Mini Countryman, Skoda Octavia Scout i VW Golf Alltrack: Gatunki mieszane - TEST

Przydomki „Scout” i „Alltrack” wskazują, że Skoda Octavia Combi i VW Golf Variant mogą poruszać się również poza asfaltem. Mini Countrymana też ciągnie w świat. Sprawdźmy, co potrafią kombi w konfrontacji z crossoverem.

Skoda Octavia Scout, Mini Countryman, VW Golf Alltrack Fot. Achim Hartmann
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 300 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-4
SPRAWDŹ OFERTY

Jeśli Volkswagen i Skoda chcą pokazać, że ich kombi potrafią coś więcej, fundują im nieco większy prześwit, obudowują nadwozie plastikowymi osłonami i przyklejają plakietki z nazwami „Alltrack” i „Scout”. Samochody upodabniają się wtedy do crossoverów, a ich prześwit prawie dorównuje prześwitowi Mini Countrymana (16,5 cm), który z nadwoziem przypominającym SUV-a, ale z dość dziwacznym jak na takie auto dachem, bardziej zasługuje na miano mieszańca, czyli mówiąc elegancko – crossovera właśnie.
Oczywiście plakietka na bagażniku nie czyni z tych samochodów prawdziwych terenówek w rodzaju Toyoty Land Cruiser wyposażonej w solidny układ napędowy na cztery koła, w której odległość podwozia od nawierzchni wynosi 22 cm. W testowanych autach chodzi tylko o to, żeby dało się nimi łatwiej sforsować krawężnik, zawieszenie od razu nie „dobijało” po wjechaniu w dziurę, a dołączany napęd 4x4 pozwolił bezpieczniej poruszać się po nawierzchniach, na których takie auta rzeczywiście są w stanie dać sobie radę.

VW Golf Alltrack - Z małym „ale”

VW Golf Variant AlltrackFot. Achim Hartmann


W napęd na cztery koła wyposażono wszystkie samochody w tym teście. Golfa Alltracka można kupić jedynie z 200-konnym dieslem TDI łączonym z dwusprzęgłową przekładnią lub ze 190-konnym silnikiem benzynowym. Z kolei Octavia Scout jest dostępna z takim samym dieslem o mocy 200 KM, ale też ze 150-konną jednostką wysokoprężną i dwiema benzynowymi, do wyboru. Dwulitrowy silnik to na pewno jeden z atutów Alltracka. Jest mocny, pozwala mu rozpędzić się do 229 km/h, a średnio w naszym teście zużył tylko 6,9 litra oleju napędowego na 100 km (Skoda: 7,0 l, Mini: 7,2 l). Tym bardziej rozczarowuje umiarkowana dynamika tej jednostki podczas startu, chociaż jej moment obrotowy wynosi 400 Nm. Podczas miejskiej jazdy nie za każdym razem rzuca się to w oczy, ale na pewno wtedy, kiedy Golf ma szybko ruszyć spod świateł. Jak to się więc dzieje, że mimo to w teście rozpędza się do setki w 6,7 s? Dlatego, że pomiarów dokonujemy ruszając maksymalnie dynamicznie, czyli mocno podnosimy obroty silnika (co umożliwia osiągnięcie właściwego ciśnienia doładowania), trzymając auto na hamulcu. Puszczenie hamulca pozwala ruszyć z najwyższym przyspieszeniem.
Dłuższej chwili na rozruch potrzebuje również system multimedialny Alltracka. Czekanie, aż się uruchomi, irytuje także dlatego, że klimatyzację czy ogrzewanie foteli reguluje się na ekranie dotykowym, nie można więc tego zrobić, zanim system nie „odpali”. W ogóle brak zwykłych przycisków w sensownych miejscach działa kierowcy na nerwy – np. malutkie pole dotykowe do włączenia ogrzewania tylnej szyby umieszczono pomiędzy polami do regulacji świateł. Z kolei to do wyciszania dźwięku znajduje się obok niepodświetlanego dotykowego suwaka klimatyzacji – zasłania go kierownica, a intuicyjnie wyczuć położenia tego pola też się nie udaje. Do tego, jeśli przypadkiem dotknie się któregoś pola pod ekranem, od razu uruchamia się jakaś niechciana funkcja.

VW Golf Alltrack

VW Golf Variant AlltrackFot. Achim Hartmann

VW Golf Variant AlltrackFot. Achim Hartmann
Większość funkcji w Golfie Alltracku uruchamia się za pomocą pól i ekranów dotykowych
VW Golf Variant AlltrackFot. Achim Hartmann
Przestronność wnętrza w kombi Volkswagena jest już porównywalna z tą w Octavii
VW Golf Variant AlltrackFot. Achim Hartmann
Równa podłoga po złożeniu kanapy i „okienko” w jej oparciu zwiększają funkcjonalność


Irytacja znika podczas jazdy. Dzięki zawieszeniu adaptacyjnemu (3670 zł) prześwit maleje wprawdzie o 5 mm, za to Alltrack bardzo komfortowo tłumi nierówności drogi, a jego nadwozie kołysze się tylko minimalnie. W zakrętach również wychyla się jedynie odrobinę, za to auto pokonuje je, precyzyjnie trzymając się linii przejazdu. Dobrze zestrojony układ kierowniczy i płynnie zmieniająca przełożenia skrzynia biegów dopełniają pozytywnych wrażeń. Wygodę zapewniają też seryjne fotele z napisem „Alltrack”, choć mogłyby nieco skuteczniej przytrzymywać ciało z boku i mieć dłuższe siedziska, żeby lepiej podpierały uda.

Skoda Octavia Scout - Bogata

Skoda Octavia ScoutFot. Achim Hartmann


Na liście wyposażenia Alltracka próżno szukać tzw. ergonomicznych foteli z elektryczną regulacją, funkcjami pamięci i masażu. Do Octavii można je dokupić za 8700 zł, ale nasz testowy egzemplarz takich nie miał. Te, w które go wyposażono, zapewniają taką samą wygodę jak fotele w Golfie.
Testowana Octavia kosztuje 168 000 zł, jest więc o ponad 20 000 zł tańsza niż Golf z takim samym silnikiem w bogatej odmianie Alltrack i o ponad 10 000 zł droższa od skromniej wyposażonego Mini Countrymana. Cenowo Octavia Combi Scout plasuje się więc pośrodku testowej stawki, kusząc całkiem niezłym wyposażeniem seryjnym. Zawiera ono m.in. matrycowe reflektory LED, podgrzewanie przednich foteli, dwustrefową klimatyzację czy tzw. bezkluczykowy dostęp do auta. Jest też automatycznie przyciemniane lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy, którego do Golfa Alltracka się nie oferuje.
W porównaniu z dotychczasowym Golfem VII nowy Variant jest dłuższy, do słynącej z przestronności Octavii brakuje mu tylko około 6 cm. Zmniejszyła się też różnica w wielkości bagażników. Ten w Octavii Combi ma 640 litrów, podczas gdy pojemność kufra w Golfie Variancie wynosi 611 l, Countryman z 450-litrowym bagażnikiem nie może się z nimi równać.

Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia ScoutFot. Achim Hartmann
Klasyczne przyciski pozostały niemal już tylko na kierownicy
Skoda Octavia ScoutFot. Achim Hartmann

Skoda Octavia ScoutFot. Achim Hartmann
Rozkładane zagłówki to element pakietu Komfortowego snu, który kosztuje 1000 zł
Skoda Octavia ScoutFot. Achim Hartmann
Pod względem ilości miejsca z tyłu i wielkości bagażnika Octavia wciąż wygrywa z konkurentami


Ponieważ Skodę i VW skonstruowano na takiej samej płycie podłogowej i wyposażono w takie same silniki, ich właściwości jezdne prawie się nie różnią. Jedynie pewna ospałość podczas ruszania z miejsca wydaje się w Scoucie trochę mniejsza. Zachowanie podczas jazdy w różnych zakresach prędkości jest podobne do zachowania Alltracka, może tylko zawieszenie Skody działa bardziej miękko w trybie Komfort i lepiej amortyzuje niektóre nierówności nawierzchni. Jednak zarówno w tym trybie pracy, jak i w zwykłym zawieszenie obydwu modeli bardzo sprawnie radzi sobie z nawierzchnią, po której przyjdzie im się poruszać, przy czym w zwykłym trybie jazdy trochę lepiej wypada Alltrack.
To samo dotyczy zwinności na drodze. Skoda także szybko i sprawnie przejeżdża zakręty, jednak jej nadwozie nieco bardziej się przechyla, układ kierowniczy okazuje się mniej bezpośredni, a samo auto nie aż tak neutralnie pokonuje zakręt. W sumie Skoda wykazuje się tu mniejszą ostrością niż VW.
Te drobne niedomogi wynagradza kierowcy wygodniejszy system obsługi różnych funkcji. Wprawdzie w porównaniu z systemem poprzedniej Octavii nowy mocno okrojono, zniknęły np. pokrętło do włączania świateł oraz zestaw pokręteł i przycisków do regulowania klimatyzacji, jednak zamiast pól dotykowych, jak w Alltracku, w Skodzie w różnych miejscach nadal stosuje się zwykłe przyciski.
Dotykowy suwak służy w niej tylko do regulacji głośności sprzętu audio, choć radio można przyciszyć, korzystając także z obrotowego walca na kierownicy, z kolei klimatyzację nastawia się, klikając w (często zbyt małe) ikonki na ekranie dotykowym.

Mini Countryman, czyli supersystem

Mini CountrymanFot. Achim Hartmann


Pod względem łatwości korzystania ze swoich urządzeń Mini zwyczajnie deklasuje konkurentów. Ma nieduży ekran systemu multimedialnego, ale to nie problem, bo i tak do obsługi różnych funkcji służą przede wszystkim bardzo praktyczny kontroler i przyciski bezpośredniego dostępu, a monitor dotykowy jest tu tylko w zapasie. Do uruchamiania podgrzewania foteli i ogrzewania tylnej szyby, włączania ESP czy automatycznego systemu start/stop służą klasyczne przyciski, w Skodzie i VW te funkcje działają na dotyk. Klimatyzacją steruje się za pomocą pokręteł, osobne przeznaczono do zamykania kratek nawiewu powietrza. Mniej intuicyjnie korzysta się z funkcji dotykowych skupionych na czarnej przezroczystej powierzchni tuż pod ekranem, co nie zmienia faktu, że przyciski dające bezpośredni dostęp do różnych systemów to doskonały pomysł.
Nie aż tak udany jest wyświetlacz head-up mający w Mini postać przezroczystej płytki wysuwającej się z tablicy rozdzielczej. W obydwu kombi koncernu VW zastosowano wyświetlacz na przedniej szybie, który jest wygodniejszy w użyciu. Octavia i Alltrack mają też bogaty zestaw systemów asystujących, podczas gdy w Countrymanie brakuje nawet systemów ostrzegającego o obecności pojazdu w martwym polu lusterek i korygującego tor jazdy poprzez odkręcanie kierownicy, a aktywny tempomat działa tylko do prędkości 140 km/h.

Mini Countryman

Mini CountrymanFot. Achim Hartmann
Wnętrze Mini zachowuje „zabawkowy” charakter; ekran wskaźników cyfrowych kosztuje 900 zł
Mini CountrymanFot. Achim Hartmann
Z trójki testowanych aut tylko w Countrymanie da się przesuwać kanapę, by regulować wielkość bagażnika i kabiny
Mini CountrymanFot. Achim Hartmann
Skórzane siedzisko na liście wyposażenia Mini nosi prostą nazwę Picnic Bench i kosztuje 700 zł
Mini CountrymanFot. Achim Hartmann
Bagażnik standardowo ma pojemność 450 l


Systemy asystujące, kamera cofania, aktywny tempomat i układ wspomagający parkowanie są dostępne w pakiecie Driving Assistant Plus za 7500 zł. Za 900 zł można z kolei dokupić wyświetlacz zegarów. Wprawdzie jego czytelność jest bez zarzutu, ale do charakteru Mini bardziej pasują zegary analogowe. Ekran wskaźników cyfrowych umieszczono bardzo sprytnie i funkcjonalnie na kolumnie kierownicy, a tę każdy kierowca może regulować stosownie do swojego wzrostu. Szkoda tylko, że stosownie do wzrostu nie da się w Mini dopasować mocowania pasa bezpieczeństwa. Zmieniać można natomiast pochylenie oparć foteli, które wprawdzie dobrze podtrzymują ciało, ale są ciasne i zamontowano je za wysoko.

Skoda Octavia Scout, Mini Countryman, VW Golf Alltrackauto motor i sport

Skoda Octavia Scout, Mini Countryman, VW Golf AlltrackFot. Achim Hartmann
Żaden z testowanych modeli nie ma panoramicznego szklanego dachu, ale do każdego można go dokupić za około 4-5 tys. zł. Mini może też mieć dwubarwne nadwozie

Mały, ale sprytny

VW pokonuje zakręty nieco ostrzej niż Skoda. W slalomie najszybsze okazuje się Mini

Na szczęście bardzo bezpośredni układ kierowniczy i twarde zawieszenie doskonale wpisują się w charakter marki. Szkoda tylko że w porównaniu z Golfem Alltrackiem na nierównym asfalcie Mini czasami zaczyna brakować trakcji. Twarde zawieszenie daje Countrymanowi nie tyle przewagę w zakrętach, co podczas jazdy w slalomie oraz przy szybkiej zmianie pasa ruchu i powrocie na poprzedni pas – właśnie takie manewry wykonywał podczas testu najszybciej z testowej trójki.
Atutem jest też oszczędny diesel, który w połączeniu z ośmiobiegową automatyczną przekładnią zapewnia wysoki komfort jazdy. Taki zestaw pozwala poruszać się autem szybko i sprawnie, chociaż nie gwarantuje najlepszych przyspieszeń.
Dzięki temu, że Mini ma nadwozie o ponad 30 cm krótsze niż konkurenci w mieście łatwiej nim zaparkować, za to jego wnętrze okazuje się oczywiście mniejsze. Z tego powodu absolutnie warto wybrać z listy opcji przesuwaną kanapę (1400 zł) z funkcją regulacji oparć. Taka kanapa umożliwia dostosowywanie wnętrza do bieżących potrzeb transportowych – dzięki niej raz większa może być kabina, innym razem bagażnik.
Ten ostatni wynalazek, niezależnie od tego, że bardzo praktyczny, symbolicznie podkreśla charakter Countrymana jako crossovera, czyli samochodu łączącego cechy modeli o różnym przeznaczeniu. Golf Alltrack i Octavia Scout to jednak po prostu kombi, choć z nieco większym prześwitem. Ale to one uzyskują w teście lepszy wynik niż Countryman, zdobywając ex aequo tę samą liczbę punktów, chociaż w różny sposób.

NA CZTERY KOŁA

Testowane auta wyposażono w napęd na cztery koła. Nie jest on typowy dla crossoverów czy kombi, ale na pewno zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W VW Golfie taki napęd jest dostępny tylko w modelach Alltrack, z najmocniejszymi silnikami Diesla i benzynowym. Podobnie w Octavii – 4x4 można mieć jedynie w modelach Scout, ale silniki tak mocne jak w Scoucie montuje się też w innych wersjach Octavii. W wypadku Countrymana oferta silników łączonych z napędem 4x4 jest największa i dotyczy aż sześciu jednostek o różnej mocy, z których tylko dwie (220 i 306 KM) występują wyłącznie z 4x4.

Roman Skapskiauto motor i sport
Roman Skapski

 

Skoda Octavia Scout, Mini Countryman, VW Golf Alltrackauto motor i sport

Skoda Octavia Scout, Mini Countryman, VW Golf Alltrackauto motor i sport

 

NASZA OCENA

1. Skoda Dużo miejsca w kabinie i obszerny bagażnik, wysoki poziom komfortu oraz mocny, choć nieco ospały podczas ruszania 200-konny diesel plasują Octavię na najwyższym stopniu podium – ex aequo z Golfem Alltrackiem. Scout jest przy tym tańszy od Volkswagena.

1. VW O silniku Golfa można napisać to samo, co o jednostce Octavii – wszak to taki sam diesel. Golf Alltrack ma jednak nieco lepsze właściwości jezdne, za to jego system obsługi okazuje się mniej przyjazny w użyciu. W sumie rachunki z Octavią się wyrównują, czego wyrazem taka sama liczba punktów zdobytych w teście.

3. Mini Funkcjonalny system obsługi i dynamika podczas startu to zalety Countrymana, który mniejszą ilość miejsca kompensuje możliwością przesuwania kanapy. Zawieszenie ma twarde, a zestaw systemów asystujących skromny.

Cena za punkt: Podzielenie ceny auta przez liczbę punktów zdobytych przez nie w teście daje odpowiedź na pytanie, który model wyróżnia się lepszym stosunkiem ceny do rzeczywistej wartości. W tej konkurencji wygrywa Skoda z wynikiem 349 zł za punkt, drugie miejsce zajmuje Mini – 362 zł/pkt, a trzecie VW – 392 zł/pkt.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TESTY PORÓWNAWCZE

Czy Alfa Romeo Tonale pokona Volvo XC40? Sprawdzamy 160-konne wersje - TEST

Niedawno to Volvo XC40 było debiutantem, dziś w tej roli występuje Alfa Romeo Tonale. Choć jeżdżą w tej samej klasie i mają podobne moc oraz cenę, nie mogłyby się bardziej różnić – stylizacją, charakterem na drodze i sposobem obsługi. W teście ścierają się wersje benzynowe mild hybrid o mocy około 160 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Kia Sportage, Opel Grandland, Toyta RAV4 i Volvo XC40: TEST

Silnik elektryczny w mieście, spalinowy w dalekiej podróży – hybrydy plug-in chciałyby być autami uniwersalnymi. Do testu porównawczego stają cztery bogato wyposażone SUV-y tego gatunku: Kia Sportage, Opel Grandland, Toyota RAV4 i Volvo XC40 o mocy systemowej od 261 do 306 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Skoda Kodiaq vs VW Tiguan Allspace? Bogate w formie i treści: TEST

7-miejscowy SUV to podobno najbardziej mieszczańskie auto, jakie można sobie wyobrazić. Jednak Skoda Kodiaq i VW Tiguan Allspace, obydwa po liftingu i z 200-konnymi dieslami oraz dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów, pokazują, że funkcjonalne auto może być też całkiem luksusowe.

TESTY PORÓWNAWCZE

Mercedes C All-Terrain vs Audi A4 allroad: TEST PORÓWNAWCZY

Dla tych, którzy lubią pojeździć luksusowym kombi z daleka od asfaltu, Mercedes przygotował Klasę C w wersji All-Terrain. Porównanie z oferowanym od dawna Audi allroad quattro pozwoli sprawdzić, które z aut bardziej nadaje się do zabaw w kurzu. Test wersji z dieslami o mocy 200 KM.

REKLAMA