Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Mondeo, Laguna, Passat – w niezłej formie

Kolejne odsłony tej bitwy będą trwały tak długo jak długo będzie istniał świat samochodów, a prawdopodobnie o jeden dzień dłużej. Ford Mondeo, Renault Laguna i Volkswagen Passat po prostu nie mogą bez siebie żyć.

Ford Mondeo, Renault Laguna, VW Passat Mondeo, Passat, Laguna - pojedynek, który nie ma końca.

 

W ubiegłym roku wszystkie trzy przeszły zabiegi wellness i dziś przeżywają drugą młodość. Drobna kosmetyka wyglądu w wypadku Laguny i Mondeo oraz nieco głębsza u Passata przykryły większość zmarszczek, natomiast modernizacja tego, co pod skórą ma im zapewnić konkurencyjność w tym i kolejnych paru sezonach.

Kabiny wszystkich trzech aut są skrojone zgodnie ze współczesną modą, z wysoko umieszczonymi ekranami i wylotami układu nawiewu. Wnętrza Forda i Volkswagena to owoc tej samej wizji, ponieważ rozmieszczenie elementów obsługi jest identyczne, a główna różnica to kształt wylotów układu nawiewu. Passat trzyma się kwadratowo-funkcjonalnego schematu, według którego tworzone są kabiny wszystkich Volkswagenów i przy całym swoim wyposażeniu, ergonomii i znakomitej jakości wykonania jego wnętrze niczym nie przemawia do wyobraźni, brakuje mu indywidualności. Kabina VW jest jak pilot do telewizora - bierzesz, używasz i odkładasz; i nawet przez chwilę nie pojawia się myśl, że warto byłoby na nią spojrzeć. Pod tym względem identyczne jest wnętrze Mondeo - dobrze zaplanowane, wzorowo poukładane, świetnie wykonane, ale jednak dość anonimowe, może poza oryginalnymi zegarami z dużym wielofunkcyjnym ekranem. Na tym tle wyraźnie odcina się kokpit Laguny, z "wiszącą" deską rozdzielczą - konsola nie opiera się o tunel środkowy. Czysty styl Renault zwraca uwagę, bo może nieznacznie, ale jednak wyłamuje się z obowiązującego schematu.

 

Być może za kilka lat, kiedy na rynku będą już następcy tych modeli, da się dostrzec, że pod względem jakości wykonania, czytelności instrumentów, rozplanowania wnętrza czy wygody foteli aktualnym czegoś brakowało. Jednak dziś, jak na klasową przynależność tych aut oraz ich cenę, wszystkie te elementy są znakomite. Największa wada - i dotyczy ona całej trójki - to zbyt wysoko umieszczone fotele kierowcy. W wersjach testowanych Mondeo i Passata świeciły duże, dotykowe ekrany - naszym zdaniem wcale niekoniecznie najbardziej funkcjonalne rozwiązanie, za to w wypadku tych dwóch aut ze świetnie dopracowaną obsługą. Menu są przejrzyste, od pierwszego kontaktu wiadomo, co do czego należy i co po czym następuje, a obsługa jest tak oczywista jak w wypadku kalkulatorów Casio. Na dodatek zarówno Ford, jak i Volkswagen oferują świetny system obsługi większości funkcji z poziomu kierownicy, za pomocą przełączników obsługiwanych kciukami. Podobnie intuicyjną obsługą nie może się niestety pochwalić Laguna, i nie chodzi o to, że zbyt wiele funkcji jest obsługiwanych zbyt małą liczbą przełączników, a raczej o sposób, w jaki jest to realizowane. Nie da się na przykład po prostu przeglądać folderów z muzyką, bo każda zmiana folderu wywołuje zmianę odtwarzanego utworu. To niby drobna rzecz, ale skutecznie działa na nerwy, a takich szczegółów jest więcej. System Renault nie tyle wymaga przyzwyczajenia, ile raczej jest niedopracowany.

BP

Pomimo zbliżonych wymiarów nadwozi, w porównaniu z pozostałą dwójką, zza kierownicy Ford Mondeo sprawia wrażenie auta o pół rozmiaru większego. Decyduje o tym szerokość nadwozia - Ford jest po prostu wyraźnie szerszy (o 7,5 cm w porównaniu z Renault i 6,5 cm w porównaniu z VW), a także, chociaż w mniejszym stopniu, to, że z miejsca kierowcy widać kawałek pokrywy silnika. Największy rozstaw osi przekłada się też w wypadku Mondeo na najbardziej przestronną kabinę, chociaż pasażerowie Passata mają do dyspozycji niemal tyle samo miejsca (ciekawe, że przy najkrótszym rozstawie osi). A ponieważ w tej klasie póki co więcej znaczy lepiej, Laguna traci punkty za wnętrze - na kanapie Renault jest najciaśniej; na dodatek, francuskie auto ma też zdecydowanie najmniejszy bagażnik.

Egzemplarze testowe miały pod maskami to, co aktualnie w klasie średniej daje najlepszą kombinację osiągów i ekonomii, chociaż niestety nie jest najtańsze - dwulitrowe turbodiesle. Najsłabszy w tym gronie był Passat (140 KM), dysponował za to tajną bronią w postaci dwusprzęgłowej przekładni DSG, z której robił bardzo dobry użytek. Wszystkie trzy jednostki mają bardzo dobry "dół" i podczas codziennej jazdy nie trzeba wychylać się poza przedział 1500-2500 obr/min, aby mieć do dyspozycji bardzo dobre osiągi. Porównanie elastyczności silników utrudniały trzy różne skrzynie biegów (mechaniczna w Mondeo, automatyczna w Lagunie i dwusprzęgłowa w Passacie), nie ma jednak wątpliwości, że zarówno pod względem reakcji na gaz - typowo dla turbodiesla są one miękkie i opóźnione, ale w tym gronie najlepsze - jak i rozwijania mocy silnik TDCi Forda jest, nieznacznie bo nieznacznie, ale jednak górą. Turbodiesel Mondeo ma wyraźnie najszerszy zakres użytecznych obrotów i zapewnia najlepszą dynamikę jazdy, chociaż najmocniejsza w tym gronie Laguna nie pozostaje daleko w tyle. Więcej różnic niż w osiągach jest w odgłosach pracy tych silników - w Fordzie dość donośnie gwiżdże turbosprężarka, silnik Renault jest głośnawy dopóki się nie zagrzeje, natomiast jednostka Passata mówi takim szeptem, że podczas zwykłej jazdy nawet z niedużymi prędkościami (czyli kiedy nie są donośne ani hałas opon, ani szum powietrza) praktycznie nie sposób jej usłyszeć.

We współpracy z silnikiem posiadającym spory moment obrotowy automatyczna przekładnia Renault daje spory komfort, działa jednak na niekorzyść przy podliczaniu zużycia paliwa. Laguna notuje tu najwyższy wynik (średnio 8,7 l/100 km), co w połączeniu z nieco mniejszym niż u Forda i VW zbiornikiem paliwa (66 przy 70 l) daje jej wyraźnie najmniejszy zasięg. W jeździe miejskiej ciężko zejść poniżej 9,5-10 l/100 km, w każdym razie ciężko to zrobić w zimie. Natomiast ani Mondeo, ani Passat, odpowiednio łagodnie traktowane, nie mają z tym większego problemu. Konkurs pt. "zużycie paliwa" wygrywa Volkswagen, z wynikiem 7,8 l/100 km.

Jeśli po pokonaniu paru kilometrów Passatem ktoś stwierdzi, że jest to jeden z najbardziej książkowo jeżdżących samochodów świata, doskonale się zrozumiemy. Volkswagen prowadzi się tak, jakby obciążenie jego kół praktycznie się nie zmieniało. Ruchy nadwozia są nieduże, poziom przyczepności okazuje się bardzo dobry, układ kierowniczy ma dużo precyzji, pomimo nieprzesadnie miękkiego zawieszenia komfort resorowania jest bardzo dobry, a pracy układu zawieszenia praktycznie nie słychać. Jest jak większy Golf, niesamowicie kompetentny, idealnie przewidywalny, tyle że przy okazji niestety całkowicie oderwany od emocji - nie potrafi (nie chce) przypomnieć kierowcy, że było coś takiego jak przyjemność z jazdy.

Nie potrafi też tego Laguna. Z jednej strony Renault zapewnia niezły komfort jazdy, z drugiej zaś robi niewiele ponadto. Najsłabszym elementem układu jezdnego Renault jest układ kierowniczy, który dobre wyczucie tego, co się dzieje z samochodem daje tylko podczas manewrowania. Natomiast w czasie jazdy przejmujące wrażenie jest takie, jakby przednie koła wiecznie były nienaturalnie odciążone, jakby Laguna była w każdej chwili gotowa wyjechać z zakrętu przodem (a przecież tak nie jest). Kierownica bardzo nienaturalnie "waży" w rękach, chwilami stawia sztuczny opór, a układ kierowniczy za wszelką cenę stara się transmitować tylko polecenia od kierowcy do kół, próbując zatrzymać informacje biegnące w drugą stronę. Nie daje to pewności co do zachowania auta, co z kolei nie najlepiej wpływa na pewność siebie kierowcy. Ze swojej strony Mondeo może już nie ma słynnej zwinności modeli pierwszych dwóch generacji, ale to dlatego, że teraz ma po prostu ogromne nadwozie. Natomiast kiedy idzie o przyczepność i stabilność, o to jak właściwości jezdne są wyważone oraz o wrażenia, jakie Mondeo serwuje kierowcy podczas jazdy - jest najlepsze. Układ kierowniczy Forda daje o niebo lepsze wyczucie niż w wypadku Passata i o dwa nieba w porównaniu z Laguną, kontakt kół z nawierzchnią jest znakomity i nie kłóci się ze świetnym komfortem resorowania, a auto doskonale znosi zmiany kierunku jazdy - nawet przechyły w zakrętach pojawiają się w taki sposób, żeby dać kierowcy znać, iż samochód żyje i co się z nim dzieje.

Przy ogólnie niezłej formie całej trójki oraz zbliżonych ocenach w wielu kategoriach, decydujące okazują się właśnie właściwości jezdne i wrażenia z jazdy. Dla Laguny wciąż nie jest to jej dziedzina, z kolei między Mondeo i Passatem różnice nie są duże. Stwierdzić da się jednak wyraźnie - stan na dzisiaj jest taki, że Ford jest po prostu najlepszy.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 3/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Mondeo 2.0 TDCi Trend Passat 2.0 TDI CR Comfortline Laguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)163 KM140 KM173 KM
Przy obrotach (/min)400042003750
Poj. skokowa cm3199719681995
Maksymalny moment obrotowy (Nm)340320360
Przy obrotach (/min)2000-32501750-25002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. dwusprzęgłowa6-bieg. przekł. automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4784/1886/15004765/1820/14724695/1811/1445
Rozstaw osi (mm)285027122756
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,8/11,411,2/11,311,4/11,4
Poj. zbiornika paliwa (l)707066
Masa własna (kg)155715601575
Dopuszczalne obciążenie (kg)623570501
Poj. bagażnika (l)540/1460565450/1377
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1495/14901475/14951465/1480
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9951015/9601010/945
CO2 (limit) g/km139135163
OsiągiMondeo 2.0 TDCi TrendPassat 2.0 TDI CR ComfortlineLaguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
0-30 km/h (s)1,92,01,5
0-50 km/h (s)3,63,73,3
0-80 km/h (s)7,07,36,8
0-100 km/h (s)9,910,510,0
0-120 km/h (s)13,714,514,0
0-130 km/h (s)16,517,616,5
0-160 km/h (s)b.d.29,927,8
Prędkość maksymalna (km/h)220116 290220
Elastyczność Mondeo 2.0 TDCi TrendPassat 2.0 TDI CR ComfortlineLaguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,3/10,3--
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,3/10,5--
Elastyczność Mondeo 2.0 TDCi TrendPassat 2.0 TDI CR ComfortlineLaguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
80-120 km/h na VI biegu13,6--
Zużycie paliwaMondeo 2.0 TDCi TrendPassat 2.0 TDI CR ComfortlineLaguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,46,38,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,64,55,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,35,26,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,25,25,9
Maksymalne (l/100 km)9,99,610,5
średnie podczas testu (l/100 km)8,07,88,7
zasięg (km)875909758
Droga hamowania (m)Mondeo 2.0 TDCi TrendPassat 2.0 TDI CR ComfortlineLaguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)41,540,741,0
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)41,740,541,7
Ceny i wyposażenieMondeo 2.0 TDCi TrendPassat 2.0 TDI CR ComfortlineLaguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition
Cena modelu podstawowego (zł)104 860 zł116 290 zł108 000 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP31900 złtaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Nawigacja GPS7150 zł2900 złtak
Reflektory biksenonowe5450 zł4800 złtak
Lakier metalizowany2300 zł2150 zł2320 zł
Obręcze kół z lekkich stopów 2700 złtaktak
Czujnik parkowania2500 z przodu i z tyłu zł990 złtak z tyłu
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Mondeo 2.0 TDCi Trend 382 W tym wypadku większy znaczy lepszy, zwłaszcza jeśli ma też najlepsze dynamikę i właściwości jezdne. Odświeżone Mondeo wygrywa porównanie, chociaż nie bez wysiłku.
Passat 2.0 TDI CR Comfortline 376 Dopracowanie szczegółów, komfort, układ napędowy, jakość i najniższe zużycie paliwa to jego najmocniejsze strony. W tej kombinacji Passat zostawia sobie niestety mało miejsca na emocje.
Laguna 2.0 dCi 175 aut. Bose Edition 352 Dynamiczny silnik, wysoki komfort i świetna jakość kabiny to trzy razy tak. Laguna przegrywa natomiast pod względem przestrzeni, zużycia paliwa, a przede wszystkim – właściwości jezdnych.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 95 750 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij