REKLAMA

Mazda MX-5: Tylko jeden cel - TEST

Nie ma wielu argumentów za tym, żeby jeszcze produkować samochody takie jak Mazda MX-5. Jeden jest jednak bardzo ważny – bez tego modelu Mazda nie byłaby Mazdą.

mazda mx5 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 139 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Dźwignia mechanicznej przekładni wibruje w dłoni, kiedy wbijam wyższe przełożenie. Szybki taniec prawej ręki i lewej nogi – i już auto nabiera prędkości na trójce. Każda szybka zmiana biegów to przyjemność, chociaż mechanizm pracuje z dużym oporem, więc trzeba zdecydowanych ruchów i sporej siły, żeby bieg wbić na czas. Robiąc to, czuję opuszkami palców, jak przestawiają się zębatki w skrzyni biegów. Układ kierowniczy jest bezpośredni, MX-5 jak po sznurku podąża tam, gdzie kieruje je już sam wzrok kierowcy, wolnossący silnik wkręca się powyżej 7500 obr/min i przenosi do wnętrza mnóstwo wibracji. Roadster Mazdy, obok Toyoty GT86, to ostatnie tego rodzaju auto na rynku, czyli proste, analogowe, bezpośrednie, precyzyjne, a przede wszystkim stworzone w jednym celu – by zapewniać frajdę z jazdy.

mazda mx5Fot. Jacek Hanusz
Minimalistyczna, ale nie spartańska, oszczędna w formie, ale dość funkcjonalna – MX-5 to nie tylko weekendowa zabawka, ale pełnowartościowe auto

Mazda MX-5 - Szpera otwiera plac zabaw

Mazda MX-5 jest oczywiście wyborna w zakrętach – wspomniane cechy i bardzo niska masa własna sprawiają, że kierowca na widok krętej drogi redukuje bieg i wciska gaz do podłogi. Jeżeli samochód ma mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a testowany egzemplarz go miał (co widać wyraźnie na zdjęciu poniżej), każdy zakręt można zmienić w plac zabaw dla dużych chłopców. Tak, chodzi o jazdę w poślizgach. Samochód trzeba sprowokować do zerwania trakcji, np. szybkimi ruchami kierownicą, ale kiedy już tylna oś się wychyli, nad Mazdą można bardzo łatwo panować, a jej niewielkie wymiary sprawiają, że nawet w poślizgu auto mieści się na swoim pasie ruchu.
Niewielki rozmiar MX-5 zawsze jest sporym zaskoczeniem, nawet dla kierowcy, który jeździł wcześniej tym modelem – za każdym razem trudno uwierzyć, że Mazda jest tak krótka, tak niska, że ma tak ciasne wnętrze i tak mały bagażnik. Do tych cech, które dla niektórych mogą być wadą, trzeba dodać jeszcze jedną irytującą rzecz, którą ma wersja RF, czyli ze składanym sztywnym dachem (jego rozkładanie trwa 13 sekund i wygląda bardzo spektakularnie) – hałas powietrza opływającego tylną część kabiny, który bardzo uprzykrza jazdę z prędkością powyżej 80 km/h. Dlatego wybralibyśmy raczej klasycznego roadstera, z miękkim, ręcznie składanym dachem.
Taki wybór pozwoliłby też zaoszczędzić 10 tys. zł. A skoro jesteśmy przy cenie, warto wiedzieć, że wszystkie auta w tym roku podrożały. Na przykładzie Mazdy MX-5 widać to szczególnie, bo ot tak stała się o 20 tys. zł droższa niż w 2019 roku. Nie zmienia to faktu, że za 150 tys. zł nie da się kupić samochodu dostarczającego kierowcy tyle przyjemności z jazdy. Nie, nie doświadczycie jej w przednionapędowym hot hatchu.

mazda mx5Fot. Jacek Hanusz
Krótka dźwignia i bardzo krótkie drogi jej prowadzenia, wielka gałka i oporne, surowe działanie mechanizmu –  MX-5 stworzono dla przyjemności kierowcy

Mazda MX-5 - 100 lat

Teraz, z okazji setnej rocznicy powstania Mazdy, w cenniku znajdziemy wersję „100”, która wyróżnia się kutymi obręczami kół i burgundową tapicerką. Zaskakuje jednak to, że „wyjątkowe” dla tej wersji elementy można zamówić do każdej odmiany tego modelu. Jedno jest pewne – dopóki MX-5 będzie w sprzedaży Mazda pozostanie Mazdą. W 100-letniej historii marki jednym z najważniejszych rozdziałów jest właśnie ten poświęcony lekkiemu i zwinnemu roadsterowi.

mazda mx5Fot. Jacek Hanusz
W zagłówkach foteli znajdują się głośniki; każdy egzemplarz MX-5 w wersji na 100-lecie marki ma burgundową skórzaną tapicerkę typu nappa

mazda mx5Fot. Jacek Hanusz
Kiedy kierowca mocno wciśnie gaz, MX-5 nie ma dość mocy, aby zerwać trakcję, ale jeśli szybko skręci i „zarzuci” autem, reszta dzieje się sama

 

REKLAMA
Dane producenta Mazda MX-5 RF 100
Cena 159 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
184 KM
7000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
205 Nm
4000/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,8 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
156 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2-miejscowe typu targa, długość x szerokość x wysokość 3915 x 1735 x 1235 mm, rozstaw osi 2310 mm, masa własna 1072 kg, poj. bagażnika 127 l, poj. zbiornika paliwa 45 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA