REKLAMA

Mitsubishi ASX po face liftingu: nowoczesne inaczej

Z silnikiem wolnossącym, bez dziesiątek systemów asystujących, za to z bardzo świeżym wyglądem – przynajmniej z zewnątrz. Oto Mitsubishi ASX po kolejnym liftingu.

Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 77 490 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Dożyliśmy czasów, w których wolnossący benzynowy silnik to największy wyróżnik auta

To już czwarte odświeżenie modelu obecnej generacji. Mitsubishi ASX wjechał do salonów w 2010 roku i od tego czasu mieliśmy okazję zobaczyć już trzy odświeżone wersje. Jednak żadna nie różniła się od poprzedniej tak mocno jak ta ostatnia. Patrząc z przodu, można by pomyśleć, że to zupełnie nowy model. ASX upodobnił się do Eclipse Crossa i Outlandera, ale wygląda jeszcze nowocześniej niż one. Widać w nim stylizację, na którą nie odważyłby się żaden europejski producent. Z tyłu również widać zmiany – pojawiły się nowy zderzak i światła LED, ale w przypadku face liftingu nie jest to żadne zaskoczenie.

REKLAMA

Mitsubishi ASX - sprawdzona koncepcja

Pewną niespodzianką może być za to fakt, że Mitsubishi proponuje ASX-a z wolnossącą jednostką napędową 2.0 o mocy 150 KM i z pięciobiegową przekładnią mechaniczną. To duża zmiana w porównaniu z silnikami po downsizingu w modelach konkurencyjnych, nierzadko łączonymi z szybkimi przekładniami automatycznymi. Zdaje się, że Mitsubishi chce dotrzeć do innego klienta. Takiego, który chce kupić nowy samochód, ale wie swoje i wciąż nie ma zaufania do bardziej skomplikowanych układów napędowych.

Fot. Paweł Krzyśków
Wnętrze to  klasyka. Żeby sprawnie obsługiwać „centrum dowodzenia”, nie trzeba studiować instrukcji obsługi, wszystko jest proste i logiczne

I pewnie tacy klienci będą rzeczywiście zadowoleni, wsiadając do ASX-a. Poczują się jak w domu. Prostemu układowi napędowemu towarzyszy podobne wnętrze. Klasyczne, analogowe zegary, pokrętła do obsługi automatycznej klimatyzacji (jednostrefowej), analogowe przełączniki – wszystko w stylu znanym od lat. Do tego pokrywę silnika poprowadzono niemal poziomo, dzięki czemu widać, gdzie auto się kończy, a duże, prawie kwadratowe lusterka zewnętrzne ułatwiają obserwowanie tego, co się dzieje za autem. Największą ekstrawagancją w kabinie jest ośmiocalowy ekran systemu multimedialnego. Nie trzeba się jednak długo uczyć jego obsługi – nie ma skomplikowanego menu, pozwala na wybór źródła dźwięku, czy obsługę podłączonego przez bluetooth telefonu. Przewodem USB można też podłączyć do niego smartfon i korzystać z możliwości, jakie dają Android Auto i Apple CarPlay. Duży ekran bardzo dobrze sprawdza się podczas parkowania, wyświetlając wyraźny obraz z kamery cofania.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Mitsubishi ASX - do wyboru do koloru

Na kanapie wygodnie usiądą dwie osoby, trojgu będzie z tyłu już dość ciasno. Za pewien mankament można uznać drzwi, które nie otwierają się wystarczająco szeroko. Może to przeszkadzać np. w wygodnym sadzaniu i zapinaniu dziecka w foteliku. Za to plus należy się ASX-owi za łatwy dostęp do uchwytów Isofix. Jeżdżącym z dziećmi zalecamy przyjrzenie się bagażnikowi. Na pojemność 406 litrów składa się też przestrzeń pod podłogą podzielona drobnymi przegrodami, między którymi zmieszczą się tylko niewielkie przedmioty.

Fot. Paweł Krzyśków
Na dużym, 8-calowym ekranie doskonale widać obraz z kamery cofania. Za czujniki parkowania trzeba zapłacić 1000 zł (1500 zł w pakiecie z alarmem)
Fot. Paweł Krzyśków
Fotel kierowcy ma duży zakres regulacji wysokości, jest dość miękki, ale wygodny. Szkoda, że brakuje mu regulacji podparcia dolnej części kręgosłupa

W testowanej wersji Intense – ze środka cennikowej tabeli – nie ma pikająco-migających asystentów kierowcy ostrzegających o opuszczaniu pasa ruchu, czy monitorujących martwe pole. Dla tych, którzy uważają, że ich nie potrzebują, to zaleta. Pozostali mogą wybrać najbogatszą wersję Instyle, która w takie elementy jest wyposażona.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Mitsubishi ASX - z silnikiem wolnossącym

Jak jeździ nowy ASX? Brak turbosprężarki silnik nadrabia pojemnością. 150 KM wyciśnięte z wolnossącej jednostki napędowej wystarczy do tego, by osiągi określić jako wystarczające. Mitsubishi rozpędza się do setki w ciągu 10,2 s, co oznacza, że trudno liczyć na pozytywne emocje związane z przyspieszaniem. Do wyprzedzania trzeba się przygotować i najlepiej przed wykonaniem manewru zredukować bieg, nie zaszkodzi nawet do „trójki”, czyli również eufemistycznie rzecz ujmując – klasycznie. Trochę szkoda, że Mitsubishi nie wyposażyło ASX-a w przekładnię sześciobiegową. Przy 100 km/h na piątym biegu obrotomierz pokazuje 2400 obr/min, przy 140 – prawie o tysiąc więcej. Nie wiąże się to jeszcze z przykrym hałasem w kabinie, ale robi się jednak dość głośno. Z „szóstką” byłoby pewnie lepiej.

Fot. Paweł Krzyśków
Dwulitrowa jednostka benzynowa bez turbodoładowania jest dzisiaj rzadkością
Fot. Paweł Krzyśków
LED-owe oświetlenie to sprytny pomysł na odmłodzenie tylnej części nadwozia ASX-a. I całkiem dobry

Nie mamy za to zastrzeżeń do głośności pracy zawieszenia. Zestrojono je bardzo komfortowo, dobrze radzi sobie z wybieraniem nierówności i sprawia, że samochód jest w zakrętach stabilny. Trzeba chwili, żeby przywyknąć do przechyłów nadwozia i przyzwyczaić się do huśtania towarzyszącego np. zmianie pasa ruchu podczas jazdy z autostradową prędkością. Fizyki nie da się oszukać – w SUV-ie Mitsubishi po prostu czuć, że środek ciężkości znajduje się wysoko.
Jeśli więc ktoś szuka wrażeń z jazdy, tu ich nie znajdzie. Ale dla marzących o nowym prostym aucie, które dobrze wygląda i nie jest skomplikowane w obsłudze, ASX będzie w sam raz. I choć w pierwszej chwili można by powiedzieć, że oldskulowe podejście Mitsubishi do tego modelu jest szaleństwem, to po zastanowieniu widać, że jest w nim metoda.

 

Dane producenta MITSUBISHI ASX INTENSE
Cena 91 390 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
195 Nm
4200/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 10,2 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,5 l/100 km
Emisja CO2 171 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4365 x 1810 x 1640, rozstaw osi 2670 mm, pojemność bagażnika 406/b.d. l, pojemność zbiornika paliwa 63 l.

Zobacz także: 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA