Mazda CX-60: Głos rozsądku - TEST

Najpierw Mazda wprowadziła odważną i elegancką stylizację, a teraz wraz z debiutem CX-60 pojawiają się rozwiązania techniczne rodem z aut klasy premium. Sprawdziliśmy, o ile szczebli drabiny klasowej wspiął się najnowszy SUV Mazdy.

Mazda CX-60 Materiały prasowe

Nigdy dotąd, siedząc za kierownicą Mazdy, nie mieliśmy możliwości napawania się widokiem tak szerokiej i długiej maski. Kryje się pod nią debiutująca w tej marce konstrukcja – hybryda typu plug-in (327 KM), która okazuje się najmocniejszym napędem w historii Mazdy. Najnowszy SUV, model CX-60, przekroczył wiele barier, co pozwoliło japońskiej marce zaistnieć w wyższych sferach. Nas szczególnie cieszy, że CX-60 jest oferowana z rozsądnie dobranymi pod względem wielkości silnikami i ma naturę auta napędzanego na tylne koła.
Mazda CX-60 może być wyposażona w 6-cylindrowy wolnossący silnik benzynowy 3.0 lub w diesla 3.3 – obydwa wspierane systemem tzw. miękkiej hybrydy z instalacją o napięciu 48V. W ofercie jest ponadto wykorzystująca silnik benzynowy hybryda typu plug-in. I właśnie od tej ostatniej – flagowej wersji CX-60 e-Skyactiv PHEV – Mazda rozpoczyna sprzedaż nowego SUV-a w Europie. Taką odmianą mieliśmy też okazję jeździć jako jedni z pierwszych dziennikarzy na świecie podczas przedpremierowej prezentacji. Wszystkie trzy napędy współpracują z nową ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów i układem napędowym na cztery koła, ale silnik Diesla (e-Skyactiv D) i benzynowy (e-Skyactiv X) występują również w zestawieniu z napędem na tylne koła. W czasach, gdy inni producenci oferują coraz bardziej wysilone i coraz mniejsze jednostki, gama napędów debiutującej Mazdy CX-60 staje się unikalną ofertą i stanowi swego rodzaju głos rozsądku w nieprzewidywalnym świecie samochodowym.

Mazda CX-60Materiały prasowe
CX-60 bazuje na nowej platformie Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture stworzonej z myślą o SUV-ach i limuzynach

Mazda CX-60 - Domowa atmosfera

Dobre wrażenie pozostawia również nienagannie wykończone i przestronne wnętrze. Łączy minimalistyczny, elegancki styl inspirowany sztuką japońskiego rzemiosła z nowoczesnością wyrażaną przez cyfrowe wskaźniki, ekran systemu multimedialnego o przekątnej 12,3 cala, wyświetlacz head-up i pokrętło z przyciskami do obsługi multimediów, przypominające to z BMW. Nie potrafimy wytłumaczyć, dlaczego sterowanie dotykowe ekranu multimediów jest aktywne tylko podczas korzystania z interfejsów Apple CarPlay lub Android Auto, ale wiemy, jak to się dzieje, że po zajęciu miejsca we wnętrzu samochód sam dostosowuje ustawienie fotela, kierownicy, lusterek i wyświetlacza head-up. To efekt działania systemu Mazda Driver Personalization, który z pomocą elektroniki i kamery na tablicy rozdzielczej skanuje kierowcę i automatycznie dobiera optymalną pozycję do jego wzrostu. Zaproponowane w naszym wypadku ustawienia wymagały jedynie drobnej korekty. Wrażenie robi szerokość wnętrza Mazdy CX-60. Z dużym zapasem, oddzielone szerokim tunelem środkowym, wygodnie mieszczą się tu nawet rosłe osoby. Jedynie fotele mogłyby być nieco obszerniejsze. Do wyrafinowanego wnętrza pasuje naturalne brzmienie systemu audio Bose z 12 głośnikami, które nie męczy nawet przy głośnym odsłuchu. Mazda idzie własną drogą także pod względem stylu oraz charakteru wnętrza i zamiast modnymi błyskotkami stara się zaimponować klasą i przyjazną domową atmosferą wnętrza.

Mazda CX-60Materiały prasowe
Można wybierać między czterema poziomami wyposażenia: podstawowym Prime-Line, pośrednim Exclusive-Line oraz najbogatszymi Homura i Takumi
Mazda CX-60Materiały prasowe
Na szerokim tunelu środkowym znajduje się pokrętło z przyciskami, które umożliwia wygodną obsługę multimediów

Mazda CX-60 - Przyjemność prowadzenia

Zespół napędowy hybrydowej wersji CX-60 zapewnia moc 327 KM (500 Nm) i składa się z benzynowego, czterocylindrowego silnika Skyactiv-G o pojemności 2,5 l i mocy 191 KM, silnika elektrycznego osiągającego 175 KM oraz z akumulatora zdolnego zmagazynować 17,8 kWh energii elektrycznej. Samochód rozpędza się do setki w czasie 5,8 s i może rozwinąć prędkość 200 km/h, a z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego – 140 km/h. Po niespełna 80 km podróży prowadzącej różnorodnymi drogami przy dynamicznym tempie jazdy komputer wyświetlił średnie zużycie 23,8 kWh energii oraz 3,1 l benzyny na 100 km. Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV według producenta umożliwia przejechanie dystansu 63 km w trybie elektrycznym, a naładowanie akumulatora przy użyciu standardowego gniazdka jednofazowego 230 V zajmuje cztery godziny.

Mazda CX-60Materiały prasowe
Wygodne w obsłudze wnętrze łączy zalety tradycyjnych przycisków i dużego 12,3-calowego ekranu multimediów


Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna hybrydowej Mazdy zamiast przekładni hydrokinetycznej ma wielopłytkowe sprzęgła. Dzięki temu uniknięto nieprzyjemnego efektu tzw. ślizgania podczas przyspieszania i dodano hybrydzie sportowego charakteru. Automatyczna skrzynia biegów zmienia przełożenia mniej płynnie niż tradycyjna, ale pozwala kierowcy lepiej czuć auto. Dla Mazdy jedność kierowcy i samochodu jest niezwykle istotna i to czuje się już po kilku kilometrach za kierownicą CX-60. Dzięki nowej konstrukcji płyty podłogowej i napędu kierowca może czerpać dużo przyjemności z prowadzenia. Znakomity układ kierowniczy pracuje z wyraźnym, bardzo przyjemnym oporem i dostarcza rzetelnych informacji o przyczepności kół. Nawet na bardzo krętych drogach Mazda CX-60 prowadzi się z przyjemną lekkością i precyzyjnie. Łatwo zmienia kierunek i świetnie układa się w zakrętach. Wyjściowo 90 procent momentu napędowego wędruje na tylną oś, a dopiero jeśli zajdzie potrzeba, mocniej angażują się przednie koła, osiągając ostatecznie proporcję rozłożenia napędu w stosunku 50:50. Przewidywalne zachowanie i zwinność to poza konstrukcją mechaniczną również zasługa elektroniki. A dokładnie rozbudowanego systemu kontroli dynamiki auta KPC (Kinematic Posture Control), który przewiduje zachowanie pojazdu w zakrętach i z wyprzedzeniem przyhamowuje tylne koło po wewnętrznej stronie łuku, by zmniejszać przechył nadwozia i zwiększać docisk kół do nawierzchni.
W trybie elektrycznym (EV) CX-60 jest wystarczająco dynamiczna, by sprawnie przemieszczać się nie tylko w mieście. Naturalnie reaguje na dodanie gazu, a siłę rekuperacji można regulować. Poza EV do dyspozycji są tryby Normal, Off-Road, Towing oraz Sport, w którym silnik spalinowy pracuje cały czas.

Mazda CX-60Materiały prasowe
Rolę wersji flagowej pełni hybryda typu plug-in o mocy 327 KM
Mazda CX-60Materiały prasowe
Do wyboru są obręcze kół z lekkich stopów o średnicy 18 lub 20 cali
Mazda CX-60Materiały prasowe
Zadziornie zaprojektowane światła zdradzają charakter CX-60

Mazda CX-60 - Skazana na sukces

Mazda bardziej zapatrzyła się na Jaguara i Maserati niż Mercedesa czy BMW, jednak do klasy premium wchodzi własną drogą. Przemówi do tych, którzy cenią wysublimowany styl, a od wygodnego i praktycznego SUV-a oczekują radości prowadzenia. Z modelem CX-60 Mazda weszła na poziom, na jakim jeszcze nigdy nie była. Auto ma konkurować np. z BMW X3 czy Volvo XC60 i będzie najważniejszym modelem marki. Do końca kwietnia do polskich salonów spłynęło już ponad 300 zamówień od klientów, którzy jeszcze nie mieli okazji prowadzić auta. Pierwsze egzemplarze wersji hybrydowej trafią do nich we wrześniu. Cennik rozpoczyna się od 229 900 zł, na wersję z silnikiem Diesla i odmianę benzynową trzeba będzie poczekać do 2023 roku.

Mazda CX-60Materiały prasowe
Hybrydowy zespół napędowy CX-60 został zaprojektowany tak, by auto dawało przyjemność z prowadzenia
Dane producenta MAZDA CX-60 2.5 E-SKYACTIV PHEV
Cena 250 900 zł (Homura)
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
241 kW (327 KM)
Maks. moment obrotowy 500 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
2488 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
141 kW (191 KM)
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
261 Nm
4000/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 129 kW (175 KM)
Maks. moment obrotowy 270 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 17,8 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,8 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,5 l/100 km +17,1 kWh
Emisja CO2 (WLTP)
33 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4745 x 1890 x 1680 mm, rozstaw osi 2870 mm, masa własna 1980 kg, poj. bagażnika 570/1726 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

 

Mazda CX-60Materiały prasowe
Dynamiczna sylwetka z długą pokrywą silnika
Zobacz również:
REKLAMA