Wewnątrz – kompletny odlot. Niezależne ogrzewanie i niezależny akumulator, przetwornik napięcia, 42-litrowa lodówka, kuchenka (zasilana z butli gazowej), zlewozmywak oraz mnóstwo szafek tworzących zaplecze socjalno-kuchenne. Clou wszystkiego to prysznic, którego słuchawkę podłącza się do zbiornika z tyłu auta, korzystający zaś z niego stoi na ziemi pod uniesioną pokrywą bagażnika. Wziąć można tylko szybki prysznic, bo zbiornik na czystą wodę do mycia i gotowania ma pojemność tylko 36 litrów.
Tylną kanapę da się przesuwać i rozłożyć. Wraz z dodatkowym materacem, umieszczonym tuż za nią, tworzy wygodną leżankę dla dwojga – można się poczuć jak w domu. Prawdziwy pokaz możliwości widać dopiero na postoju, po uniesieniu (za przyciśnięciem guzika) rozkładanego dachu. Na powstałym w ten sposób pięterku mamy dwa dodatkowe miejsca sypialne dla dzieci. W ciągu dnia łóżko można podwiesić pod dachem, wtedy miejsca w samochodzie przybywa i można go zamienić na przykład w kuchnię.
Można też rozłożyć stolik, obrócić do tyłu przednie fotele i biesiadować w tak powstałym minisaloniku. Intymność zapewniają szczelnie dopasowane markizy na bocznych i tylnych szybach. Uciecha płynąca z dobrodziejstw oferowanych przez Viano Marco Polo jest naprawdę wielka.
Niestety, nie jest to pojazd samowystarczalny. Bez dostępu do wody czy elektryczności, ale przede wszystkim bez pełnowymiarowej toalety nie da się funkcjonować zbyt długo, dlatego planując dłuższą podróż trzeba parkować ten hotel na kółkach w miejscach z turystyczną infrastrukturą. Jeśli zaś wybieramy się jedynie na weekendową eskapadę, bez obaw możemy wybrać na stały postój najbardziej dzikie miejsce.
Pod maską pracuje solidny 3-litrowy turbodiesel o mocy 224 KM, który bardzo sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem wielkiego i ciężkiego auta. Hydropneumatyczne zawieszenie zapewnia bardzo wysoki komfort resorowania, a nadwozie mimo swoich rozmiarów okazuje się stabilne nawet wtedy, gdy pokonuje ciasne zakręty. Zaskakująco umiarkowane jest zużycie paliwa. Podczas spokojnej jazdy może ono wynieść 8,5 l/100 km, w galopie – nawet 12,5 l/100 km.
Na koniec bolesne fakty. Cena bazowa Viano Marco Polo wynosi 217 305 zł. Ale doposażając auto, można podnieść jego wartość nawet o 100 tys. zł! Najlepszym pomysłem na to, aby spędzić z nim kilka dni, jest wypożyczenie Viano. U nas może być z tym kłopot (jedna firma, cena
Dobrze wiedzieć
Mercedesem Viano możesz pojechać wszędzie tam, gdzie typowy kamper ma zakaz wjazdu i parkowania.
Michał Hutyra - redaktor "auto motor i sport"
To polubisz - znamiona luksusu
Na liście dodatków można znaleźć tak wyrafinowane ekstrasy, jak np. podłoga jachtowa za 2044 zł.
Tego nie - ciasnota w Kabinie
Szafki, rozkładana kanapa, obracane fotele - sporo tego na małej przestrzeni. Czasem trudno wyprostować nogi.
Dane producenta | Mercedes Viano Marco Polo 3.0 CDI |
Cena | 217 305 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | turbodiesel, V6 |
Pojemność skokowa | 2987 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 224 KM/3800 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 440 Nm/1400–2800 obr/min |
Przeniesienie napędu | na tylne koła; 5-biegowa przekładnia automatyczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 9,1 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 8,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 221 g/km |
Nadwozie | |
4-drzwiowy, 4-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 5008 x 1901 x 1960 mm, rozstaw osi 3200 mm, masa własna 2075 kg, dopuszczalne obciążenie 725 kg, pojemność bagażnika b.d., poj. zbiornika paliwa 75 l. |
Michał Hutyra
amis