[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.1

Mazda CX-7 – mistrzyni ekologii

Mazda CX-7 nie jest, a w zasadzie nie była autem popularnym u nas. Nic dziwnego, skoro nabywcy zdecydowanie wolą SUV-y z dieslem, którego do niedawna w ofercie modelu brakowało. Czy 2.2 MZR-CD poprawi statystyki sprzedaży Mazdy?

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 60 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

W Maździe CX-7 niby wszystko jest jak należy: dość przestronne wnętrze, spory 455-litrowy bagażnik, stały napęd na cztery koła i przyjemna dla oka sylwetka, z drapieżnie stylizowanym przodem. W tłumie SUV-ów, który systematycznie gęstnieje CX-7 niczym szczególnym się jednak nie wyróżnia.

 

Wnętrze samochodu ma swój własny styl, podobny do znanego z innych modeli Mazdy. Materiały są niezłej jakości, na pochwałę zasługuje jakość montażu. Fotele są obszerne, jednak przydałoby się lepsze trzymanie boczne. Zawieszenie jest nastawione na maksimum komfortu, a układ kierowniczy, zwłaszcza w środkowym położeniu, nie grzeszy precyzją. Ponieważ auto skonstruowano z myślą o sprzedaży za Oceanem, gdzie drogi są proste, zakrętów jest niewiele i nie rozwija się zbyt dużych prędkości, sztywność zawieszenia i ostrość układu kierowniczego są cechami drugorzędnymi. W Europie jest zdecydowanie inaczej, więc na tle europejskich konkurentów powodów do dumy raczej nie ma. Duża masa własna i ciężki silnik z przodu sprawiają, że podsterowność jest mocno odczuwalna. Na szczęście sprawnie działający układ ESP lub czujny kierowca łatwo mogą nad tą skłonnością zapanować.

REKLAMA

 

MAZDA CX-7 2.2 MZR-CD

Mazda CX-7 2.2 MZR-CD
Cena148 400 zł
KonkurenciKia Sorento, Nissan Murano
Silnikwysokoprężny, R4, 2.2
Moc/przy obrotach173 KM/3500 obr/min
0–100 km/h11,3 s
Prędkość maksymalna200 km/h
Zużycie paliwa7,5 l/100 km
Emisja CO2199 g/km
Silnikpoj. skokowa 2184 cm3, 400 Nm przy 2000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4700 x 1870 x 1645 mm, rozstaw osi 2750 mm, masa własna 1875 kg, pojemność zbiornika paliwa 69 l, poj. bagażnika (wg VDA) 455/1348 l.

Pracujący pod maską silnik ma 4 cylindry, układ wtryskowy common-rail, turbosprężarkę i osiąga moc 173 KM oraz spory moment obrotowy (400 Nm), który jest dostępny od 2000 obr/min. Niby wszystko jest współczesne, jednak 100 km/h w ponad 11 sekund to wynik przeciętny. Ponadto odgłos towarzyszący pracy silnika tuż po rozruchu jest zbyt dokuczliwy. Jednostka napędowa może jednak przekonać do siebie zatwardziałych ekomaniaków, ponieważ spala średnio zaledwie 7,5 l/100 km i, co ważniejsze, osiąga normę czystości spalin Euro 5. Zawdzięcza to katalizatorowi SCR (identyczne są stosowane w ciężarówkach), który do poprawnego działania wykorzystuje czynnik AdBlue. Na co dzień katalizator jest bezobsługowy, jednak brak regularnego serwisowania i uzupełniania czynnika AdBlue może spowodować zablokowanie filtra cząstek stałych i unieruchomienie auta. W praktyce czynnik starcza od przeglądu do przeglądu, a koszt jego uzupełnienia (na stacjach paliw) to wydatek rzędu 100 złotych. Niestety, ponad 2-litrowa pojemność silnika, a co za tym idzie większa akcyza, mocno podnoszą cenę samochodu, do blisko 150 000 złotych. Konkurencja nie ceni się tak wysoko.

Mazda kusi bogatym wyposażeniem i nowinką w postaci systemu RVM, który za pomocą czujników monitoruje tzw. martwe pole i na lusterkach zewnętrznych wyświetla ikonę informującą o pojawieniu się w nim innego auta. System ten jednak, tyle że pod innymi nazwami, konkurencja spod znaku Mercedesa, Audi, BMW, czy Volvo stosuje od dawna.

Mazda CX-7 dzięki dieslowi stała się proeuropejska, ale aby zaistnieć potrzeba czegoś więcej niż tylko umiejętność jazdy na oleju napędowym.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 2/2011

Sposób na smog
Oczyszczanie spalin w systemie SCR odbywa się poprzez wtryskiwanie roztworu wodnego mocznika AdBlue®1 - ze zbiornika o pojemności 15,5 l, umieszczonego pod przedziałem bagażowym - wprost do układu wydechowego, przed katalizatorem. Wywołuje to naturalną reakcję chemiczną, w której AdBlue zamienia około 40 procent tlenków azotu w nieszkodliwy azot. Zwarta konstrukcja systemu SCR sprawia, że wysokoprężna Mazda CX-7 ma bagażnik o identycznej pojemności jak auto z silnikiem benzynowym. Zużycie AdBlue zostało ograniczone do minimum, więc uzupełnia się go tylko przy okazji przeglądu okresowego, co 20 000 km.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij