Mercedes-AMG EQS 53: Gdy rośnie napięcie - TEST

AMG stawia na elektryczność i przyrządza Mercedesa EQS na własną modłę. Efekt to wyższa moc, zmienione zawieszenie i jeszcze większa dynamika. Wrażenia z jazdy 761-konnym EQS 53 z pakietem Dynamic Plus.

Mercedes-AMG EQS Fot. Deniz Calagan
Groźny i wyrazisty przód z inną osłoną chłodnicy i spojlerem, współczynnik oporu powietrza 0,23, większa moc silników oraz większe hamulce – EQS w wydaniu AMG
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 453 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

AMG podąża z duchem czasu, czyli z prądem. Znikają wałki rozrządu, zawory i turbosprężarki, pojawiają się stojan, wirnik i nowoczesny układ chłodzenia silnika cieczą. EQS – pierwszy seryjny model Mercedesa wyposażony wyłącznie w napęd elektryczny – to w wersji AMG propozycja dla kierowców, którzy stawiają głównie na dynamiczną jazdę.
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ osiąga moc 761 KM i moment obrotowy o wartości 1020 Nm (z pakietem Dynamic Plus za 20 418 zł). Ich źródłem są dwa karmione prądem synchroniczne silniki. Aby uzyskać tak wysokie wartości, wykorzystano w nich nowy rodzaj uzwojenia i wyższe napięcie, zmodyfikowano oprogramowanie falownika, zastosowano układ chłodzenia z kanalikami dla cieczy w wale wirnika, specjalne użebrowanie stojana i ceramiczny falownik o zmienionej strukturze. Nowe rozwiązania dotyczą także akumulatorów o pojemności 107,8 kWh netto. AMG zastosowało efektywniejsze przewody o mniejszym oporze i specjalne oprogramowanie.

REKLAMA

Mercedes-AMG EQSFot. Deniz Calagan
Tablica rozdzielcza została zdominowana przez ekrany

Mercedes-AMG EQS 53 - Problemów z trakcją brak 

Co to wszystko daje? Ważący ponad 2,6 tony EQS piekielnie szybko wyrywa do przodu. Jeśli okoliczności sprzyjają, setkę osiąga w 3,4 sekundy. Problemów z trakcją nie ma żadnych. Układ napędowy o zmiennym rozdziale momentu obrotowego między cztery koła pracuje płynnie, 160 razy na sekundę zmieniając wielkość momentu obrotowego dostarczanego do każdego z kół. Zależnie od wybranego trybu jazdy i sytuacji na drodze większa porcja momentu obrotowego jest przekazywana do kół tylnej osi, czyli tam, gdzie umieszczono mocniejszy z dwóch silników elektrycznych.
Dodatkowo EQS-a wyposażono w opracowane specjalnie przez Michelina opony Pilot Sport EV, które są w stanie sprostać potężnym przyspieszeniom, a przy tym mają niski opór toczenia,  zapewniają wysoki komfort (dzięki warstwie pianki wewnątrz) i doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni.
Mercedes EQS w wydaniu AMG ma niski współczynnik oporu powietrza 0,23, który także przyczynia się do znakomitych osiągów. Hamowanie nie jest problemem, przy czym do koordynowania pracy trzystopniowego systemu odzyskiwania energii (pracującego z mocą do 300 kW) i wytwarzanego mechanicznie opóźnienia służy tzw. iBooster. Siłę hamowania można wygodnie dozować za pomocą reagującego precyzyjnie pedału hamulca, a sama moc hamowania nie budzi zastrzeżeń. Nic  dziwnego, skoro tarcze stalowych hamulców mają średnicę 415 mm, a ceramicznych 440 mm.
Bardzo dobre zachowanie na drodze
EQS 53 zawdzięcza systemowi skrętnych tylnych kół (wychylają się maksymalnie o dziewięć stopni przy prędkościach do 60 km/h) oraz mocno zmodyfikowanemu zawieszeniu. Nowe są wsporniki tylnej osi, tuleje ramy pomocniczej i silnika, zwrotnice i łączniki wahaczy z osiami kół, wahacze oraz stabilizatory. Obecność tych ostatnich wskazuje, że AMG zrezygnowało z systemu zapobiegającego przechyłom nadwozia, jaki stosuje np. Porsche. Dlatego w EQS-ie przeciwdziałać przechyłom musi pneumatyczne zawieszenie, którego amortyzatory mają osobne zawory zewnętrzne dla faz ściskania i rozciągania.

Mercedes-AMG EQSFot. Deniz Calagan
Na których pojawiają się także treści specyficzne dla modeli AMG

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes-AMG EQS 53 - Szybki i wygodny 

AMG zapewnia, że charakter pracy zawieszenia można zmieniać od komfortowego po sportowy w bardzo szerokim zakresie i bardzo precyzyjnie ten zakres stopniować. Potwierdza się to podczas jazdy. EQS 53, jak jego poprzednicy z silnikami spalinowymi, zwinnie pokonuje zakręty – od ostrych nawrotów, po te w kształcie szerokiego S. Układ kierowniczy nie jest zbyt wymagający wobec kierowcy, w położeniu środkowym okazuje się mniej bezpośredni, a mimo to polecenia wykonuje spontanicznie i szybko. Jednak jak w każdym aucie ważącym ponad dwie tony przed zakrętem lepiej przyhamować wcześniej niż później – w przeciwnym razie EQS może próbować jazdy na wprost.
Komfort resorowania jest bardzo wysoki, przy tym auto pewnie stąpa po asfalcie, dając kierowcy poczucie pełnego bezpieczeństwa. Przyczynia się do tego – jak to w elektryku – znajdujący się nisko środek ciężkości. Nawet w sportowych trybach jazdy zawieszenie nigdy nie jest naprawdę twarde i zapewnia wygodę, jakiej należy oczekiwać od luksusowej limuzyny.
Jak na luksusowe auto przystało, EQS ma przestronne wnętrze utrzymane w nowoczesnej stylistyce. Opływowe kształty, ekrany na całej szerokości tablicy rozdzielczej czy fotele ze znakomitym podparciem (choć zamontowane nieco za wysoko) to tylko niektóre atuty. Z zewnątrz wersję AMG wyróżniają m.in. splitter z przodu, większy spojler z tyłu, dyfuzor w innym kształcie i koła w rozmiarze 21 i 22 cali.
EQS 53 roztacza sportową aurę, jest szybki i zwinny, ale też wygodny i luksusowy. Za cenę od 728 600 zł.

Mercedes-AMG EQSFot. Deniz Calagan
Zasięg EQS-a 53 wynosi 500 km, ale można go osiągnąć raczej tylko podczas spokojnej jazdy; w praktyce jest to około 300 km

 

Dane producenta MERCEDES-AMG EQS 53 4MATIC+ DYNAMIC PLUS
Cena 749 018 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika 2 elektryczne AC
Moc maksymalna 560 kW (761 KM)*
Maksymalny moment obrotowy 1020 Nm
Rodzaj napędu na cztery koła
Przeniesienie napędu przekładnia jednostopniowa
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 107,8 kWh (netto)
Maks. moc ładowania AC/DC 22 kW/200 kW
Masa własna 2655 kg
Czas ładowania
   do 100% z wallboxa
   5-80% z ładowarki DC
   na 100 km z ładowarki DC

około 6 h
35 min/1 h 45 min**
9 min/36 min**
OSIĄGI
0–100 km/h 3,4 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie 23,4-21,1 kWh/100 km
Zasięg 529-586 km
* – EQS 53 z pakietem Dynamic Plus
** – przy maks. mocy ładowania tego modelu/z ładowarki o mocy 50 kW
REKLAMA