Mercedes GLC: Jeden do wszystkiego - TEST

Nowy Mercedes GLC ma smuklejszą sylwetkę, seryjny napęd na cztery koła, nowe rodzaje hybrydowego układu napędowego i imponuje komfortem jazdy. Wrażenia z pierwszej podróży wersją 220 d.

Mercedes GLC Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 177 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Fakt, że GLC od dwóch lat jest najchętniej wybieranym przez klientów modelem Mercedesa i do tej pory sprzedał się w imponującej liczbie 2,6 miliona egzemplarzy, w zasadzie nie dziwi. Model nowej generacji spełnia większość potrzeb, jakie stawia się dziś autom tego typu i w tej cenie – GLC wygląda prestiżowo, ma nowoczesne multimedia, znakomicie spisuje się w mieście, zapewnia bardzo wysoki komfort na długich dystansach i daje sobie radę w terenie.

Najważniejszy atut

Już od pierwszych kilometrów czuć, że jednym z największych atutów nowego Mercedesa jest właśnie wygoda, jaką zapewnia pasażerom. Wrażenie bierze się zapewne także stąd, że jeździliśmy najbogatszą wersją z wieloma udogodnieniami, które tę wygodę zwiększają. Nasz egzemplarz był wyposażony m.in. w zawieszenie pneumatyczne, miał też najwyższy poziom wyciszenia wnętrza. Nowe czterowahaczowe zawieszenie przednich kół i wielowahaczowa oś z tyłu w połączeniu ze zmienną siłą tłumienia nierówności przez amortyzatory sprawia, że samochód znakomicie izoluje pasażerów od wszelkich nierówności na drodze. Co ważne, kierowca nie jest odcięty od informacji pochodzących od układu jezdnego, dzięki czemu precyzyjna jazda górską drogą nie wymaga szczególnego skupienia. Zwinność i stabilność tego SUV-a zwiększają opcjonalne skrętne tylne koła, które Mercedes oferuje z układem kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Kąt skrętu tylnych kół może wynieść 4,5 stopnia, co zmniejsza średnicę zawracania o 90 cm (do 10,9 m).
Najlepiej wyposażona wersja GLC ma też imponująco wyciszone wnętrze. Bardzo niski poziom hałasu to w dużej mierze efekt zwiększenia sztywności karoserii. Wprowadzono też nowe lekkie materiały wygłuszające, skuteczne w eliminowaniu dźwięków o częstotliwościach najbardziej nieprzyjemnych dla ludzkiego ucha. Szkoda, że w podstawowych wersjach wyposażenia GLC nie ma tak zaawansowanej izolacji akustycznej.

Mercedes GLCMateriały prasowe
Niewielka liczba przycisków, zdający się unosić nad deską rozdzielczą duży ekran multimediów oraz rozbudowane oświetlenie ambientowe powodują, że wnętrze Mercedesa GLC wygląda bardzo nowocześnie
Mercedes GLCMateriały prasowe
Temperaturę we wnętrzu reguluje się za pomocą centralnego ekranu, natomiast głośność systemu audio – korzystając z niezbyt wygodnego wirtualnego suwaka

Po pierwsze elegancja

Bardzo wysoki komfort jazdy sprawia, że nowy Mercedes GLC znakomicie sprawdza się podczas dalekich podróży

Najnowszy SUV Mercedesa został gustownie zaprojektowany w środku i doskonale wykonany. Niestety, elegancja wzięła górę nad funkcjonalnością. W GLC nie znajdziemy klasycznych przycisków ani pokręteł zapewniających bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji, np. do sterowania głośnością sprzętu audio czy regulowania temperatury we wnętrzu. Pod dużym ekranem, który zdaje się unosić nad tablicą rozdzielczą, znajduje się pasek z włącznikami dotykowymi, ale nie są one tak wygodne w użytkowaniu jak klasyczne pokrętła. Tradycyjnych przycisków nie ma też na kierownicy, co oznacza, że przy obsłudze niektórych funkcji trzeba się bardziej skupiać i czasami odrywać wzrok od drogi.

Mercedes GLCMateriały prasowe
Awangardowo wyglądające fotele okazują się bardzo wygodne
Mercedes GLCMateriały prasowe
Funkcjonalne i estetyczne –  elementy wnętrza Mercedesa GLC wykonano bardzo starannie


Pozostałe elementy sterowania z intuicyjnym menu systemu multimedialnego nowej generacji i wysokiej jakości ekranem oraz możliwością sterowania głosowego wprowadzają nas w bogaty świat wyposażenia dodatkowego. Pełnoekranowa nawigacja może zostać wzbogacona o system rozszerzonej rzeczywistości – kamera rejestruje wtedy otoczenie przed samochodem, a obraz z niej ukazuje się na głównym wyświetlaczu, gdzie są na niego nakładane wirtualne obiekty i informacje, np. znaki drogowe i strzałki. Nawigacja współpracuje z układem napędowym po to, by auto zużyło jak najmniej paliwa. Jeśli kierowca zdejmie nogę z gazu, samochód sam płynnie zwalnia, np. przed rondem lub zakrętem, odzyskując energię. Pozytywne wrażenie robi także duży kolorowy wyświetlacz przezierny zapewniający wysoką jakość obrazu. Atmosferę eleganckiego wnętrza podkreślają z kolei stylowe oświetlenie i nagłośnienie firmy Burmester z 15 głośnikami o mocy 710 watów (5702 zł).

Różne rodzaje hybryd

Pod maską testowanego GLC pracował najczęściej wybierany w tym modelu silnik, czyli czterocylindrowa jednostka wysokoprężna oznaczona jako 220 d. Ma moc 197 KM, pozwala osiągnąć setkę w 8,0 s i rozpędzić samochód do 219 km/h. W czasach wysokich mandatów i cen paliwa ważniejsza od dynamiki okazuje się raczej ekonomia podróży. Tradycyjny diesel, w tym wypadku wspomagany technologią mild hybrid, czyli silnikiem elektrycznym (23 KM), który w fazie tzw. boostu generuje znaczący moment obrotowy o wartości 200 Nm, wciąż znakomicie sprawdza się w SUV-ie. Dzięki elektrycznemu pomocnikowi nie czuje się, że pojemność silnika jest niezbyt duża (2,0 l), bo samochód już od najniższych obrotów przyspiesza z przyjemną lekkością. Poczucie wolności zapewnia kierowcy zasięg przekraczający 800 km, a znakomite wyciszenie powoduje, że trudno się zorientować, jakiego typu silnik pracuje pod maską. Nastrój poprawia też świadomość, że realne zużycie paliwa tylko nieznacznie przekracza 7 l/100 km. Mimo nie najlepszej prasy dwulitrowy diesel wciąż wydaje się najbardziej rozsądnym silnikiem w SUV-ie. Nie oznacza to jednak, że Mercedes w kwestii napędów stoi w miejscu. Wręcz przeciwnie.

Mercedes GLCMateriały prasowe
Wydłużona i bardziej poziomo poprowadzona pokrywa silnika sprawia, że sylwetka najnowszego GLC wygląda dostojniej

Gama silnikowa najnowszego GLC obejmuje 4-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne współpracujące z silnikiem elektrycznym. Cztery z nich korzystają z układu łagodnej hybrydy. Trzy kolejne to hybrydy plug-in o mocy systemowej do 245 kW (333 KM) i momencie obrotowym do 750 Nm. Wszystkie hybrydowe wersje plug-in mają ponad 100-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym (według WLTP, z akumulatorem zdolnym zmagazynować 31,2 kWh).
Sprawdzenie tego parametru pozostawiliśmy sobie na pierwsze testy na polskich drogach. Nie zmienia to faktu, że pod względem zasięgu elektrycznego Mercedes wyprzedził konkurentów. Najnowsze generacje napędów plug-in w SUV-ach Volvo czy Lexusa pozwalają pokonać około 80 km przy wykorzystaniu tylko energii elektrycznej. Dla osób, które mają łatwy dostęp do ładowarki, duży SUV z hybrydowym napędem typu plug-in staje się naprawdę atrakcyjny. Zasięg 100 km rzeczywiście umożliwia codzienną jazdę w trybie elektrycznym, a silnik spalinowy sprawia, że wciąż można cieszyć się wolnością, jaką do tej pory zapewniały auta z napędem tradycyjnym.

Mercedes GLCMateriały prasowe
Diesel w tzw. łagodnej hybrydzie i nowe konstrukcje hybrydowe plug-in sprawdzają się w dużym SUV-ie
Mercedes GLCMateriały prasowe
Ten niezbyt urodziwy model obręczy kół poprawił aerodynamikę samochodu


Mieliśmy też okazję poprowadzić hybrydowego Mercedesa GLC w wersji 400 e w terenie, elektryczny element napędu przydaje się nie tylko podczas dojazdów do pracy. Potencjał silnika elektrycznego wyrażony mocą 136 KM i momentem obrotowym o wartości 440 Nm pozwala sprawnie, precyzyjnie i w ciszy wspinać się leśnymi podjazdami, a skrętna tylna oś pomaga manewrować między drzewami na wąskich przejazdach. W trudnym terenie przydaje się też ekran off-roadowy i funkcja podglądu nawierzchni pod pojazdem, czyli tzw. transparentna maska. Dzięki niej na stromych podjazdach, gdy przez szybę widać najwyżej korony drzew, kierowca, dzięki obrazowi z kamer, może śledzić, co dzieje się tuż przed autem.
Mercedes podniósł komfort podróżowania swoim SUV-em i zasięg hybryd plug-in do poziomu będącego wyzwaniem dla rywali. Można się zatem spodziewać, że najnowszy GLC będzie kontynuował sukces poprzednika.

Mercedes GLCMateriały prasowe
W GLC w najkorzystniejszej aerodynamicznie konfiguracji współczynnik oporu powietrza wynosi 0,29. Oznacza to, że w nowym modelu jest on o 0,02 lepszy niż w poprzednim

 

Dane producenta MERCEDES GLC 220 D 4MATIC
Cena 329 569 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
197 KM
3600/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
440 Nm
1800-2800/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 9-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,0 s
Prędkość maksymalna 219 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,2-5,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
136-155 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szer. x wys. 4716/1890/1640 mm, rozstaw osi 2888 mm, masa własna 2000 kg, pojemność bagażnika 600/1640 l, pojemność zbiornika paliwa 62 l.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA