Kontynuator. Oferta Mercedesa obfituje w roadstery i kabriolety. SL plasuje się u szczytu tej kolekcji. Jest piękny, komfortowy, a w 435-konnej wersji - na poważnie sportowy.
Nazwa SL to skrót, który pamięta początek lat 50. i pochodzi od słów "Sport Leicht" (sportowy lekki). W 1952 roku powstał przodek dzisiejszego roadstera. Wówczas model SL był typowym autem sportowym. Przez lata ewoluował w stronę komfortu, po to, by po 60 latach dokonać wyraźnego zwrotu i znów stać się sportowym i lekkim.
Poprzedni SL, produkowany od 2001 roku, zestarzał się z klasą. Jeśli chodzi o proporcje, nowe auto nie zmieniło się wcale. Ma zdecydowanie bardziej dynamiczną linię nadwozia, a najbardziej zadziornie wygląda z przodu. Od przednich błotników, aż do tylnego nadkola ciągnie się charakterystyczne przetłoczenie. Obecny SL, choć dłuższy o 50 mm i szerszy o 57 mm od poprzednika, jest od niego lżejszy - w zależności od wersji - od 125 kg do 140 kg. I to przy dużo bogatszym wyposażeniu. Niższą masę własną zawdzięcza aluminiowemu nadwoziu, które zastąpiło stosowaną dotychczas konstrukcję stalową. Taka oszczędność na wadze, w połączeniu z wydajniejszymi silnikami (wyższa moc, większa sprawność i seryjny system start/stop), oznacza zdecydowanie niższe (o 22%) spalanie (wersja SL 500). Umiarkowanie w zużyciu paliwa nie oznacza rezygnacji z osiągów. Moment obrotowy wzrósł o 32% (do 700 Nm), a to że jest on osiągalny już od 1800 obr/min sprawia, że samochód w każdym momencie jest gotowy do dynamicznego przyspieszenia.
Świetnym sprzymierzeńcem w wykorzystywaniu temperamentu jednostki napędowej jest nowa automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic Plus, która oprócz doskonale pracującego trybu automatycznego, ma tryb sport oraz manualny, w którym biegi można zmieniać łopatkami przy kierownicy.
Jeśli przyszły właściciel zechce poczuć nie tylko powiew wiatru, ale i dreszczyk emocji, powinien wybrać z listy płatnych dodatków "inteligentne zawieszenie" - Active Body Control (ABC). Za jego sprawą, po naciśnięciu przycisku na konsoli środkowej, amortyzatory usztywniają się, a przechyły nadwozia niemal znikają. Nisko położony środek ciężkości oraz świetne rozłożenie masy potęgują neutralność SL-a w czasie jazdy. Precyzyjny elektromechaniczny układ kierowniczy "usztywnia" się wraz ze wzrostem prędkości, jednak brakuje mu nieco ostrości. Układ stabilizacji toru jazdy można wyłączyć i upajać się jazdą poślizgami. Tylko czy w SL-u na pewno o to chodzi? Samochód za pół miliona złotych nie służy do popisów.
TYLKO BENZYNA
SL jest oferowany z trzema silnikami do wyboru. Już najsłabszy ("350") ma aż 306 KM i bardzo sprawnie radzi sobie z autem. Największą popularnością będzie się cieszyć V8, który dzięki podwójnemu doładowaniu generuje 435 KM i potężny moment obrotowy - 700 Nm. Jeśli komuś to nie wystarcza, może sięgnąć po mocniejszą o 102 KM wersję 63 AMG (z pakietem AMG Performance - nawet 564 KM). Niestety, im szybciej SL rozpędza się do 100 km/h, tym bardziej jego cena zbliża się do miliona złotych.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 557 000 zł |
Konkurenci | BMW 6 Cabrio, Porsche 911 Cabrio |
Silnik | benzynowy, V8, 4.7 biturbo |
Moc maksymalna | 435 KM |
0-100 km/h | 4,6 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h* |
Zużycie paliwa | 9,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 212 g/km |
Napęd | pojemność skokowa 4663 cm3, maksymalny moment obrotowy 700 Nm w zakresie 1800-3500 obr/min, skrzynia biegów 7A, napęd na tylne koła. |
Nadwozie | 2-drzwiowy, 2-miejscowy roadster, długość x szerokość x wysokość 4612 x 1877 x 1315 mm, rozstaw osi 2585 mm, masa własna 1785 kg, pojemność bagażnika 364-504 l (VDA), pojemność zbiornika paliwa 65 l. |
dane producenta; * ograniczona elektronicznie |
Dzięki regulowanej charakterystyce zawieszenia w trybie Comfort można zapomnieć o nierównościach nawierzchni, a jazda w spacerowym tempie i z otwartym dachem pozwala rozkoszować się urokami otaczającej przyrody. Aksamitne brzmienie V-ósemki daje możliwość delektowania się ulubioną melodią dochodzącą z silnika i układu wydechowego. Jeśli ktoś gustuje w innym "repertuarze", może włączyć wysokiej klasy sprzęt audio. Nowe głośniki o nazwie FrontBass niemal pozwalają poczuć muzykę na własnej skórze. Podczas spokojnej jazdy nietrudno zbliżyć się do deklarowanego przez producenta zużycia paliwa w okolicach 10 l/100 km.
Mercedes SL to samochód całoroczny i na każdą pogodę. Ma sztywny, w pełni automatycznie składany dach. Jego złożenie jest możliwe do prędkości 5 km/h, czyli w zasadzie na postoju. Środkowa część dachu jest przeszklona, a po naciśnięciu przycisku, przyciemnia się, zmieniając kolor.
Tekst Michał Hutyra
Opracowano na podstawie materiału z magazynu "auto motor i sport", nr 6/2012