[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Mitsubishi Eclipse Cross - test

Oryginalne nadwozie – i co jeszcze? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma nowość w klasie crossoverów, czyli Mitsubishi Eclipse Cross w najbogatszej wersji wyposażenia, z benzynowym turbodoładowanym silnikiem 1.5 i z napędem 4x4.

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Z samochodami jest trochę jak z ludźmi – nic dziwnego, skoro właśnie ludzie je projektują. Niektóre modele, tak jak niektóre osoby, krzykliwym wyglądem starają się zatuszować różne niedoskonałości i braki. Czy tak właśnie jest z Eclipse Crossem?

Nadwozie – rzuca się w oczy

Za dzieloną tylną szybę Eclipse Crossa można z miejsca pokochać albo znienawidzić. Fakty są natomiast takie, że z jednej strony dolna część szyby dość szybko się brudzi i ogranicza widoczność, ale z drugiej – spojler pośrodku zasłania świecące w lusterko wsteczne reflektory samochodów, co niewątpliwie podwyższa komfort podróżowania w nocy.

Ale jak wiadomo, każdy ma swój gust, a my w teście za odważny design punktów nie przewidujemy, chociaż odwagę doceniamy. Tak jak to, że Mitsubishi nie pojechało po śladach wydeptanych przez inne crossovery, tylko szuka swojej drogi.

BP

REKLAMA

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Z przodu samochód nie jest już tak nietypowy – Eclipse Cross jest z grubsza podobny do Outlandera/ASX-a, choć jego przód ma więcej wyrazu. To zasługa zachodzących na osłonę chłodnicy boków nadwozia oraz wielkich świateł przeciwmgielnych o nieokreślonym kształcie.

Ze swoim niespełna 4,5-metrowym nadwoziem Eclipse Cross wjeżdża dokładnie między ASX-a i Outlandera (ciekawostka – wszystkie trzy modele mają taki sam rozstaw osi), a jego rynkowymi konkurentami są np. Volkswagen Tiguan czy Toyota CH-R.

Od razu w oczy rzuca się spora przestrzeń w kabinie. Pod tym względem Eclipse Crossa można porównywać z samochodami o klasę większymi. To auto dla tych, którzy stawiają na przestronność wnętrza bardziej niż na zdolności transportowe – jego bagażnik ma 341 litrów pojemności, a to stosunkowo niewiele.

Sytuację ratuje praktyczny schowek pod podłogą i możliwość przesuwania kanapy o 20 cm, co daje dodatkowe 100 litrów pojemności. Punkt przyznajemy natomiast za przewidziane pod podłogą miejsce na zdemontowaną roletę.

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Do wysokiej jakości montażu Mitsubishi już nas przyzwyczaiło i Eclipse Cross nie jest pod tym względem wyjątkiem. Dość wyraźnie, ale na plus, odstaje za to od swoich kuzynów, jeśli chodzi o same materiały. Bez wątpienia to najlepiej wykończone Mitsubishi, jakie znamy.

Jak to w crossoverach, za kierownicą siedzi się odczuwalnie wyżej niż w kompaktach, więc z wnętrza widać więcej. Fotele w Eclipse Crossie są z serii tych, które spełniają swoją rolę zarówno w mieście, jak i na długich trasach.

Jedna uwaga – Mitsubishi nie przewiduje do nich regulacji podpórki lędźwiowej części kręgosłupa. Za to regulowanie foteli w przód, w tył i na wysokość oraz pochylanie oparcia odbywa się elektrycznie (w najbogatszej wersji to standardowy element wyposażenia).

REKLAMA

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Ze szczytu deski rozdzielczej informacje radiowo-multimedialne podaje 7-calowy ekran, który można obsługiwać zarówno dotykowo, jak i za pomocą touchpada na tunelu środkowym (tak jest zdecydowanie wygodniej). Menu systemu może nie wymaga sięgania po instrukcję, ale chwili przyzwyczajenia – na pewno tak.

Nijak natomiast nie można przywyknąć do obsługi wyświetlacza znajdującego się między zegarami, do której służą aż trzy (!) przyciski zgrupowane po lewej stronie za kierownicą. W dodatku przeskakiwanie po poziomach menu wymaga dużej uwagi i odwracania wzroku od drogi.

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Silnik turbo i skrzynia CVT lubią miasto

Wraz z Eclipse Crossem debiutuje nowy silnik benzynowy. Ma pojemność 1,5 litra, osiąga 163 KM i na koła przekazuje maksymalnie 250 Nm momentu obrotowego (w szerokim zakresie 1800-4500 obr/min). Teoretycznie wygląda to obiecująco, a jeszcze lepiej po sprawdzeniu czasów za pomocą stopera.

Okazuje się, że Eclipse Cross do 100 km/h przyspiesza o sekundę szybciej niż podaje producent, bardzo dobrze wypadają też próby elastyczności. Tyle że na drodze po prostu nie czuje się, że Eclipse Cross to samochód z kategorii tych, które setkę zaliczają w czasie poniżej 9 sekund.

Poczucie dynamicznego przyspieszania psuje skrzynia CVT, która sama w sobie nie jest zła, ale nie lubi, gdy się ją pogania. Gdy podczas ostrego przyspieszania pracuje na wysokich obrotach, w kabinie robi się głośno. Nawet podczas wyprzedzania starasz się po prostu jak najszybciej wykonać manewr, a potem odpuścić pedał gazu, wyrównać obroty i jechać dalej w ciszy i spokoju.

CVT znakomicie radzi sobie natomiast w warunkach spokojnej, normalnej jazdy, szczególnie w mieście. Pod względem płynności przekazywania mocy przewyższa skrzynie dwusprzęgłowe i dość zgrabnie imituje zmianę biegów (zaprogramowanych przełożeń ma osiem). Gdyby komuś zależało, może zmieniać "biegi" ręcznie łopatkami lub dźwignią, ale wtedy czuć wyraźne opóźnienie w reakcji skrzyni.

REKLAMA

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Oczywiście podczas normalnej jazdy, gdy obroty silnika utrzymują się w przedziale 2000-3000 obr/min, w kabinie jest przyjemnie cicho. W pierwszej chwili zdziwiło nas zużycie paliwa. Ale masa własna auta wynosząca ponad 1,5 tony i stały napęd 4x4 musiały zrobić swoje i Eclipse Cross potrzebuje średnio 10,4 l/100 km, a kiedy spiąć mu ostrogi, nawet 14 l/100 km!

Dopiero spokojne spacery poza miastem pozwalają osiągać wyniki około 7,5 l/100 km. Za to swoją pracą, a to nie jest powszechne, nie irytuje system start/stop, który działa płynnie.

Przy stawaniu na rozkaz Eclipse Cross cierpi głównie przez zimowe opony, które miały duży wpływ na dystans potrzebny do zatrzymania się. Wyczucie pedału hamulca okazuje się jednak dobre, a dziesięć przeprowadzonych z rzędu prób nie sprawia, że staje się on miękki.

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Duży komfort, mało czucia

Sposób tłumienia nierówności, przyczepność, stabilność przy wyższych prędkościach, trakcja – każdy z tych parametrów jest w Eclipse Crossie bez zarzutu. Wersja testowa była wyposażona w stały napęd 4x4 S-AWC (Super-All Wheel Control), będący w prostej linii potomkiem napędu 4x4 z cywilnej wersji Lancera Evolution.

Standardowo w ustawieniu Auto rozdziela on siłę napędową między osie w stosunku 80/20% (przód/tył). W tym trybie (są jeszcze tryby Śnieg i Żwir) system może wysłać do tylnej osi maksymalnie 45% momentu obrotowego. Niezależnie od warunków na drodze, napęd daje kierowcy duże poczucie bezpieczeństwa.

W stylu jazdy Eclipse Crossa jest pewna niespójność. Nadwozie wyraźnie się przechyla – gdy wjedziesz w zakręt, przez moment możesz być zaskoczony, że aż tak. Mija jednak ćwierć sekundy, potem kolejne pół i okazuje się, że mimo że skłon ani trochę się nie zmniejsza samochód pozostaje na tyle stabilny, że w następny zakręt wchodzisz jeszcze szybciej.

I znowu – głęboki "przysiad", siły rozkładają się dość równo na obu zewnętrznych kołach, tylna oś wyraźnie "wkręca" auto w środek zakrętu i... żadnych dramatów. Jak auta z wyższej półki Eclipse Cross pokonuje też rzucone mu pod koła nierówności. Tłumienie jest szybkie i konkretne, niewiele sił pionowych jest przenoszonych na kabinę, a koła jakby unosiły się nad dziurami. Zawieszenie zestrojono zdecydowanie bardziej komfortowo, niż dla wrażeń z szybkiej jazdy.

To samo uczucie "kół unoszących się w powietrzu" towarzyszy również skręcaniu – układowi kierowniczemu trochę brakuje wyczucia, jest przewspomagany, a informacje, jakie wysyła do rąk kierowcy są jakby przepuszczone przez kalkę.

REKLAMA

REKLAMA

Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross, fot. AMiS

Prosty cennik

Mitsubishi na razie oferuje tylko jeden silnik benzynowy (w przyszłości pojawi się jeszcze diesel 2.2), dwie skrzynie biegów (CVT lub mechaniczną) oraz dwa rodzaje napędu (na przednie koła i 4x4) do wyboru.

Pomijamy wersję podstawową (Inform), która z ceną 93 990 zł jest typowym starterem w menu. Za sensownie wyposażoną odmianę Intense Plus ze światłami LED (świetne, warto!) i z systemem kamer 360° trzeba zapłacić 125 990 zł, a za napęd 4x4 dorzucić kolejne 8 tysięcy. Co naszym zdaniem zdecydowanie warto zrobić.

REKLAMA

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij