Mercedes A AMG Sport- inżynieria genetyczna

Kompaktowy – owszem, ale usportowiony? Mercedes klasy A nigdy taki nie był. W nowym modelu wszystko zaprojektowano tak, by spodobało się młodemu kierowcy. BMW 1 i Audi A3 już mogą się bać.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Dawno w świecie samochodów nikt nie wywinął takiego salta jak Mercedes, zastępując pudełkowatą, vanopodobną Klasę A modelem wyglądającym dynamicznie i po prostu sexy. Sama szefowa projektu – Eva Greiner – miała najwyraźniej dość poprzedniej Klasy A: „Wkurzało mnie, gdy widziałam jak wielu moich kolegów ze studiów jeździ BMW 1 albo Audi A3”. Jasne, wolałaby, żeby pomykali małym Mercedesem, tyle że ten w żaden sposób nie mógł spodobać się niespokojnym i w miarę zamożnym samcom alfa. Zalety poprzedniej Klasy A to łatwy dostęp do wnętrza (bo siedziało się wysoko) i dobra widoczność – jak ze środka szklanego pudełka. To nie są argumenty, które mogłyby przemówić do młodych wiekiem i duchem. Ale z tym koniec, więc jeśli masz wolne co najmniej 89 900 zł, przyjrzyj się nowemu Mercedesowi A, bo wszystko, co w nim najlepsze ma teraz służyć przyjemności kierowcy. Przede wszystkim nowy model jest aż o 16 cm niższy niż poprzedni i ma niżej położony środek ciężkości, więc prowadzi się bardziej dynamicznie. Na wiatr wystawia dumnie długą maskę, a o bagażnik przesadnie się nie troszczy – wprawdzie ma on przeciętną w tej klasie pojemność 341 l, ale ponieważ lampy nie unoszą się do góry wraz z jego pokrywą, otwór bagażnika jest wąski, co utrudnia załadunek. Linia nadwozia jest zaokrąglona jak w coupé, więc zaokrąglony jest też otwór tylnych drzwi – pasażerowie, których zaprosisz na przejażdżkę, będą musieli się nieco nagimnastykować, zanim usadowią się na kanapie z tyłu. Ponieważ tylna szyba jest wąska, manewrowanie na parkingu będzie niezłym wyzwaniem. Jednym słowem, po zaletach poprzedniej Klasy A ani śladu.

Za kierownicą siedzisz nisko jak w sportowym aucie, ale parkowanie tyłem to tortura
 

WSZYSTKO DLA KIEROWCY

To, co najważniejsze nowy model ma z przodu. Fotel kierowcy i pasażera osadzono nisko, więc siedzisz blisko jezdni, jak w sportowym aucie. Wrażenie jest takie, jakbyś prowadził Mercedesa SLK; w naszym testowym egzemplarzu z pakietem AMG – tym większe, że miał sportowe, stebnowane na czerwono fotele, i tablicę podrasowaną wstawkami z plastiku, który udawał galwanizowany metal. Jeśli to dla Ciebie zbyt wyzywające, możesz zamówić wersję Style albo Urban – już same ich nazwy brzmią znacznie bardziej zachęcająco, niż dotychczasowe Classic czy Elegance. Spodoba Ci się też jakość materiałów we wnętrzu i logiczne rozmieszczenie wszelkich przełączników, które pogrupowano w „zestawy tematyczne” – osobno te do regulacji klimy, osobno do systemu infotainment. Są i inne praktyczne wynalazki, np. wyjmowane gumowe wkładki w kieszeniach drzwi, które łatwo wyczyścisz, gdy przypadkiem wyleje się do nich cola. Jeśli zwracasz uwagę na drobiazgi, to pewnie nie zachwyci Cię umieszczenie gniazdek do podłączenia multimediów gdzieś w czeluściach środkowego podłokietnika. Dziwne też, że maska silnika po podniesieniu nie utrzymuje się w powietrzu „sama” – trzeba ją podpierać zwykłym metalowym prętem. W Mercedesie to nie uchodzi. Tym bardziej że w wyposażeniu seryjnym biedy nie ma – jest klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, radio z CD i złączem USB oraz działający z wykorzystaniem radaru system, który ostrzega przed kolizją.

 

JEST INTERNET, ALE NIE DLA KAŻDEGO

System informacyjny oraz ten służący rozrywce w testowej Klasie A pokazuje, że Mercedes nie całkiem jeszcze potrafi sprostać oczekiwaniom młodszych właścicieli. Mimo że system Comand ma kilka funkcji online’owych, zadziałają one tylko jeśli Twój telefon komórkowy jest sprzężony Bluethootem z dość rzadkim protokołem DUN (Dial Up Network). Nam udało się za pomocą aplikacji na Androida wejść poprzez smartfona Samsung Galaxy S3 na portale informacyjne i prognozujące pogodę. Ale posiadacze iPhone’ów na razie nie mają się co cieszyć, bo zestaw „Drive Kit Plus” na iPhone’a ma być dostępny na początku 2013 roku i dopiero wtedy strony internetowe będzie można wyświetlać na ekranie komputera pokładowego nowej Klasy A. Jeśli nie zamierzasz zamawiać systemu Comand za 14 968 złotych, zdecyduj się na radio z monitorem „Audio 20”, które może współpracować np. z w miarę niedrogą nawigacją Beckera.

LUBI SLALOM I ZAKRĘTY

Testowy Mercedes A 200 CDI z silnikiem o mocy 136 KM podczas startu spod świateł nie do końca zachowuje się tak ostro, jak byś się spodziewał po wersji stylizowanej na AMG. Za to po krótkiej rozgrzewce 1,8-litrowy turbodiesel bardzo równomiernie rozwija moc i to już od obrotów niewiele wyższych od obrotów biegu jałowego. I kręci się ochoczo prawie aż do 5000 obr/min. Wszystko to przy umiarkowanym spożyciu, w czym pomaga seryjny system start/stop. Włącza się on i wyłącza w sposób nie powodujący najmniejszych szarpnięć i pozwolił Mercedesowi zużyć średnio w teście 6,0 l/100 km oraz uzyskać minimalne spalanie na poziomie 4,1 l/100 km. W nowej Klasie A na pewno ucieszy Cię sposób działania elektromechanicznego układu kierowniczego, który lekko i sprawnie, ale w kontrolowany sposób, prowadzi przednionapędowe auto po zakrętach. Gdy pojawia się podsterowność, najczęściej wystarczy, że na chwilę odpuścisz gaz, wtedy auto posłusznie i szybko wraca na właściwy tor jazdy.

DOBRY PATENT

Roman Skąpski redaktor „auto motor i sport” 

Obniżone zawieszenie, dwie końcówki wydechu, wieloramienne obręcze kół, kontrastowe czerwone szwy tapicerki to apetyczne dodatki wersji AMG Sport, ale kosztują 11 582 zł. Jeśli zależy Ci głównie na komforcie, możesz je sobie darować, zwłaszcza że standardowe zawieszenie lepiej łagodzi nierówności. Zaoszczędzone pieniądze wydaj na asystenta parkowania (3313 zł), bo podczas manewrów z wnętrza niewiele widać. 

A co pokazuje stoper? Ponieważ większa część masy przypada na przód auta, w slalomie teoretycznie niełatwo się nowej Klasie A wykazać. Podobno prototypy rzeczywiście nie brylowały w tej dyscyplinie, ale trzy miliony testowych kilometrów i tysiące godzin na symulatorze jazdy dały efekt. Nowa Klasa A przejeżdża slalom z prędkością 64,5 km/h, a test omijania według normy ISO zalicza przy prędkości 130,7 km/h i jest to wynik dokładnie taki, jaki uzyskał konkurent – BMW 1.

 

Z samochodami BMW nowy Mercedes A ma też wspólny dość przeciętny komfort resorowania. Sportowe zawieszenie AMG w połączeniu z 18-calowymi kołami prawie cały czas informuje pasażerów o jakości nawierzchni. Dla porównania przejechaliśmy się egzemplarzem wyposażonym w zwykłe seryjne zawieszenie – wprawdzie łagodniej obchodził się z pasażerami i lepiej tłumił nierówności, ale nie dziury czy krótkie poprzeczne wyboje w poprzek drogi. Jeśli chciałbyś zdecydować się na amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, to informujemy, że nic z tego – nie ma ich na liście wyposażenia dodatkowego. Mercedes zestroił je raz na zawsze i nie pozwala kierowcom samodzielnie, pokrętłem, dostosowywać siły tłumienia do własnych upodobań i warunków na drodze. Jeśli więc liczyłeś, że w nowej Klasie A poczujesz miłe kołysanie, tak typowe dla Mercedesów C i E, to się zawiedziesz.

Wszystko za to wskazuje, że Mercedes nie zawiedzie się na nowych, młodszych klientach, ponieważ zebrał już tyle zamówień, że od października tego roku uruchomił w fabryce trzecią zmianę. W Polsce nowa Klasa A już jest w sprzedaży i wkrótce okaże się, czy salto Mercedesowi się udało. 

Dane techniczne

Data publikacji 12/2012
Silnik Rodzaj: turbodiesel, R4 Umieszczenie: poprzecznie z przodu Rozrząd: dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 100 (136)
Przy obrotach (/min) 3600
Pojemność skokowa [cm3] 1796
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 300
Przy obrotach (/min) 1600
Maksymalne obroty (obr/min) 4900
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,94/2,19/1,22/0,86/0,72/0,59
Bieg wsteczny 3,12
Przełożenie przekł. głównej 3,35
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, stabilizator Zawieszenie tylne: wahacze poprzeczne i wzdłużne, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 295 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 276 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 7,5 J x 18; Goodyear Eagle F 1, 225/40 R 18 W
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,28
Powierzchnia czołowa [m2] 2,21
Dł/szer/wys [mm] 4292/1780/1434
Rozstaw osi [mm] 2699
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1549/1548
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,0/11,1
Poj. zbiornika paliwa [l] 50
Masa własna [kg] 1502
Rozkład masy przód/tył [%] 63,2/36,8
Dopuszczalne obciążenie [kg] 508
Poj. bagażnika [l] 341/1157
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,3
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 3,7
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,3
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1197
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,91/0,62
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1134/1561
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 30
Cena modelu testowanego (zł) 119 182
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne czołowe, poduszka chroniąca kolana kierowcy, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera obok, kurtyny powietrzne, system ostrzegający przed kolizją, mocowanie fotelików Isofix, kierunkowskazy LED w lusterkach zewnętrznych, sygnalizator spadku ciśnienia w oponach, system aktywnego serwisowania ASSYST, system Audio 5 USB, podgrzewane i regulowane elektrycznie lusterka zewnętrzne, 4 elektr. podnośniki szyb, oparcia tylnych siedzeń dzielone w proporcji 40:60, klimatyzacja manualna, tablica rozdzielcza z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, wielofunkcyjna kierownica, wskaźnik zmiany biegów.
0-80 km/h (s) 6,5
0-100 km/h (s) 9,4
0-130 km/h (s) 15,8
0-160 km/h (s) 27,1
400 m (km/h)/(s) 16,8 s (134 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h) 210
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,8/11,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 7,3/10,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,1
Maksymalne (l/100 km) 7,7
średnie podczas testu (l/100 km) 6,0
zasięg (km) 833
80 km/h | IV bieg 68
80 km/h | V bieg 67
80 km/h | VI bieg 66
100 km/h | IV bieg 69
100 km/h | V bieg 69
100 km/h | VI bieg 68
130 km/h | IV bieg 73
130 km/h | V bieg 73
130 km/h | VI bieg 72
160 km/h | IV bieg 75
160 km/h | V bieg 74
160 km/h | VI bieg 74
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 79
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 99
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 129
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 158
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,9
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 47
Wyposażenie dodatkowe Asystent parkowania 3313 zł Airbagi boczne z tyłu 1840 zł System Comand 14 968 zł Zestaw Drive Kit dla iPhon’a Apple 1153 zł Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z funkcją Memory 1644 zł Automatyczna klimatyzacja 2503 zł Lakier metalizowany 2699 zł

PODSUMOWANIE

Mercedes-Benz Klasa A - A 200 CDI AMG Sport

Ocena:
4
(, )
Miała być zupełnie nowa Klasa A, i jest; widoczność z wnętrza nie jest wprawdzie tak dobra jak w poprzedniej, za to prowadzenie w zakrętach – znacznie lepsze. Klasa A ma jednak, z wyjątkiem twardego zawieszenia, wszystko czego spodziewasz się po Mercedesie, łącznie z ceną wynoszącą co najmniej 90 000 zł, czyli o 25 000 zł więcej niż kosztował poprzedni model.
Nadwozie
wysoka jakość materiałów i wykonania, sportowa pozycja za kierownicą, duża ładowność, dużo schowków. duża liczba opcjonalnych systemów bezpieczeństwa, seryjny system ostrzegający przed kolizją, bardzo dobre reflektory ksenonowe
niewygodne wsiadanie do tyłu, wąski otwór bagażnika, słaba widoczność z wnętrza
Napęd
równomierne rozwijanie mocy, dobra trakcja, szybko reagujący system start/stop
Komfort
wygodne fotele, niski hałas we wnętrzu
twarde zawieszenie
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na zakrętach, bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, wydajne hamulce
Eksploatacja
przeglądy co 2 lata lub 25 tys. km, niskie minimalne i przyzwoite średnie zużycie paliwa w teście
wysoka cena zakupu, tylko 2 lata gwarancji

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA