Dźwignia mechanicznej przekładni wibruje w dłoni, kiedy wbijam wyższe przełożenie. Szybki taniec prawej ręki i lewej nogi – i już auto nabiera prędkości na trójce. Każda szybka zmiana biegów to przyjemność, chociaż mechanizm pracuje z dużym oporem, więc trzeba zdecydowanych ruchów i sporej siły, żeby bieg wbić na czas. Robiąc to, czuję opuszkami palców, jak przestawiają się zębatki w skrzyni biegów. Układ kierowniczy jest bezpośredni, MX-5 jak po sznurku podąża tam, gdzie kieruje je już sam wzrok kierowcy, wolnossący silnik wkręca się powyżej 7500 obr/min i przenosi do wnętrza mnóstwo wibracji. Roadster Mazdy, obok Toyoty GT86, to ostatnie tego rodzaju auto na rynku, czyli proste, analogowe, bezpośrednie, precyzyjne, a przede wszystkim stworzone w jednym celu – by zapewniać frajdę z jazdy.

Mazda MX-5 - Szpera otwiera plac zabaw
Mazda MX-5 jest oczywiście wyborna w zakrętach – wspomniane cechy i bardzo niska masa własna sprawiają, że kierowca na widok krętej drogi redukuje bieg i wciska gaz do podłogi. Jeżeli samochód ma mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a testowany egzemplarz go miał (co widać wyraźnie na zdjęciu poniżej), każdy zakręt można zmienić w plac zabaw dla dużych chłopców. Tak, chodzi o jazdę w poślizgach. Samochód trzeba sprowokować do zerwania trakcji, np. szybkimi ruchami kierownicą, ale kiedy już tylna oś się wychyli, nad Mazdą można bardzo łatwo panować, a jej niewielkie wymiary sprawiają, że nawet w poślizgu auto mieści się na swoim pasie ruchu.
Niewielki rozmiar MX-5 zawsze jest sporym zaskoczeniem, nawet dla kierowcy, który jeździł wcześniej tym modelem – za każdym razem trudno uwierzyć, że Mazda jest tak krótka, tak niska, że ma tak ciasne wnętrze i tak mały bagażnik. Do tych cech, które dla niektórych mogą być wadą, trzeba dodać jeszcze jedną irytującą rzecz, którą ma wersja RF, czyli ze składanym sztywnym dachem (jego rozkładanie trwa 13 sekund i wygląda bardzo spektakularnie) – hałas powietrza opływającego tylną część kabiny, który bardzo uprzykrza jazdę z prędkością powyżej 80 km/h. Dlatego wybralibyśmy raczej klasycznego roadstera, z miękkim, ręcznie składanym dachem.
Taki wybór pozwoliłby też zaoszczędzić 10 tys. zł. A skoro jesteśmy przy cenie, warto wiedzieć, że wszystkie auta w tym roku podrożały. Na przykładzie Mazdy MX-5 widać to szczególnie, bo ot tak stała się o 20 tys. zł droższa niż w 2019 roku. Nie zmienia to faktu, że za 150 tys. zł nie da się kupić samochodu dostarczającego kierowcy tyle przyjemności z jazdy. Nie, nie doświadczycie jej w przednionapędowym hot hatchu.

Mazda MX-5 - 100 lat
Teraz, z okazji setnej rocznicy powstania Mazdy, w cenniku znajdziemy wersję „100”, która wyróżnia się kutymi obręczami kół i burgundową tapicerką. Zaskakuje jednak to, że „wyjątkowe” dla tej wersji elementy można zamówić do każdej odmiany tego modelu. Jedno jest pewne – dopóki MX-5 będzie w sprzedaży Mazda pozostanie Mazdą. W 100-letniej historii marki jednym z najważniejszych rozdziałów jest właśnie ten poświęcony lekkiemu i zwinnemu roadsterowi.


Dane producenta | MAZDA MX-5 RF 100 |
Cena | 159 900 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
184 KM 7000/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
205 Nm 4000/min |
Rodzaj napędu | na tylne koła |
Skrzynia biegów | 6-biegowa mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 6,8 s |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie (WLTP) | 6,9 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) |
156 g/km |
NADWOZIE | |
2-drzwiowe, 2-miejscowe typu targa, długość x szerokość x wysokość 3915 x 1735 x 1235 mm, rozstaw osi 2310 mm, masa własna 1072 kg, poj. bagażnika 127 l, poj. zbiornika paliwa 45 l. |
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- Fabrycznie nowy Fiat Uno na sprzedaż - zdjęcia
- Używane BMW Serii 3 - których silników unikać?
- Jakimi pojazdami można jeździć bez "prawka"?
Komentarze