REKLAMA

Mini Countryman Cooper S: Złagodniał na starość - TEST

Jeszcze niedawno Countryman Cooper S strzelał wydechem, miał moc blisko 200 KM i twarde zawieszenie – był z niego drogowy rozrabiaka. Te czasy już minęły. Wersja po face liftingu złagodniała pod każdym względem.

Mini Countryman Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 105 700 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-4
SPRAWDŹ OFERTY


Countrymanowi nadal nie można odmówić wyjątkowego uroku, mimo że jego zasadnicze kształty nie zmieniły się od wielu lat. Face lifting to raczej wygładzanie – tu zmieniono osłonę chłodnicy, tam, wzorem mniejszego modelu marki, zastosowano tylne lampy z motywem brytyjskiej flagi, a do wyposażenia dodano nowe kolory lakieru, wzory obręczy kół oraz czarne elementy na nadwoziu. W kabinie natomiast najważniejsza nowość to cyfrowy pięciocalowy wyświetlacz w miejscu analogowych prędkościomierza i obrotomierza.

REKLAMA

Countryman jest nie tylko zwinny, ale też przestronny i praktyczny

I przepraszamy bardzo, ale akurat tego można było nie ruszać. To trochę tak, jakby w Porsche nagle stwierdzili, że centralny analogowy obrotomierz w „911” można zamienić na garść pikseli. Przesadzamy, ale sami rozumiecie, o co chodzi. W Countrymanie wciąż głównym motywem w kabinie jest koło – taki kształt mają drobiazgi, np. obudowy klamek, ale także centralny ekran systemu multimedialnego. Jego obsługa pokrętłem na tunelu środkowym z przyciskami-skrótami do najważniejszych funkcji nadal należy do najbardziej intuicyjnych, jakie znamy (dziękujemy, BMW). Osoby zwracające uwagę na szczegóły docenią też grafiki, jakimi Mini opatrzyło poszczególne tryby jazdy; na szczególne uznanie zasługuje czerwony gokart w trybie jazdy Sport, który nawiązuje do hasła reklamowego marki: „gokartowa radość z jazdy”.

Mini CountrymanFot. Jacek Hanusz
Brązowa skórzana tapicerka kosztuje nieco ponad 4400 zł; jakość materiałów jest znakomita
Mini CountrymanFot. Jacek Hanusz
Ekran w miejscu zegarów wygląda nowocześniej, ale czy bardziej stylowo od analogowego poprzednika? Mamy wątpliwości

Mini Countryman Cooper S - Z uśmmiechem

W tej klasie samochodów jest niewiele modeli, do których wsiada się z uśmiechem. Przeważnie wszystkie są do perfekcji dopracowane, ale i śmiertelnie nudne. Tymczasem Countryman nie dość, że jest znakomicie wykonany, bardzo przemyślany, zaskakująco przestronny i uniwersalny, to jeszcze ma właściwości jezdne, które pozwalają poczuć frajdę z jazdy. Owszem, nie jest już tak sztywny jak wcześniej, ale dzięki temu lepiej tłumi nierówności, choć wciąż z tymi krótkimi i poprzecznymi nie radzi sobie zbyt dobrze. Silnik Countrymana, po dostosowaniu go do najnowszych norm emisji spalin, stracił trochę ognia i uzyskuje teraz 178, a nie 192 KM, ale to wciąż jednostka, która świetnie reaguje na gaz i lubi wysokie obroty. Układ wydechowy, nawet w trybie Sport, nie strzela już jak z karabinu – jedni na pewno będą żałować, inni przejdą nad tym do porządku dziennego. Ewentualnie można poszukać odpowiedniej firmy, która podkręci nieco ścieżkę dźwiękową.

Mini CountrymanFot. Jacek Hanusz
2-litrowy silnik turbo złagodniał, ale jest oszczędniejszy. Na autostradzie zużywa 9 l/100 km, w trasie ponad 7 litrów

Mini Countryman Cooper S - Ostrzejszy niż rywale

Fakty są jednak następujące – nawet jeśli Countryman złagodniał, to i tak na drodze jest o dwa stopnie ostrzejszy niż rywale. Jego układ kierowniczy mógłby być jednak bardziej bezpośredni, bo samo to, że reaguje nawet na najmniejsze skręty kierownicy jeszcze nie sprawia, że kierowca może łatwo wyczuć, co dzieje się z przednimi kołami. Auto ujawnia swoje zalety na krętej drodze. Sztywno zestrojonemu zawieszeniu do pewnego momentu udaje się maskować fakt, że Mini jest crossoverem z wyżej niż w innych autach znajdującym się środkiem ciężkości i o masie własnej wynoszącej 1645 kg. Mimo to jest zwinny i stabilny, „nie przelewa się” w zakrętach, tylko z uporem utrzymuje kierunek jazdy, a przyciśnięty do maksimum długo opiera się na dwóch zewnętrznych kołach i dopiero w krytycznej chwili jest podsterowny. Do tego ma „szybką” automatyczną skrzynię biegów, która mimo ośmiu przełożeń nie gubi się podczas żonglerki nimi.
Dziś każdy Mini Coutryman jest wyposażony w diodowe reflektory, ale to niewystarczające usprawiedliwienie dla ceny, która zdążyła wzrosnąć o kilkanaście tysięcy złotych.

Mini CountrymanFot. Jacek Hanusz
Dane producenta MINI COUNTRYMAN COOPER S ALL4
Cena 149 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
178 KM
5000-5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
280 Nm
1350-4200/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 222 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 7,0 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
159 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4297 x 1822 x 1557 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1645 kg, pojemność bagażnika 450/1390 l, pojemność zbiornika paliwa 51/61 l (opcja).

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA