REKLAMA

Mercedes GLE Coupé - Waga superciężka

SUV, ale taki trochę inny – Mercedes stworzył GLE Coupé nie tylko zmieniając tylną część nadwozia, ale też skracając rozstaw osi. Jak jeździ nowy model, sprawdziliśmy na przykładzie wersji
hybrydowej.

Mercedes  GLE Materiały prasowe
Ma długość 4,94 m i szerokość 2,01 m – nawet jako Coupé Mercedes GLE jest potężnym SUV-em
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 386 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wzmocnienie karoserii w tylnej części dachu, żeby zapewnić nadwoziu sztywność, i zmniejszenie rozstawu osi o 60 mm, by auto z naturalną zwinnością (a nie wymuszoną przez elektronikę) pokonywało zakręty, to główne zabiegi konstrukcyjne, które zwykłego Mercedesa GLE zmieniły w GLE Coupé. Do tego dochodzi bardziej bezpośrednie niż w „standardowym” SUV-ie przełożenie układu kierowniczego i oto mamy auto, które śmiga w zakrętach jak modele sportowe. Prawda? Oczywiście nie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

REKLAMA

Mercedes GLE Coupé - o przechyłach nie ma mowy

Przyznajemy, że już zwykły GLE na krętej drodze poczyna sobie znacznie śmielej niż można by sądzić po jego rozmiarach i masie, jednak przypisywanie mu „sportowych” umiejętności byłoby oczywistą przesadą.
W każdym razie Coupé w niczym od swojego brata nie odstaje. Pewnie wjeżdża w kolejne zakręty, a ponieważ jego układ kierowniczy działa bardzo naturalnie, kierowca lekkimi ruchami kierownicy może utrzymywać go na idealnej linii przejazdu. Da się przy tym wyczuć pewne ruchy nadwozia, ale o przechyłach nie ma mowy.
Karoserię może trzymać w ryzach zawieszenie o nazwie e-Active Body Control, w którym zastosowano dodatkowy układ hydrauliczny (oprócz pneumatycznego). Stabilizuje on nadwozie w zakręcie, tak samo zresztą jak podczas przyspieszania i hamowania. Jednak w testowanym egzemplarzu nie ma tego rozwiązania.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mercedes GLE Coupé - napęd hybrydowy

Wyróżnikiem naszego GLE Coupé jest natomiast hybrydowy zespół napędowy. Do współpracy zaprzęgnięto w nim czterocylindrowego diesla o mocy 194 KM i silnik elektryczny osiągający 100 kW, (umieszczono go w obudowie bardzo płynnie pracującej 9-stopniowej automatycznej skrzyni biegów). Oczywiście w niczym nie wpływa to na sprawność działania regulowanego elektronicznie układu napędowego na cztery koła ani nie zmniejsza możliwości GLE Coupé, który może pociągnąć przyczepę ważącą nawet 3,5 tony. Tak przy okazji: hybrydowy układ napędowy jest o 400 kg cięższy niż sześciocylindrowy rzędowy silnik Diesla w modelu 350 d; w sumie GLE Coupé w tej wersji waży 2690 kg.

Mercedes  GLEMateriały prasowe
Wnętrze znane ze standardowego modelu zostało wzbogacone o sportowe fotele
Mercedes  GLEMateriały prasowe
 Akumulator gromadzi energię o wartości 31,2 kWh i ładuje się go w ciągu pół godziny
Mercedes  GLEMateriały prasowe
Samochód na dalekie trasy – na przykład wakacyjne z pełnym ekwipunkiem; bagażnik ma pojemność 655 litrów

Mercedes GLE Coupé - Daleki zasięg

Tym większe wrażenie robi temperament, z jakim nasz GLE 350 de mknie wijącą się jak serpentyna i pnącą coraz wyżej drogą. Korzysta przy tym wyłącznie z napędu elektrycznego – pedał gazu wciskamy tylko do wyraźnie wyczuwalnej granicy oporu, po której przekroczeniu do pracy przystępuje silnik spalinowy. Ale na razie korzystamy jedynie z mocy elektronów.
Zasięg Mercedesa w trybie elektrycznym wynosi (wg WLTP) 100 km. Komputer pokazuje, że możemy przejechać jeszcze 70 km, ale łączny zasięg auta, z wykorzystaniem diesla, to 650 km. Akumulator zdolny do gromadzenia energii o wartości 31,2 kWh można ładować wyłącznie energią elektryczną z ładowarki o mocy do 60 kW, silnik spalinowy (za pośrednictwem prądnicy) energii mu nie dostarcza, bo to niezgodne z ekologiczną filozofią Mercedesa.

Zobacz także:

Mercedes GLE Coupé - Cisza na pokładzie

Kierowca może natomiast zaprogramować, jaki zapas energii elektrycznej powinien zachować akumulator – np. po to, by kierowca mógł z niej skorzystać pod sam koniec podróży, gdy wjedzie do miasta. Układ elektroniczny sprawia też, że ma on zawsze zapas 10 kWh potrzebny do chwilowego zwiększenia mocy silnika (funkcja boost), GLE odzyskuje w tym wypadku energię hamowania. Co ważne dla kierowcy – układ napędowy pracuje bardzo płynnie, potężny SUV dynamicznie się rozpędza, przyspieszenie do setki ma trwać 6,9 s. Silnik spalinowy jest cichy, słychać go dopiero, gdy pracuje pod wysokim obciążeniem. Pod tym względem modele wyposażone wyłącznie w sześciocylindrowego diesla (350 d i 400 d) okazują się bardziej powściągliwe, a AMG GLE 53 brzmi na surową, sportową nutę.
I właśnie inne wersje silnikowe Mercedesa GLE przychodzą na myśl każdemu, kto, wybierając ten model, stawia głównie na zwinność w zakrętach. Wersje z dieslem można wyposażyć we wspomniane zawieszenie e-Active Body Control, z kolei modele AMG mają specyficznie zestrojone zawieszenie Airmatic z elektromechanicznym systemem zapobiegającym przechyłom nadwozia. Nasz hybrydowy GLE wypada na ich tle przyzwoicie, ale z powodu olbrzymiej masy jego prędkość w zakręcie musi być niższa. Nic jednak nie przeszkadza w swobodnym przyspieszaniu przy wyjściu z zakrętu – pod tym względem niemal 2,7-tonowy GLE 350 de to zawodnik wagi superciężkiej.

Mercedes  GLEMateriały prasowe
Wygląda masywnie, waży 2690 kg, ale okazuje się zwinniejszy niż można by przypuszczać
Dane producenta MERCEDES GLE 350 DE COUPÉ
Cena jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy, turbodiesel R4 + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 320 KM
Maks. moment obr. układu 700 Nm
Silnik spalinowy turbodiesel, R4, 1950 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
194 KM
3800/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
1600/min
Silnik elektryczny synchroniczny ze stałymi magnesami
Moc maksymalna 100 kW
Maks. moment obr. 440 Nm
Pojemność akumulatorów b.d.
Ilość zmagazynowanej energii 31,2 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła; 9-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,9 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (NEDC) 1,1 l + 25,9 kWh/100 km
Emisja CO2 (NEDC) 29 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4939 x 2010 x 1730 mm, rozstaw osi 2935 mm, masa własna 2690 kg, pojemność bagażnika 655/1915 l, pojemność zbiornika paliwa b.d.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA