REKLAMA

Na sterydach - Peugeot 308

Wygląda jak powiększona "dwieściesiódemka". Jest pierwszym autem z całej gamy, które w nazwie wykorzystuje cyfrę 8. Oto Peugeot 308.

Peugeot 308
Tylny zderzak i „nos” auta są różne, w zależności od wersji wyposażenia.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 79 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Tego jeszcze nie było. Walka w klasie kompakt przerodziła się w istną wojnę, w której regularnie uczestniczy 50 zastępów zbrojnych, z czego część to naprawdę ciężka jazda!

Gdy w 2001 r. Peugeot pokazał swoją "307", niższa klasa średnia była reprezentowana w Europie "tylko" przez 32 modele. W międzyczasie przybyło konkurentów, także tych z prawdziwego zdarzenia, dlatego Peugeot wytoczył na pole bitwy nową broń. "308" jest rozwinięciem koncepcji poprzednika, ale daje dodatkowy powód, by się nią zainteresować.

Ten powód to jakość. O tym, że jest wysokiej próby przekonujemy się już po otwarciu drzwi. Fabryczna winda z napisem materiały zaparkowała na piętrze zarezerwowanym dla aut lepiej urodzonych, co oznacza, że tam, gdzie trzeba we wnętrzu Peugeota 308 jest miękko i przyjemnie, a gdzie indziej - twardo, ale całkiem przyzwoicie. Ale największy atut wnętrza to piękne, klasyczne i czytelne zegary, z wyświetlaczem komputera pokładowego pośrodku. Takie same, przyozdobione w odpowiednie logo, mogłyby z powodzeniem zagościć na przykład w Maserati.

Niewielką, grubą kierownicę można podnosić, opuszczać, wsuwać i wysuwać, i to w znacznym zakresie. Siedzenia przednie spoczywają wysoko, są wygodne i ustawiane wszechstronnie. Pod względem ilości centymetrów we wnętrzu, mimo dłuższego i szerszego nadwozia (odpowiednio +74 i +53 mm) - jest jak u poprzednika. Powód? Zastosowano tę samą płytę podłogową, co w modelu 307 i skrócono trochę słupki dachowe (o 12 milimetrów). Bagażnik urósł o 8 dm3, do 348 dm3.

REKLAMA

REKLAMA

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4276 x 1815 x 1498 mm, rozstaw osi 2608, masa własna 1312 kg, pojemność bagażnika 348/1201 l. Pojemność zbiornika paliwa 60 l.
SilnikTurbodiesel, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1560 cm3, moc maksymalna 80 kW (110 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 240-260 Nm (funkcja overboost) przy 1750 obr/min. Napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s Prędkość maksymalna 190 km/h Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km
CenaPeugeot 308 1.6 HDi Trendy 70 400 zł

Gdyby ktoś jechał z zamkniętymi oczami, nie zauważyłby prawie różnicy. "308" na drodze sprawuje się niemal identycznie, jak jej starsza siostra. Za kontakt z jezdnią odpowiadają te same pseudo-McPhersony z przodu i prosta (przez co mniej podatna na awarie) belka skrętna z tyłu. Jedyna zmiana polega na tym, że rozstaw kół "poszedł na zewnątrz", patrząc od przodu, odpowiednio o 30 i 16 mm. Najbardziej do tego, jak "308" sprawuje się na asfalcie, pasuje określenie - pewnie. W szybkich łukach nadwozie przechyla się tylko tyle, ile trzeba i ani odrobinę więcej, a zaszczepiona przez producentów cecha wszystkich samochodów, czyli podsterowność - występuje stosunkowo późno. Układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem jest bardzo przyzwoity, choć przy wysokich prędkościach mocno się usztywnia.

Gama silników obejmuje znajome diesle i nowe jednostki benzynowe skonstruowane przy pomocy BMW - 1.4 VTi, 1.6 VTi i 1.6 THP (95, 120 i 150 KM). Po wysokoprężnej stronie oferty występują silniki 1.6 HDi (90 lub 110 KM) i 2.0 HDI (136 KM). Najwięcej pojeździliśmy autem z jednostką 110-konną. Świetnie pasuje ona do rodzinnego charakteru auta - jest wysoce zrównoważona i sprawnie napędza, ważący około 1300 kg, pojazd. Gdy trzeba, pierwszą setkę załatwia w 11,3 s. Pięciobiegowa skrzynia biegów jest niestety mało precyzyjna.

Największe wrażenie w "308" robi doskonałe wyciszenie szumów toczenia. Jest tylko jedno pytanie. Kto będzie chciał jeździć "207" na sterydach?

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Peugeot, autor

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA