Na białą pogodę - test opon zimowych

Zimówki sezonu 2008/2009. Chociaż przychodzi co roku, co roku zaskakuje - zima. Na jakich oponach najlepiej stawić jej czoło? W wielkim porównaniu produkty dziesięciu marek, o rozmiarze 225/55 16 H.

Test opon zimowych
Na torze pokrytym 6-milimetrową warstwą wody bada się prowadzenie samochodu.

Co musi potrafić opona zimowa? Poglądy producentów na ten temat są bardzo różne, co widać po ocenach w naszym teście. Jedni największą wagę przywiązują do przyczepności na śniegu, inni stawiają na jak najlepsze właściwości podczas jazdy na mokrym albo suchym asfalcie.

Testowa punktacja "auto motor i sport" daje jednoznaczną odpowiedź na pytanie, która opona najlepiej łączy wszystkie właściwości i osiąga najlepszy wynik. Tabele punktowe pozwalają także wyszukać oponę, która najlepiej pasuje do indywidualnych potrzeb przyszłego użytkownika. Jeśli ktoś mieszka w płaskiej jak stół okolicy i nie urządza narciarskich wypadów do Zakopanego czy Szczyrku, nie będzie przywiązywał nadmiernej wagi do przyczepności na śniegu.

foto. shutterstock.com

Zobacz najnowsze testy opon zimowych

Najlepsza byłaby oczywiście opona, która potrafi wszystko. Do tego ideału najbliżej jest Dunlopowi Winter Sport 3 D, który w swoim najnowszym wydaniu uzyskuje znacznie lepszy wynik niż w poprzednich testach.

Na mokrej drodze Dunlop też nie pozwala sobie na słabości, jedynie na suchym asfalcie okazuje się, że zdobywanie maksymalnej liczby punktów w każdych warunkach nie jest możliwe. Opory toczenia (kryterium zyskujące na znaczeniu w czasach dyskusji o emisji CO2 i rosnących cen paliwa) są o wiele za duże w porównaniu z oporami najlepszej opony w tym teście.Swój egzamin opona Dunlopa zdawała na Mercedesie E 280, który za sprawą bardzo dobrych właściwości jezdnych świetnie nadaje się do testowania opon. Dunlop znakomicie radzi sobie na śniegu, a moment, w którym może być już niebezpiecznie - w jej wypadku następuje późno; opona ta bardzo precyzyjnie reaguje na skręty kierownicy i dobrze hamuje.

Równie wysoki standard jak Dunlop prezentuje Continental. Tylko przeciętny wynik podczas badania podatności na aquaplaning uniemożliwia Continentalowi zdobycie większej ilości punktów niż zgromadziła jego konkurentka. W czołówce znalazła się także opona Pirelli, która po modyfikacjach osiągnęła lepsze wyniki, co wykazały pomiary. Można jej wręcz nadać tytuł królowej śniegu, bo podczas ćwiczeń na zaśnieżonym torze zdobyła imponującą liczbę 98 punktów na 100 możliwych. Do tego dochodzą dobre właściwości jezdne na mokrej drodze, ale i pewne słabości na suchym - niezadowalająca amortyzacja i stosunkowo duże szumy.

Za trójką opon najbardziej wartych polecenia podąża liczny peleton pozostałych. Michelin, na mokrej i jeszcze bardziej na suchej jezdni, daje się poznać jako bardzo bezpieczna opona, ale traci na śniegu, bo ma długą drogę hamowania, tylko przeciętną trakcję oraz reaguje niespokojnie na mocne zmiany obciążenia.

Nowa opona Vredesteina w każdej z testowych kategorii uzyskuje wyniki dobre, ale niewyróżniające się. Nokian jest dobry na drodze mokrej i na suchym asfalcie, ale przepada na śniegu, bo ma za długą drogę hamowania. Marnie też spisuje się podczas jazdy na śniegu - Mercedesowi obutemu w fiński wyrób trudniej utrzymać się na wybranym torze jazdy, a na zakrętach staje się nadsterowny. ESP, które podczas prób jest wyłączone, żeby tym wyraźniej można było odczuć wpływ samych opon na zachowanie auta, łatwo daje sobie radę z tą nadsterownością. Jednak jego częste ingerencje powodują, że jazda staje się mniej płynna, i to przy prędkościach, na których najlepsze "śniegowe" opony świetnie sobie radzą bez żadnej ingerencji elektroniki.

Pochodzącej ze stajni Continentala oponie Speed Grip austriackiego Semperita daleko do poziomu, jaki prezentuje jej krewniaczka oznaczona symbolem TS 810. Wypada słabo przede wszystkim na śniegu. W porównaniu z najlepszą pod tym względem oponą Pirelli, "austriaczka" traci podczas przejazdu całe dwie sekundy, hamuje słabo i równie marną ma przyczepność. Osobny pomiar przyczepności, dokonywany na równym torze, jeszcze podkreśla to subiektywne wrażenie - Semperit ląduje na ostatnim miejscu. Na drodze mokrej i na suchej uzyskuje akceptowalne rezultaty.

Podobnie rzecz się ma z oponami Yokohama i Bridgestone. Ich umiejętności na śniegu również nie są zadowalające. Utratę punktów spowodowała przede wszystkim zbyt długa droga hamowania. Yokohama może się jeszcze pochwalić małymi oporami toczenia, za to Bridgestone mocno pod tym względem odstaje od czołówki.

Został nam jeszcze Pneumant. Jego słaby wynik dziwi, bo ta opona pochodzi z koncernu Goodyear, tego samego, co tegoroczny zwycięzca Dunlop. Pneumant zmusza do pogodzenia się z jej wieloma słabościami. Na suchej i mokrej nawierzchni hamuje przeciętnie, Mercedes z Pneumantami na kołach staje się podsterowny. Tylko na śniegu opony te dają sobie radę, dzięki dobrej trakcji.

Jednak w końcowej punktacji opony Pneumanta wypadają o 20 procent gorzej niż najlepsze gumy w tym teście. To zbyt duża różnica, żeby polecić ich zakup.


TAK OCENIALIŚMY


Ocena testowa jest relatywna. W każdej kategorii najlepsza opona otrzymuje maksymalną liczbę punktów. Jeśli zmierzony wynik opony jest gorszy o 20% od wyniku najlepszego - przyznajemy 0 pkt. W kategoriach ocenianych także subiektywnie (prowadzenie i komfort) występują odchylenia od tej zasady. Im ważniejsze kryterium - tym szybciej ubywa punktów. Np. za hamowanie na śniegu lub mokrej nawierzchni można zdobyć 40 pkt - wystarczy wynik o pół procentu gorszy od najlepszego, żeby stracić 1 pkt; w kryteriach nagradzanych 10 punktami wynik musiałby być o 2% gorszy. 

Tekst: Götz Leyrer, Zdjęcia: Frank Herzog

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TESTY PORÓWNAWCZE

Czy Alfa Romeo Tonale pokona Volvo XC40? Sprawdzamy 160-konne wersje - TEST

Niedawno to Volvo XC40 było debiutantem, dziś w tej roli występuje Alfa Romeo Tonale. Choć jeżdżą w tej samej klasie i mają podobne moc oraz cenę, nie mogłyby się bardziej różnić – stylizacją, charakterem na drodze i sposobem obsługi. W teście ścierają się wersje benzynowe mild hybrid o mocy około 160 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Kia Sportage, Opel Grandland, Toyta RAV4 i Volvo XC40: TEST

Silnik elektryczny w mieście, spalinowy w dalekiej podróży – hybrydy plug-in chciałyby być autami uniwersalnymi. Do testu porównawczego stają cztery bogato wyposażone SUV-y tego gatunku: Kia Sportage, Opel Grandland, Toyota RAV4 i Volvo XC40 o mocy systemowej od 261 do 306 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Skoda Kodiaq vs VW Tiguan Allspace? Bogate w formie i treści: TEST

7-miejscowy SUV to podobno najbardziej mieszczańskie auto, jakie można sobie wyobrazić. Jednak Skoda Kodiaq i VW Tiguan Allspace, obydwa po liftingu i z 200-konnymi dieslami oraz dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów, pokazują, że funkcjonalne auto może być też całkiem luksusowe.

TESTY PORÓWNAWCZE

Mercedes C All-Terrain vs Audi A4 allroad: TEST PORÓWNAWCZY

Dla tych, którzy lubią pojeździć luksusowym kombi z daleka od asfaltu, Mercedes przygotował Klasę C w wersji All-Terrain. Porównanie z oferowanym od dawna Audi allroad quattro pozwoli sprawdzić, które z aut bardziej nadaje się do zabaw w kurzu. Test wersji z dieslami o mocy 200 KM.

REKLAMA