Hybrydowy Mitsubishi Outlander nie różni się od egzemplarzy z tradycyjnym napędem. Jest tak samo przestronny i funkcjonalny. Inne są jedynie zegary, bagażnik jest odrobinę płytszy (o 14 l), a podłoga w kabinie znajduje się kilka milimetrów wyżej. Różnice trudno zauważyć.
Pod względem technicznym Outlander PHEV to science fiction – ma np. trzy silniki. Podstawowe źródło napędu stanowią dwie jednostki elektryczne (po 82 KM każda), które (niezależnie) napędzają po jednej osi. Podczas gwałtownego przyspieszania lub gdy kierowca zużyje 12 kWh energii zgromadzonej w litowo-jonowych akumulatorach znajdujących się pod podwoziem auta, automatycznie uruchamiany jest 2-litrowy silnik benzynowy (121 KM). Napędza on przednią oś, a przy okazji generator, który ładuje akumulatory. Ładowanie trwa 40 minut i pozwala odzyskać maksymalnie 80% energii. Oczywiście każde naciśnięcie hamulca, a nawet zdjęcie nogi z pedału gazu przyspiesza ładowanie.
Podczas zjazdu ze wzniesienia można dodatkowo użyć 5-stopniowego rekuperatora, który pozwala jeszcze wydajniej odzyskiwać energię elektryczną, a przy okazji wyhamowuje pojazd. Jadąc bardzo przewidywalnie, wykorzystując „hamulec elektryczny”, można praktycznie nie używać tradycyjnego układu hamulcowego.
Outlander PHEV ma to, co najlepsze z SUV-a, hybrydy i auta elektrycznego.
Kierowca może skorzystać z dwóch dodatkowych opcji, które pozwalają racjonalniej zarządzać zużyciem paliwa czy prądu. Pierwsza pozwala na natychmiastowe uruchomienie generatora ładującego akumulatory. Druga sprawia, że samochód wydajniej korzysta z silnika spalinowego, oszczędzając energię zgromadzoną w akumulatorach. Dzięki temu można zaoszczędzić energię elektryczną i wykorzystać ją np. podczas przejazdu przez miasto, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa.
Dostosowując rodzaj wykorzystywanego napędu do zmieniającego się ukształtowania terenu można, przy wysokiej średniej prędkości jazdy (ok. 100 km/h), osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 3,2 l/100 km. Nie jest się przy tym zawalidrogą, a udział napędu elektrycznego w ogólnym przebiegu może wynosić ponad 65%. Co ciekawe, Outlander PHEV jest nie tylko najbardziej ekologicznym spośród wszystkich Outlanderów, jest też najmomocniejszy, a moc maksymalna zespołu hybrydowego wynosi 204 KM. Mimo to osiągi nie oszałamiają (100 km/h w 11 s), czego przyczyną jest spora masa (1810 kg) – samochód jest cięższy od zwykłego Outlandera o 320 kilogramów.
Napęd 4x4 działa tylko wtedy, gdy auto porusza się w trybie elektrycznym. Rozkład siły napędowej pomiędzy przednią a tylną osią wynosi 60/40%. Kierowca może skorzystać z tzw. blokady, np. poruszając się po śliskich lub luźnych nawierzchniach, wtedy rozkład momentu obrotowego wynosi 50/50%. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że Outlander PHEV nie jest modelem, który kocha bezdroża. Napęd na obie osie służy wyłącznie podniesieniu funkcjonalności auta.
Cena zakupu wynosząca 176 990 zł może zaowocować całkiem niezłą sprzedażą. Również w Polsce, gdzie samochody elektryczne czy z napędem hybrydowym nie mogą liczyć na specjalne ulgi podatkowe. Dla potencjalnego użytkownika najważniejsze jest jednak to, że mimo swojej wyjątkowości Outlander PHEV jest autem całkiem zwyczajnym. Nie wymaga specjalnego traktowania. Trzeba jedynie pamiętać, by podłączyć jego akumulatory do gniazdka elektrycznego, ale w dobie telefonów komórkowych, które też wymagają częstego ładowania nie jest to niczym niezwykłym.
Naszym zdaniem
Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”
Koncepcja napędu, a także funkcjonalność Outlandera mocno go wyróżniają spośród innych aut hybrydowych.
To polubisz - obsługa smartfonem
Za pomocą aplikacji w smartfonie można włączyć ogrzewanie i sprawdzić poziom naładowania akumulatorów.
Tego nie - Mały prześwit
PHEV nie służy do wypraw w teren, ale nawet w mieście może się zdarzyć, że zjeżdżając z krawężnika uszkodzimy rurę wydechową – najniżej umieszczony element w aucie.
Dane producenta | Mitsubishi Outlander PHEV |
Cena | 176 990 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | hybrydowy: benz., R4, 2.0 + 2 elektryczne AC |
Moc maks. zespołu hybrydowego | 204 KM |
Maksymalny moment obrotowy | b.d. |
Silnik spalinowy | |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 121 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm |
Silnik elektryczny | |
Moc | 60 kW (82 KM) x 2 |
Maksymalny moment obrotowy | 137/195 Nm |
Pojemność akumulatorów | 12 kWh |
Przeniesienie napędu | na cztery koła; brak skrzyni biegów |
Osiągi | |
0–100 km/h | 11,0 s |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 1,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 44 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dług. x szer. x wys. 4655 x 1800 x 1680 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1810 kg, poj. zbiornika paliwa 45 l, pojemność bagażnika 463/731 l. |
Michał Hutyra
amis