REKLAMA

Michelin Pilot Sport Cup 2 R: jak się sprawuje na torze?

Kiedy mierzysz czas przejazdu okrążenia, przyczepność jest tak samo ważna jak moc. O wciąż niedocenianym tak jak na to zasługuje ogumieniu – na przykładzie opon Michelin Pilot Sport Cup 2 R.

opony Michelin Fot. Jacek Hanusz

Gdy dwa lata temu Kevin Estre za kierownicą Porsche 911 GT3 RS pokonał okrążenie słynnego Nürburgringu w czasie 6:56 min, świat był pod wrażeniem zarówno klasy kierowcy, jak i samochodu. Podobne wyniki na słynnej Północnej Pętli są w stanie osiągnąć wyłącznie samochody dysponujące mocą o dobre 200 KM wyższą niż 520-konny silnik 911 GT3 RS.
Oprócz samego czasu okrążenia, w krótkim komunikacie Porsche zwracał uwagę jeszcze jeden szczegół: niepozorna litera R w nazwie opon, na jakich Kevin Estre uzyskał rekordowy czas.

Michelin Pilot Sport Cup 2 R - Triki ukryte w konstrukcji

Używając samochodowego porównania, opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R są w swojej dziedzinie dokładnie tym samym, czym jest GT3 RS – co prawda mają homologację drogową, jednak zostały stworzone głównie do jazdy po torze wyścigowym.
O tym, jak bardzo „specjalizowana” jest to opona najlepiej świadczy fakt, że oferuje się ją wyłącznie do najbardziej ekstremalnych samochodów świata – kilku modeli Porsche, Ferrari, Mercedesa-AMG i Corvette – i nawet do nich tylko jako opcję.
Pod względem konstrukcji Cup 2 R jest bardziej radykalną wersją słynnej Pilot Sport Cup 2, należącej do kategorii UUHP (ultra ultra high performance), a mówiąc po ludzku – jest to już właściwie semi-slick. Rowki bieżnika mają głębokość tylko 4,5 mm (w wypadku zwykłych opon jest to 8-9 mm), a kształt oraz kąty nacięć zostały tak zaprojektowane, żeby do minimum zredukować odkształcanie się klocków bieżnika podczas jazdy w zakrętach. Równie ważne są jednak niewidzialne triki zastosowane w konstrukcji tej opony oraz w mieszankach gumy. Podobnie jak w wypadku Cup 2, bieżnik wersji R składa się z różnych mieszanek – jest to technologia znana z wyścigów długodystansowych. Mieszanka na zewnętrznej części opony ma zapewnić trzymanie przy dużych siłach bocznych, ta po wewnętrznej zaś ma poprawiać przyczepność na mokrej nawierzchni. Natomiast opasanie z włókien aramidowych i nylonu zapewnia sztywność oraz równomierny rozkład ciśnienia, co z kolei zapobiega odkształcaniu się opony przy bardzo wysokiej prędkości.

REKLAMA

High-Tech świata opon

W bieżniku Cup 2 R zastosowano dwa rodzaje mieszanek gumy. Elastomer na zewnętrznej oraz środkowej części zapewnia przyczepność w zakrętach, a mieszanka po wewnętrznej poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni. Specjalne warstwy opasania usztywniają konstrukcję i przeciwdziałają wybrzuszaniu się opony przy bardzo wysokich prędkościach, dzięki czemu powierzchnia kontaktu z asfaltem pozostaje stała. Z kolei bardzo sztywne boki bieżnika zapobiegają odkształcaniu się opony w zakrętach, a obciążenie rozkłada się na powierzchni opony bardziej równomiernie.

opony MichelinMateriały prasowe

Michelin Pilot Sport Cup 2 R - Pół sekundy na każdym kilometrze

Z punktu widzenia kierowcy ekstremalna opona wymaga specjalnego traktowania. Przede wszystkim musi osiągnąć optymalną temperaturę pracy – zawodowi kierowcy twierdzą, że trzeba mieć spore umiejętności, żeby Cup 2 R prawidłowo rozgrzać. Różnica między przyczepnością na zimno i na ciepło jest odczuwalna bardzo wyraźnie, chociaż oczywiście nie jest aż tak drastyczna jak w wypadku wyczynowych slicków. Po rozgrzaniu okazuje się, że w porównaniu z Cup 2, wersja R zapewnia lepszą przyczepność na wejściach w zakręty oraz przy wysokich siłach bocznych, co jest zasługą większej powierzchni kontaktu z asfaltem. Michelin podaje, że na torze wyścigowym Cup 2 R daje w porównaniu z Cup 2 aż pół sekundy przewagi na każdym kilometrze, czyli bardzo dużo. Tę różnicę można dla porównania odnieść do mocy silnika – w wypadku samochodu dysponującego mocą 500 KM uzyskanie takiej różnicy czasu wymagałoby o ok. 150 KM więcej.
W fizyce nic oczywiście nie ginie i ceną za te osiągi jest niski poziom przyczepności na mokrej nawierzchni – prawdopodobnie tylko na tyle akceptowalny, żeby Cup 2 R mogła uzyskać homologację drogową. I nie jest to wysoka cena, bo samochodami takimi jak GT3 RS nikt przy zdrowych zmysłach nie jeździ w deszczu.

NA TYM POLEGAJĄ RÓŻNICE

Tylko po wewnętrznej stronie opony ukształtowanie bieżnika Pilot Sport Cup 2 i Cup 2 R jest identyczne – dla zachowania zdolności jazdy po mokrej nawierzchni. Natomiast w wypadku wersji R trzy główne rowki są wyraźnie węższe, a na zewnętrznej części bieżnika znajduje się znacznie mniej nacięć. Zwiększa to nie tylko powierzchnię kontaktu z nawierzchnią, która w wypadku Cup 2 R jest o 10 procent większa, lecz również sztywność „bloków” bieżnika, które przy bardzo wysokich siłach bocznych odkształcają się w mniejszym stopniu, poprawiając przyczepność i precyzję prowadzenia.

opony MichelinFot. Jacek Hanusz
Pilot Sport Cup 2 R
Nawet do ekstremalnych samochodów oferowana tylko jako opcja
Pilot Sport Cup 2
Najpopularniejsze ogumienie supersportowych aut

opony MichelinFot. Jacek Hanusz
Opony Pilot Sport Cup 2 R są w swoim świecie tym, czym Porsche 911 GT3 RS jest w świecie samochodów – synonimem osiągów

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA