benzynowym 2,5-litrowym silniku hybrydę typu plug-in. Właśnie taką gamę silników powinien mieć SUV tej wielkości, by zapewnić wrażenia z jazdy na poziomie premium.
Mazda rozpoczyna sprzedaż nowego SUV-a w Europie od flagowej wersji CX-60 e-Skyactiv PHEV i taką odmianą mieliśmy okazję jeździć podczas prezentacji. W 2023 roku dołączą pozostałe odmiany wspierane systemem tzw. miękkiej hybrydy o napięciu 48V. Wszystkie trzy napędy współpracują z nową ośmiobiegową, automatyczną skrzynią i układem 4x4, ale silnik Diesla e-Skyactiv D i silnik benzynowy e-Skyactiv X występują również w zestawieniu z napędem wyłącznie na tylne koła. W czasie kiedy inni producenci oferują coraz bardziej wysilone i coraz mniejsze jednostki gama napędów Mazdy CX-60 staje się unikalną ofertą i jednocześnie wyraża głos rozsądku w nieprzewidywalnym świecie samochodowym.
Dla osób wykorzystujących auto do miejskiej jazdy, które mają możliwość ładowania samochodu w miejscu zamieszkania najlepszym rozwiązaniem powinna być wersja hybrydowa. Sześciocylindrowy Diesel, obecnie jeden z największych na rynku, powinien spodobać się często podróżującym na długich dystansach kierowcom, a wolnossące benzynowe R6 to propozycja dla tych, którzy ponad wszystko cenią wrażenia z jazdy.

REKLAMA

Mazda CX-60 PHEVmateriały prasowe
Mazda CX-60 PHEV

Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV – Bezpośrednie doznania

Napęd hybrydowej mazdy CX-60 składa się z benzynowego, czterocylindrowego silnika Skyactiv-G o pojemności 2,5 l i mocy 191 KM, silnika elektrycznego o mocy 175 KM (129 kW) oraz akumulatora magazynującego 17,8 kWh i zapewnia 327 KM i 500 Nm. W tej odmianie CX-60 rozpędza się do setki w 5.8 s i może rozwinąć 200 km/h, a z wykorzystaniem wyłącznie sinika elektrycznego 140 km/h. Po niespełna 80 km trasy poprowadzonej różnorodnymi drogami Portugalii przy dynamicznym tempie jazdy komputer wyświetlił średnie zużycie 23.8 kWh oraz 3.1 l na 100 km. Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV według producenta umożliwia przejechanie dystansu 63 km w trybie elektrycznym, a naładowanie akumulatora przy użyciu standardowego gniazdka zajmuje 4 godziny.
Hybrydowa Mazda CX-60 podobnie jak w inne wersje silnikowe korzysta z 8-biegowego automatu, który zamiast przekładni hydrokinetycznej ma wielopłytkowe sprzęgła. To nietypowe dla hybryd rozwiązanie zwykle stosowane jest radykalnych sportowych samochodach jak choćby Mercedesie AMG. Automat o tej konstrukcji działa mniej płynnie od tradycyjnego, ale pozwala kierowcy lepiej wyczuwać auto. Co to oznacza dla najnowszej hybrydowej Mazdy? Nie tylko nie uświadczysz w niej nieprzyjemnego i monotonnego „wycia” silnika przy dużym obciążeniu znanego z hybryd, ale też sama zmiana biegów pozbawiona jest tzw. ślizgania znanego z klasycznych automatów.
Wciskam mocniej pedał gazu, a spod maski odzywa się uśpiony do tej pory czterocylindrowy benzyniak. Dzięki silnikowi elektrycznemu o momencie 270 Nm prawie dwutonowy SUV Mazdy rozpędza się z lekkością i zapominasz o fakcie, że benzynowy motor nie ma turbosprężarki. Jeśli zależy ci na wrażeniach zza kierownicy najlepiej wybrać tryb sportowy ponieważ wtedy silnik benzynowy pracuje cały czas i w doznaniach auto nie przypomina już hybrydy. Możesz za pomocą łopatek zmieniać biegi i to ty decydujesz na jakich obrotach ma pracować silnik benzynowy.
Dla Mazdy jedność jeźdźca z koniem jest niezwykle istotna, a w CX-60 to wyrażenie nabiera szczególnego znaczenia. Dzięki nowej konstrukcji napędu z dominacją tylnych kół, przyjaznemu rozłożeniu nacisku na osie i starannie zestrojonemu komfortowemu zawieszeniu kierowca może czerpać dużo przyjemności z prowadzenia. Wyjściowo 90 proc. momentu wędruje na tylną oś, a dopiero jeśli zajdzie potrzeba mocniej angażują się przednie koła. Znakomity układ kierowniczy ma wyraźny i bardzo przyjemny opór wstępny i dostarcza solidnych informacji o przyczepności kół. Nawet na bardzo krętych drogach Mazda CX-60 prowadzi się z przyjemną lekkością i precyzyjnie. Łatwo zmienia kierunek i świetnie układa się w zakrętach. Przewidywalne zachowanie i zwinność to poza konstrukcją mechaniczną zasługa również elektroniki. A dokładnie systemu kontroli zachowania kinematycznego pojazdu KPC (Kinematic Posture Control), który stabilizuje zachowanie pojazdu na zakrętach i przyhamowuje tylne koło wewnętrzne wobec łuku, by zmniejszać przechył nadwozia i poprawiać docisk podwozia do nawierzchni.
W trybie elektrycznym (EV) CX-60 jest wystarczająco dynamiczna, by sprawnie przemieszczać się nie tylko po mieście. Naturalnie reaguje na dodanie gazu, a siłę rekuperacji można regulować. System daje też możliwość ustawienia poziomu do jakiego chcemy naładować podczas jazdy akumulatory.

Mazda CX-60 PHEVmateriały prasowe
Mazda CX-60 PHEV

Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV - Sztuka japońskiego rzemiosła

Do usportowionych wrażeń z jazdy pasuje wnętrze, które łączy minimalistyczny elegancki styl inspirowany sztuką japońskiego rzemiosła z nowoczesnością wyrażoną przez cyfrowe wskaźniki, ekran systemu multimedialnego o przekątnej 12,3 cala, wyświetlacz head-up i wzorowane na tym z BMW wielofunkcyjne pokrętło z przyciskami do obsługi multimediów. Wnętrze nie przytłacza ilością gadżetów jest nienagannie wykonane i ergonomiczne.
Nie potrafimy wytłumaczyć dlaczego sterowanie dotykowe ekranu multimediów jest aktywne tylko podczas korzystania z interfejsów Apple CarPlay lub Android Auto, ale wiemy za to jak to się dzieje, że po zajęciu miejsca za kierownicą samochód sam dostosowuje ustawienie fotela, kierownicy, lusterek i wyświetlacza head-up. To efekt działania systemu Mazda Driver Personalization, który z pomocą elektroniki i kamery na desce rozdzielczej skanuje kierowcę i automatycznie dobiera optymalną pozycję. System zapamiętuje też preferowane ustawienia klimatyzacji i multimediów dla sześciu użytkowników. W moim wypadku zaproponowana pozycja wymagała jedynie drobnej korekty.
Wrażenie robi szerokość wnętrza Mazdy CX-60. Z dużym zapasem, przedzieleni szerokim tunelem środkowym, mieszczą się tu nawet barczyści mężczyźni. Jedynie fotele mogłyby być nieco obszerniejsze. Podczas dłuższych wyjazdów można również skorzystać z możliwości jakie daje obszerny bagażnik (570 l), który daje się powiększyć składając fotele do 1726 litrów.
Z pełnym klasy stylem wnętrza konweniuje naturalne brzmienie systemu audio Bose z 12 głośnikami, które nie męczy nawet przy głośnym odsłuchu. Mazda pod względem stylu też idzie własną drogą i zamiast modnymi błyskotkami stała się zaimponować klasą i domową atmosferą wnętrza.

Mazda CX-60 PHEVmateriały prasowe
Mazda CX-60 PHEV

Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV – Więcej emocji przed nami

Mazda z modelem CX-60 weszła na poziom na jakim jeszcze nigdy nie była. Nowy SUV świetnie wygląda, jest komfortowy i przyjemnie oraz dynamicznie się prowadzi. To są wrażenia z jazdy wersją hybrydową, a przecież można się spodziewać, że prowadzenie CX-60 w wersji z Dieslem będzie dawało jeszcze więcej frajdy, nie mówiąc już o unikalnym obecnie wolnossącym silniku benzynowym o sześciu cylindrach. Nowa Mazda CX-60 w założeniach ma konkurować takimi modelami jak BMW X3 czy Volvo XC60 i ma szansę na spektakularny sukces rynkowy. Do końca kwietnia do polskich salonów spłynęło już ponad 300 zamówień od klientów, którzy jeszcze nie mieli okazji siedzieć za kierownicą najnowszej Mazdy. Pierwsze egzemplarze wersji hybrydowej trafią klientów we wrześniu, a cena w podstawowej wersji siega 229 900 zł.

Dane producenta Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV
Cena 229 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i elektr. AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
327 KM
Maks. moment obrotowy 500 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4,
2488 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
191 KM
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
261 Nm
4000/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 175 KM
Maks. moment obrotowy 270 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 17,8 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów automatyczna , 8 b.
OSIĄGI
0–100 km/h 5,8 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 3,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
33 g/km
NADWOZIE
 
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4745 x 1890 x 1680 mm, rozstaw osi 2870 mm, masa własna 1980 kg, poj. bagażnika 570/1726 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

 

REKLAMA