Mercedes SL (2022): Pięknie się różnić - TEST

Twardziel ze składanym dachem z tkaniny i napędem na cztery koła – nowy Mercedes-AMG SL kończy epokę rozpieszczających luksusem roadsterów Mercedesa. Ale, chociaż na drodze jest bardzo dynamiczny, nie zapomniał o komforcie.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 812 200 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY


Nowy SL różni się od poprzednika. Brzmi banalnie, ale być może za tą zmianą kryje się głębsza tajemnica. Nie wykluczamy, że SL-a przewieziono potajemnie do siedziby AMG w Affalterbach, by przez kilka miesięcy poddawać go intensywnym ćwiczeniom. Wszystko po to, żeby odzyskał dawną kondycję i charakter. SL znaczy przecież superlekki. Mercedesem SL 300 jeździli kiedyś wszyscy: Fangio, Karajan, Loren, Gable – to był sportowy samochód stulecia. Jednak z biegiem lat złożono go na ołtarzu komfortu i perfekcji.

 

Nowy SL ma wielkie pokłady dynamiki
i mocy dostarczanej przez potężny silnik V8

 

Wersje z przeszłości, R129, R230 czy R231, Roadster, Coupé albo Cabrio, z dachem z tkaniny albo z hardtopem – SL w każdym wydaniu mógł pretendować do tytułu najlepszego samochodu świata. Obce mu były przemijające mody, nie dbał o atletyczną sylwetkę, niezależnie od tego, jak mocne miał silniki i jak wyrafinowane zawieszenie.
Przykładem SL R230 z aktywnym zawieszeniem i 5,4-litrową doładowaną V-ósemką, przenoszący na asfalt całe tabuny mechanicznych koni. Wał napędowy wprawiało w ruch 700 niutonometrów, które próbowały rozerwać na strzępy opony tylnych kół. Wariactwo! Takie rzeczy nie są dzisiaj możliwe.
Ale możliwe są inne, bo przecież mówimy o AMG – a tam znają się na rzeczy. W nowym modelu zaczęli od konstrukcji nadwozia, którego wysoka sztywność jest jednym z warunków precyzji prowadzenia i komfortu. Wzięto najlepsze materiały, dobrano optymalne wymiary, zadbano o jak najlepsze rozłożenie masy. Żaden model nie miał dotąd sztywniejszej konstrukcji, nawet przyrodni brat, AMG GT, przy SL wychodzi na miękiszona. Sztywność poprzeczna wzrosła o 50 procent, wzdłużna o 40, odporność na skręcanie w sumie o 18 procent.

 

Mercedes, SLDeniz Calagan
Dobrze znany i sprawdzony – czterolitrowy silnik V8 biturbo w SL 63 osiąga moc 585 KM


Nie zastosowano żadnego elementu karoserii z poprzedniego modelu ani z AMG GT Roadstera – tak twierdzą w AMG. Brzmi nawet wiarygodnie, jeśli popatrzeć na inne nowinki, np. cztery siedzenia, seryjny napęd na cztery koła, nową pięciowahaczową przednią oś czy amortyzatory spięte w jeden system hydrauliczny. To wszystko już na wstępie ma rozwiewać ewentualne wątpliwości, czy czasami SL-a nie poskładano z gotowych elementów pozbieranych z firmowych regałów.

Mercedes SL (2022) - Komfort i dynamika

Prawdziwą Kalifornię oglądamy na razie przez przednią szybę osadzoną w ramie ze stalowych profilów formowanych na gorąco, która razem z pałąkami wysuwanymi zza tylnych siedzeń chroni pasażerów w razie dachowania – tym bardziej że solidnego dachu nie ma.

 

Mercedes, SLDeniz Calagan
Ceramiczne tarcze hamulcowe mają średnicę 40 cm

 

My przed takimi zdarzeniami chronimy się, jadąc spokojnie, co wcale nie oznacza, że nie jesteśmy w stanie poczuć dynamiki tego samochodu. Skomplikowane zawieszenie z pięcioma aluminiowymi wahaczami przy każdym z kół tylnej osi, a teraz także przedniej, oraz lekkie sprężyny śrubowe i skonstruowany sprytnie system amortyzatorów pozwalają łączyć komfort z właściwościami jezdnymi aut AMG. W SL 63 nie zastosowano konwencjonalnych systemów zapobiegania przechyłom nadwozia z regulowanymi elektrycznie stabilizatorami, lecz aktywne amortyzatory – wszystkie cztery połączono ze sobą hydraulicznie.

Nawiew ciepłego powietrza na szyje pasażerów, tzw. airscarf, pozwala cieszyć się jazdą kabrioletem także w chłodne dni

Do tego dochodzą seryjny system skrętu kół tylnej osi (odchylają się o 2,5 stopnia) i napęd na cztery koła, który w różnych dawkach rozdziela między koła moment napędowy, a także zapewnia przeniesienie na asfalt mocy 585 KM i momentu obrotowego o wartości 800 Nm. Wszystko to czuć doskonale, bo dwutonowy SL ma znakomitą trakcję, a przy tym okazuje się bardzo zwinny. Dopasowano do tego układ kierowniczy, który szybko i bezpośrednio reaguje na polecenia, podkreślając zamiłowanie tego auta do jazdy krętymi drogami (pamiętajmy o systemie skrętnych tylnych kół!).
Zawieszenie zestrojono znakomicie, kierowca może także korzystać z bogatego zestawu trybów jego pracy. Z powodu dużych kół (R 20 z niskoprofilowymi oponami) SL podczas toczenia się daje odczuć, że asfalt nie zawsze jest idealnie gładki, jednak większe i mniejsze nierówności niweluje sprawnie, nie pozwalając karoserii na najmniejsze drgania.

 

Mercedes, SLDeniz Calagan
Opcjonalne fotele  są znakomite

Mercedes SL (2022) - Silnik i aerodynamika

Na temat czterolitrowego silnika V8 z 9-stopniową przekładnią automatyczną, w wersji o mocy 476 KM i z momentem obrotowym o wartości 700 Nm, dostępnego także w SL 55, nie musimy się rozpisywać. Podwójnie doładowana jednostka napędowa z testowanego dziś przez nas SL-a 63 jest dobrze znana, ponieważ pracuje w prawie wszystkich modelach Mercedesa, od Klasy C przez E i G po S. I oczywiście w autach z rodziny AMG GT. Potężną moc zapewnia już od niskich obrotów, przez średnie do najwyższych, a jeśli odpowiednio operować pedałem gazu, można nawet poczuć powiew amerykańskiego big-blocka. Nowe w tym silniku są m.in. miska olejowa i układ chłodzenia.
Nowości nie brak także wśród rozwiązań aerodynamicznych. Żeby uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,31 (nieco gorszy niż dotąd), za osłoną chłodnicy umieszczono system żaluzji regulujących dopływ powietrza.

 

Mercedes, SLDeniz Calagan
Pięciowahaczowe zawieszenie  zapewnia komfort i pozwala na dynamiczną jazdę

 

Do tego dochodzi znajdujący się w podłodze przed silnikiem specjalny profil z włókna węglowego (znany z AMG GT), który od prędkości 80 lub 100 km/h (zależnie od wybranego trybu jazdy) wysuwa się w dół o 4 cm i, „przysysając” podwozie do nawierzchni, wytwarza dodatkowy docisk do podłoża (50 kg przy prędkości 250 km/h). Na zachowanie auta ma też wpływać umieszczony z tyłu spojler, który w zależności od trybu jazdy ustawia się pod odpowiednim kątem (do wyboru jest pięć ustawień).
Najczęściej jednak Mercedesem-AMG SL można się poruszać na tyle spokojnie, żeby nie powodować ani ruchów spojlera, ani szybszego bicia serca. Zwłaszcza że bezpieczeństwa w tym samochodzie strzeże cała masa systemów asystujących, hamulce z tarczami ceramicznymi o średnicy 40 cm (dostępne w wyposażeniu opcjonalnym), drogę zaś oświetlają reflektory z 2,6 mln mikroskopijnych luster.
Droga nowego Mercedesa-AMG SL do serc i portfeli zasobnych klientów zapewne nie okaże się wyboista, gdy latem bieżącego roku samochód pojawi się w salonach sprzedaży. Gwiazda SL-a, która w ostatnich latach nieco przybladła, teraz błyszczy bowiem nowym blaskiem.

 

Mercedes, SLDeniz Calagan

Mercedes, SLDeniz Calagan
SL, czyli superlekki albo sportowy i lekki – o możliwościach nowego modelu dyskretnie informują plakietki na nadwoziu

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Dane producenta MERCEDES-AMG SL 63 4MATIC+ 
Cena jeszcze nieznana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3982 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
585 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
800 Nm
2500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 9-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,6 s
Prędkość maksymalna 315 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 11,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
b.d.
NADWOZIE
2-drzwiowy, 2+2-miejscowy kabriolet, długość x szerokość x wysokość 4705 x 1915 x 1353 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1970 kg,
pojemność bagażnika 240 l, pojemność zbiornika paliwa 70 l.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA