Mercedes lubi być wyjątkowy. I właśnie, wyjątkowo, w ofercie Klasy E wciąż nie ma wersji z napędem elektrycznym. Taki model, pod osobną nazwą EQE, pojawi się w 2021 roku. Do tego czasu Mercedes, jako jedyny producent, oferuje w tej klasie dwa auta hybrydowe typu plug-in – z silnikiem benzynowym i na olej napędowy. My jeździliśmy tym drugim.
Mercedes E 300 de - Hybryda z dieslem
Mercedes E 300 de ma pod maską diesla 2.0 o mocy 194 KM oraz jednostkę elektryczną uzyskującą 90 kW, umieszczoną w obudowie 9-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. W sumie moc systemowa hybrydowej Klasy E wynosi 306 KM. Nie ma więc obaw, że elegancka limuzyna nie spełni wymagań, jakie stawia się tego rodzaju samochodom. Hybrydowa Klasa E to doskonały model na dalekie trasy, wygodny, luksusowo wyposażony i zawsze pełen temperamentu. Jednak w wypadku hybrydy liczy się mimo wszystko zużycie paliwa i energii. Jedno i drugie można śledzić równolegle na wyświetlaczu za kierownicą – czerwone cyferki wskazują bieżące zużycie oleju napędowego, a niebieskie energii elektrycznej pobieranej z akumulatora o pojemności 13,5 kWh. W trybie wyłącznie elektrycznym ma jej wystarczyć na około 50 km, w praktyce można na niej przejechać ok. 39 km. E 300 de zawsze rusza z miejsca, korzystając z silnika elektrycznego. Robi to tak cicho, że gdyby nie z wolna przesuwający się krajobraz, można by mieć wątpliwości, czy jednostka w ogóle pracuje. Dopiero z czasem do akcji z wyraźnym pomrukiem włącza się diesel. Przy bardzo oszczędnej jeździe nasza Klasa E zadowalała się zużyciem zaledwie 5,0 l/100 km, na autostradzie było to jednak około 9,5 litra, a średnio w teście – 6,7 l/100 km.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Wady hybrydy? Akumulatory zajmują ogromną część bagażnika, co czyni go tylko umiarkowanie przydatnym. Jego pojemność wynosi zaledwie 370 litrów i mocno kontrastuje z gabarytami auta i przestronnym wnętrzem.
![]() |
Błyszczące ozdobniki we wnętrzu mogą się wydać zbyt nachalne, ale ratuje je to, że są z prawdziwego metalu, nie tworzywa. Informacje wyświetlane na ekranie można dobierać stosownie do potrzeb |
![]() |
Ekran daje możliwość śledzenia zużycia energii elektrycznej i jej odzyskiwania. Wszystko opisano poprawną polszczyzną |
Mercedes E 300 de - Pewne wyzwanie
Niemal 5-metrowe nadwozie, wytworne i o powściągliwej stylistyce, sprawia, że manewrowanie Klasą E na parkingach staje się pewnym wyzwaniem. Na szczęście widoczność z wnętrza jest bardzo dobra. Kierowca i pasażer siedzą w wygodnych, regulowanych fotelach w luksusowym otoczeniu będącym mieszanką nowoczesności i klasyki – dwa ekrany cyfrowe zlewają się tutaj w wielkie centrum sterownicze w oprawie z metalu, skóry i prawdziwego drewna.
Hybrydowy E 300 de kosztuje 267 200 zł i jest o 11 000 zł droższy od hybrydowego (z silnikiem benzynowym) modelu E 300 e, a od klasycznego diesla E 220 d (194 KM) o prawie 34 000 zł.
![]() |
Dwulitrowy diesel ma moc 194 KM, silnik elektryczny sprawia, że łącznie E 300 de osiąga 306 KM |
Dane producenta | MERCEDES E 300 DE |
Cena | 267 200 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj napędu | hybrydowy: silnik wysokoprężny + elektryczny |
Moc maks. układu napędowego | 306 KM |
Maks. moment obr. układu | 700 Nm |
Silnik spalinowy | turbodiesel, R4, 1950 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
194 KM 3800/min |
Maks. moment obrotowy przy obrotach |
400 Nm 1600/min |
Silnik elektryczny | elektryczny AC |
Moc maksymalna | 90 kW (122 KM) |
Maks. moment obr. | 440 Nm |
Typ akumulatorów | litowo-jonowe |
Ilość zmagazynowanej energii | 13,5 kWh |
Rodzaj napędu | na tylne koła, 9-stopniowa automat. |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 6,0 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 1,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 32 g/km |
NADWOZIE | |
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4923 x 1852 x 1468 mm, rozstaw osi 2939 mm, masa własna 2060 kg, pojemność bagażnika 370 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. Zobacz także: |
Komentarze