REKLAMA

Mazda MX-5 Roadster Coupe – for fun!

Na całego! Japończycy określają to jako "Jinba Ittai", czyli "kierowca połączony z autem". Oto nowa Mazda MX-5, która jeszcze lepiej słucha się kierowcy.

Mazda MX-5 Roadster Coupe
Z tyłu pojawiły się lampy o nieco zmienionym kształcie i nowy zderzak.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 139 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Ma być niewielki i prosty w budowie. Ma mieć otwierany ręcznie dach, mocny silnik z przodu i tylny napęd - oto klasyczny przepis na roadstera. Mazda MX-5 to jedno z niewielu produkowanych seryjnie aut, które klasycznym roadsterem jest, i... prawie jest. Prawie, bo od 2006 r. dostępna jest także w wersji ze sztywnym, składanym za przyciśnięciem guzika, dachem.

Do Polski MX-piątka trafia tylko w odmianie "prawie roadster" i tylko z dwulitrowym silnikiem. Po ostatnich zmianach ma on identyczną moc jak poprzednio, kręci się za to o 500 obr/min (7500 obr/min) wyżej i brzmi bardziej rasowo. Poprawiły się też osiągi. Teraz granicę 100 km/h mała Mazda pokonuje po upływie 7,6 s (przedtem 8,2 s) i wskazówkę prędkościomierza zapędza o trzy kreski wyżej, czyli do 218 km/h. Do wyboru są dwie mechaniczne skrzynie biegów - 5- albo 6-stopniowa. Niezależnie od tego ile ma przełożeń, skrzynia pracuje sztywno i pewnie.

Niewielka masa własna i krótko zestopniowana skrzynia biegów "szóstka" sprawiają, że MX-piątka już od niskich obrotów chętnie przyspiesza. Emocje pojawiają się wyżej, bo przy około 4500 obr/min - wtedy w silnik wkraczają nowe siły i następuje swoista reakcja łańcuchowa. Mazda wyrywa do przodu i zaczyna wyć - rasowo i na dłuższą metę męcząco. Powyżej 140 km/h do uszu podróżujących dochodzi jeszcze jeden dźwięk - z okolic składanego dachu. To jednak wpisane jest w naturę każdego auta ze słowem roadster w nazwie.

Podobnie jak radość z jazdy. Sztywna i szybko wybierająca nierówności, Mazda po zmianach daje się jeszcze łatwiej kontrolować, jeszcze lepiej podąża za ruchami wydawanymi niewielkim, sportowym wolantem. Układ kierowniczy jest tak bezpośredni jak być powinien i ma dobre sportowe wspomaganie, działające z wyraźnym oporem. Ale najlepsze MX-piątka zostawia na deser. To świetny i sprawdzony przepis na jazdę poślizgami, który brzmi następująco: tylny napęd z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu i idealny rozkład mas, wynoszący 50:50. Działa znakomicie! Wystarczy trochę wprawy, by z prowadzenia Mazdy czerpać ogromną przyjemność. I wcale nie trzeba jeździć z zawrotnymi prędkościami.

Wady? To przede wszystkim ciasna kabina, symboliczne kieszenie w drzwiach oraz ukrycie przycisku otwierania bagażnika - tak jakby producent chciał, by do tego "przybytku" nie zaglądać. Może dlatego, że ma pojemność tylko 150 litrów i bardzo wąski otwór załadunkowy?

MX-piątka po zmianach jest lepiej dopracowana i bardziej trendy. Mimo sztywnego dachu w wersji Roadster Coupé, pozostaje rasowym przedstawicielem swojego gatunku. To auto, które daje kierowcy dużo fanu i może być używane przez cały rok. No, prawie.

REKLAMA

DANE TECHNICZNE MAZDA MX-5 ROADSTER COUPÉ

DANE TECHNICZNE MAZDA MX-5 ROADSTER COUPÉ
Cena102 900 zł
KonkurenciOpel GT, Honda S2000
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc/przy obrotach160 KM/7000 obr/min
0-100 km/h7,6 s
Prędkość maksymalna218 km/h
Zużycie paliwa7,6 l/100 km
Emisja CO2181 g/km
Silnikpoj. 1998 cm3, 188 Nm przy 5000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na tylne koła.
Nadwozie2-drzw., 2-miejsc. roadster, dł. x szer. x wys. 4020 x 1720 x 1245 mm, rozstaw osi 2330 mm, masa wł. 1173 kg, poj. bagażnika 150 l.


Tekst: Maciej Struk

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA