Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Indywidualista - TEST

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ma hybrydowy zespół napędowy plug-in o nietypowej konstrukcji. Silnik benzynowy służy w nim głównie do napędzania prądnicy.

Mitsubishi Eclipse Cross Fot. Michał Szymaczek

Eclipse Cross PHEV ma dwa silniki elektryczne i jeden spalinowy. Ich łączna moc wynosi 188 KM

Hybrydowy Eclipse Cross różni się od zwykłego nie tylko napędem. Zmieniono stylistykę przodu, z tyłu zaś zniknęła niepraktyczna dzielona szyba, co poprawiło widoczność w lusterku. Całe nadwozie urosło aż o 14 cm, a auto nie tylko zyskało lepsze proporcje, lecz przede wszystkim udało się w nim zmieścić dodatkowe dwa silniki elektryczne i akumulator. Miejsca w kabinie jest dużo, a fotele są wygodne, chociaż te z przodu mają za krótkie siedziska i nieprzyjemnie twarde zagłówki. Z tyłu nie ma tunelu środkowego, bo w hybrydowym Eclipse Crossie zastosowano unikatowy w tej klasie aut układ napędowy na cztery koła z elektrycznym silnikiem przy tylnej osi. Bagażnik ma przeciętną pojemność 359 l, a wysoki próg utrudnia załadunek. W topowej wersji zabrakło niestety elektrycznie zamykanej pokrywy bagażnika.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - Dwa silniki elektryczne 

Wyróżnikiem Eclipse Crossa PHEV jest napęd realizowany przez aż dwa silniki elektryczne (z przodu o mocy 82 KM i z tyłu 95 KM), wspierane przez wolnossącą jednostkę benzynową o skromnej mocy 98 KM uzyskiwanej z 2,4 l pojemności. Współdziałanie silników opiera się na trzech trybach pracy, co wyróżnia ten model na tle rywali. Priorytet ma napęd elektryczny, działający do 135 km/h, ale kiedy wyczerpie się zapas elektronów w akumulatorze (13,8 kWh), do gry wchodzi silnik benzynowy, a auto pracuje jako hybryda szeregowa. Odbywa się to gładko i bez szarpnięć, bo koła wciąż są poruszane przez silniki elektryczne, a jednostka spalinowa napędza generator, ładując „baterię”. Trzeci tryb, hybrydy równoległej, samoczynnie włącza się przy większym obciążeniu i wyższej prędkości, a informuje o tym jedynie ekran przepływu energii. Napęd realizują wtedy obydwa silniki elektryczne oraz spalinowy, który napędza koła przedniej osi przez 1-biegową przekładnię.

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Michał Szymaczek
Kokpit jest czytelny, choć przeładowany przyciskami. Wskazania komputera nadal zmienia się guzikami przy zegarach
Mitsubishi Eclipse CrossFot. Michał Szymaczek
Praktyczne łopatki służą do wyboru siły odzysku energii – B0 oznacza tryb żeglowania, B5 najmocniejszy odzysk
Mitsubishi Eclipse CrossFot. Michał Szymaczek
Na plus: brak tunelu środkowego to efekt wykorzystania silnika elektrycznego do napędu kół tylnej osi


Tak skonfigurowany zespół napędowy pozwala na płynne przyspieszanie z wykorzystaniem wysokiego „elektrycznego” momentu obrotowego i zapewnia cichą jazdę, ponieważ silnik spalinowy nie wkręca się na wysokie obroty, lecz zawsze pracuje w ich optymalnym zakresie. Na autostradzie robi się wprawdzie głośno, ale winę za to ponosi powietrze opływające kanciaste nadwozie. Eclipse Cross PHEV nie jest szczególnie szybki. Maksymalna moc systemowa 188 KM przy masie 1,9 tony daje przeciętne osiągi – niemal 11 s potrzeba na przyspieszenie do setki, a wciśnięcie pedału gazu podczas wyprzedzania nie powoduje nagłego zrywu, a jedynie spokojne, liniowe przyspieszanie. Zawieszenie dobrze radzi sobie z wysoką masą auta, ale nie zachęca do szybkiej jazdy, skutecznie za to tłumi nierówności.

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Michał Szymaczek
Tylna szyba nie jest już dzielona, więc poprawiła się widoczność

 

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - Najtaniej w domu 

Eclipse Cross PHEV z w pełni naładowanym akumulatorem zapewnia ponad 40 km bezemisyjnej jazdy. Najtaniej ładuje się go w domu, ale przyjmie też energię elektryczną z tzw. szybkiej ładowarki DC (złącze CHAdeMO). Ładując akumulator prądem z ładowarki o mocy do 22 kW, w ciągu 25 minut zapełnimy go w 80 procentach. Takie jednorazowe ładowanie to koszt między 11 a 18 zł na 32 km zasiegu, czyli tak, jakby spalać od 6,5 do 10 l benzyny na 100 km. Tymczasem przy rozładowanej „baterii” można uzyskać spalanie na poziomie 5-6 l/100 km, i to w mieście. Zatem szybka ładowarka tak, ale jeśli wcześniej wykupimy droższy abonament u operatora stacji ładowania – wtedy cena energii jest niższa. W obniżeniu zużycia paliwa pomaga wydajna rekuperacja z sześcioma poziomami wybieranymi łopatkami przy kierownicy.
Zespół hybrydowy pozwala też ładować „baterię” w czasie jazdy przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Na każde 2 km jazdy z umiarkowaną prędkością przybywa ok. 1 km zasięgu, ale spalanie rośnie do 10-11 l/100 km. Czy to opłacalne? Tak, ale tylko wtedy, gdy planujemy przejazd przez zakorkowane miasto.
Eclipse Cross PHEV kosztuje od 186 tys. zł, ale zniżki importera pozwalają obniżyć tę kwotę nawet o 25 tys. zł, czyli niemal do poziom benzynowego Eclipse’a w topowym wyposażeniu. Hyundai Tucson Plug-in Hybrid, z ceną od 178 tys. zł, kusi wyższą mocą (265 KM) i większym bagażnikiem (558 l), jednak to Mitsubishi ma lepiej rozwiązany napęd i przyciąga bardziej indywidualnym charakterem.

Mitsubishi Eclipse CrossFot. Michał Szymaczek
Trzy silniki współpracują harmonijnie, choć dają skromne osiągi
Mitsubishi Eclipse CrossFot. Michał Szymaczek
Złącze CHAdeMO to szybkie, ale droższe ładowanie, Type 2 ładuje wolniej, ale taniej – z domowego jednofazowego gniazdka 230 V

 

Dane producenta MITSUBISHI ECLIPSE CROSS PHEV INSTYLE PLUS
Cena 214 990 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benzynowy, R4 + 2 elektryczne AC
Moc maks. układu napędowego 188 KM
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 2360 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
98 KM
4000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
193 Nm
2500/min
Silnik elektryczny z przodu
 
Moc maksymalna 82 KM (60 kW)
Maks. moment obr. 137 Nm
Silnik elektryczny z tyłu
 
Moc maksymalna 95 KM (70 kW)
Maks. moment obr. 195 Nm
Ilość zmagazynowanej energii 13,8 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła, jednostopniowa o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 162 km/h (135 km/h w trybie elektr.)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 46 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejsowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4545 x 1805 x 1685 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1910 kg, pojemność bagażnika 359/1108 l, pojemność zbiornika paliwa 43 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA