Najlepsze zimówki do aut klasy wyższej średniej

Nowe opony zimowe na nowe, cieplejsze zimy. Testujemy, które z nich sprawdzą się najlepiej w dużych limuzynach, coupé i SUV-ach. W teście opony ośmiu marek, w rozmiarze 245/45 R19.

Test opon Fot. Ingolf Pompe

Trakcja, droga hamowania, przyczepność w zakrętach – samochody zaliczają sprawdzian na ośnieżonej nawierzchni przy takiej samej temperaturze powietrza. Jeśli trzeba, testy odbywają się nawet w nocy

Chociaż opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością i – przyznajemy – mają swoje zalety, to nic nie zastąpi zimówek. A już na pewno nie wtedy, gdy w czasie zimnej pory roku zamierzamy dotrzeć do celu bezpiecznie i punktualnie, w każdych warunkach drogowych.
„Tak, ale...” – słyszymy już krytyczne głosy. Owszem, odpowiadamy, to prawda, że coraz rzadziej zdarzają się śnieżne dni i prawdopodobieństwo, że śnieg będzie zalegał na jezdni jest z powodu coraz cieplejszych zim niewielkie. Jednak o tym, że wymagania w stosunku do opon się zmieniają, wiedzą oczywiście też stratedzy produktowi koncernów oponiarskich. Współczesne zimówki przeznaczone do sprzedaży w krajach środkowej Europy są do tych warunków dopasowane, w szczególny sposób uwzględniono w nich zdolność do dynamicznej jazdy i poruszania się z prędkością autostradową.

 

 

Dynamika i przyczepność

W przeciwieństwie do dawnych opon zimowych z bieżnikiem o szerokich rowkach, opracowanych pod kątem jak największej przyczepności na śniegu, stosunkowo wąskich, a przez to zapewniających mniejszą stabilność przy szybkiej i dynamicznej jeździe i o niskim indeksie prędkości, te współczesne są doskonale dostosowane do cieplejszych zim i warunków, które panują na drogach dzisiaj. Na znaczeniu zyskały przyczepność na zimnej i mokrej nawierzchni, zdolność do sprawnego odprowadzania wody i śnieżnej brei spod kół oraz stabilność, także podczas jazdy z dużą prędkością oraz w czasie nagłego omijania przeszkody. Mniejsze znaczenie mają dziś z kolei właściwości typowo zimowe, jak trakcja na śniegu i lodzie. Aby jednak sprostać wymaganiom kierowców z północnej Europy, w krajach tych oferuje się opony specjalne, dopasowane do jazdy w niższych temperaturach.
Zmieniająca się zimowa pogoda i dostosowanie do niej opon znajdują odzwierciedlenie w kryteriach naszego testu. Dotychczas wyniki uzyskane przez oponę podczas jazdy na śniegu wpływały na końcową ocenę w 30 procentach, tym razem zmniejszyliśmy ten wpływ o całe 10 procent. O 5 procent większe znaczenie zyskały za to wyniki, jakie opony zimowe uzyskały na mokrej nawierzchni. Kryteria ważne dla środowiska, jak opór toczenia wpływający na zużycie paliwa przez auto oraz szumy toczenia opon, także ważą teraz o 5 procent więcej w ocenie końcowej.
Do testu staje osiem markowych opon – Bridgestone Blizzak LM 005, Continental WinterContact TS 870 P, Discoverer Winter brytyjskiej marki Cooper, Falken Eurowinter HS 01, Firestone Winterhawk 4, Michelin Pilot Alpin 5, Winter Expert firmy Uniroyal oraz Vredestein Wintrac Pro.

 

Oceniane kategorie

Próby na śniegu

  • hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 50 km/h
  • trzymanie poprzeczne – zmierzone przyspieszenie poprzeczne w slalomie, w m/s2
  • trakcja – przyspieszenie na ubitym śniegu, w m/s2
  • prowadzenie – średnia prędkość na odcinku 1100 m, w km/h

Próby na suchej nawierzchni

  • hamowanie – droga hamowania z prędkości 100 km/h, w metrach
  • prowadzenie – średnia prędkość na trasie 1900 m, w km/h
  • opór toczenia – współczynnik oporu toczenia CR, w kg/t
  • szumy toczenia – szumy zewnętrzne przy 80 km/h, w dB(A)

Próby na mokrej nawierzchni

  • hamowanie – droga hamowania z prędkości 80 km/h, w metrach
  • trzymanie poprzeczne – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 100 m, mierzone w m/s²
  • prowadzenie – średnia prędkość na odcinku 1823 m, w km/h
  • Aquaplaning na prostej – maksymalna prędkość przejazdu w km/h, głębokość warstwy wody 9 mm
  • Aquaplaning w zakręcie – maksymalne przyspieszenie poprzeczne w m/s2 przed utratą przyczepności na okręgu, warstwa wody 5 mm

 

Michelin PILOT ALPIN 5

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 25,7 m 3
Trzymanie poprzeczne 4,08 m/s2 2
Trakcja 3,69 m/s2 1
Prowadzenie 52,9 km/h 2
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 34,6 m 4
Trzymanie poprzeczne 7,52 m/s2 5
Prowadzenie 73,1 km/h 5
Aquaplaning na prostej 74,9 km/h 5
Aquaplaning w zakręcie 2,48 m/s2 7
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 43,5 m 1
Prowadzenie 119,6 km/h 3
Opór toczenia 8,1 kg/t 6
Szumy toczenia 69,8 dB(A) 2
Michelin zyskuje najlepsze oceny na śniegu, na mokrej drodze wypada nieco gorzej
 minus Znakomita dynamika, bezpośrednie reakcje na ruchy kierownicą, duża przyczepność i wysokie rezerwy bezpieczeństwa na śniegu. Najkrótsza droga hamowania i doskonała precyzja na suchej nawierzchni.
 minus Przeciętnie hamuje na mokrym, podatna na aquaplaning, zwłaszcza w zakrętach. Wysoki opór toczenia.

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 8.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

 

Continental WinterContact TS 870 P

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 25,7 m 4
Trzymanie poprzeczne 3,81 m/s2 4
Trakcja 3,59 m/s2 3
Prowadzenie 52,9 km/h 1
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 35,4 m 6
Trzymanie poprzeczne 7,59 m/s2 3
Prowadzenie 73,8 km/h 4
Aquaplaning na prostej 73,0 km/h 8
Aquaplaning w zakręcie 2,76 m/s2 3
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 44,2 m 2
Prowadzenie 120,5 km/h 1
Opór toczenia 7,6 kg/t 1
Szumy toczenia 70,6 dB(A) 6
Conti, wszechstronna i dobra na suchym asfalcie, na mokrym prezentuje niższy poziom
 minus Daje się łatwo kontrolować i ma duże rezerwy bezpieczeństwa na śniegu. Na suchej nawierzchni ma krótką drogę hamowania, jest neutralna i przyczepna.
 minus Na mokrej drodze dość słabo hamuje, wcześnie wchodzi w aquaplaning podczas jazdy na wprost.

Test oponFot. Ingolf Pompe
Jazda w slalomie pozwala zbadać przyczepność w zakrętach

Wysokie wymagania

Aby poddać je wszechstronnym próbom, opony te montowaliśmy kolejno na dwóch modelach Audi – A6 i A7 quattro. Obydwa już ze swej natury doskonale spisują się w warunkach zimowych i w czasie dynamicznej jazdy, ale osiągając moc do 340 KM muszą też znakomicie utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bezpiecznie pokonywać zakręty, mieć krótką drogę hamowania i dobrą trakcję na nawierzchni każdego rodzaju, do tego gwarantować wysoki komfort podczas toczenia. I jeszcze, w miarę możliwości, ich szumu nie powinno być słychać w kabinie.
Można się było spodziewać, że nie wszystkie opony będą w stanie sprostać tak wysokim wymaganiom. Nawet te najlepsze nie brylowały w każdej kategorii i krytyczni kierowcy testowi nawet w ich wypadku mieli uwagi, chociaż zarzuty dotyczyły drobiazgów. Najwyższej oceny („wybitna”) nie uzyskała żadna z testowanych opon.
Najbliżej najlepszego wyniku była Pilot Alpin 5 Michelina, która dzięki znakomitym rezultatom uzyskanym na śniegu zasłużyła na ocenę „bardzo dobra”. W zdobyciu tej najlepszej przeszkodziły jej tylko przeciętne wyniki na mokrej nawierzchni. O ponad dwa metry dłuższa droga hamowania na mokrej drodze – w porównaniu z najlepszą oponą w tej konkurencji – oznacza utratę punktów testowych. To samo dotyczy Continentala, którego opona okazała się szczególnie dobra na suchym podłożu. Nieco już posunięta w latach, chociaż regularnie modernizowana WinterContact TS 870 P niezbyt dobrze hamuje na mokrej nawierzchni i z wynikiem o ułamki punktów gorszym niż Michelin zajmuje za nim drugie miejsce. Uzyskując bardzo dobre rezultaty na śniegu i na suchym asfalcie, opona Continentala udowadnia, że jeszcze nie czas posyłać ją na emeryturę.

 

Vredestein Wintrac Pro

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 25,4 m 2
Trzymanie poprzeczne 3,81 m/s2 5
Trakcja 3,62 m/s2 2
Prowadzenie 50,8 km/h 7
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 31,8 m 1
Trzymanie poprzeczne 7,69 m/s2 2
Prowadzenie 75,2 km/h 1
Aquaplaning na prostej 75,1 km/h 4
Aquaplaning w zakręcie 2,64 m/s2 6
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 47,3 m 6
Prowadzenie 118,7 km/h 7
Opór toczenia 7,9 kg/t 2
Szumy toczenia 69,8 dB(A) 3
Na mokrym asfalcie okazuje się najlepsza, jest bezpieczna przy każdej pogodzie
 minus Bardzo dobra trakcja i hamowanie na śniegu, wszechstronna na mokrym, pozwala bezpiecznie zmieniać tor jazdy.
 minus Słabe prowadzenie na śniegu, długa droga hamowania na suchym asfalcie, opona podatna na zmiany obciążenia kół, głośny szum toczenia w zakrętach.

 

Bridgestone Blizzak LM 005

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 26,0 m 5
Trzymanie poprzeczne 3,95 m/s2 3
Trakcja 3,54 m/s2 5
Prowadzenie 51,5 km/h 4
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 33,1 m 2
Trzymanie poprzeczne 7,71 m/s2 1
Prowadzenie 73,9 km/h 3
Aquaplaning na prostej 76,2 km/h 3
Aquaplaning w zakręcie 2,75 m/s2 4
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 46,6 m 5
Prowadzenie 119,4 km/h 4
Opór toczenia 7,9 kg/t 3
Szumy toczenia 70,7 dB(A) 7
Opona dobra w różnych warunkach, nieco gorzej hamuje na suchej nawierzchni
 minus Wszechstronna, bezpieczna i łatwa do opanowania na śniegu. Bardzo przyczepna na mokrym, stąd krótka droga hamowania. Dynamiczna na suchym asfalcie.
 minus Nie najlepiej hamuje na suchej drodze, ma tendencję do nadsterowności podczas szybkiej zmiany pasa ruchu.

 

Firestone WinterHawk 4

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 24,9 m 1
Trzymanie poprzeczne 4,10 m/s2 1
Trakcja 3,58 m/s2 4
Prowadzenie 52,4 km/h 3
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 34,7 m 5
Trzymanie poprzeczne 7,53 m/s2 4
Prowadzenie 72,6 km/h 6
Aquaplaning na prostej 73,2 km/h 7
Aquaplaning w zakręcie 2,24 m/s2 8
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 48,5 m 7
Prowadzenie 119,2 km/h 5
Opór toczenia 8,0 kg/t 5
Szumy toczenia 70,1 dB(A) 4
Umożliwia dynamiczną jazdę po śniegu, gorzej wypada na mokrej i suchej nawierzchni
 minus Przyczepna na śniegu – pozwala na dynamiczną jazdę i zapewnia duże rezerwy bezpieczeństwa. Na suchej drodze umożliwia w miarę szybką jazdę w zakrętach.
 minus Na mokrym i suchym słabo hamuje, na mokrej drodze niezbyt przyczepna i podatna na zmiany obciążenia kół oraz aquaplaning. Słyszalny szum toczenia.

Test oponFot. Ingolf Pompe
Audi z napędem quattro daje sobie doskonale radę w śnieżnej Finlandii

Vredestein dobra na mokrej drodze

Trzecie miejsce w teście przypada Vredesteinowi Wintrac Pro – oponie dużo lepiej niż inne spisującej się zimą na mokrych drogach. Można by sobie tylko życzyć krótszej drogi hamowania na suchym asfalcie i większej stabilności podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Jednak te uchybienia da się wybaczyć, tym bardziej że w stosunku do rezultatów, jakie uzyskuje, opona ta wyróżnia się również w miarę przystępną ceną.
Do grona zimówek z oceną bardzo dobrą należy także Bridgestone Blizzak LM 005. Uzyskała ona bardzo dobre wyniki w konkurencjach na śniegu i na mokrej drodze, jednak zbyt długa droga hamowania na suchej nawierzchni nie pozwoliła jej zająć wyższej pozycji w teście.
Jako „dobrą” oceniliśmy oponę siostrzanej marki Bridgestone’a, czyli Firestone Winterhawk 4. W zakrętach na ośnieżonej drodze zapewnia bardzo dobrą przyczepność, znakomitą trakcję i jest mało podatna na poślizg. Te zalety nie wystarczą jednak, by zatrzeć gorsze wrażenie, jakie pozostawia podczas jazdy zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
A Cooper, Uniroyal i Falken? W wypadku dwóch pierwszych przede wszystkim o wiele za długa jest droga hamowania na mokrej nawierzchni i – tak jak w wypadku Falkena – na drodze pokrytej śniegiem. Dlatego wszystkim trzem musieliśmy obniżyć ocenę o jedną, tak że na koniec testu uzyskały notę dostateczną. Z pewnymi ograniczeniami opony te można stosować w autach nieco mniej wymagających pod względem właściwości jezdnych, jednak do Audi A6 i innych modeli klasy średniej lepiej wybierać co najmniej te z oceną dobrą.

Test oponFot. Ingolf Pompe
Po każdym przejeździe następuje zmiana kompletu opon

 

Cooper Discoverer Winter

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 27,0 m 7
Trzymanie poprzeczne 3,23 m/s2 7
Trakcja 3,40 m/s2 7
Prowadzenie 51,1 km/h 5
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 38,5 m 7
Trzymanie poprzeczne 7,51 m/s2 6
Prowadzenie 72,1 km/h 7
Aquaplaning na prostej 76,7 km/h 2
Aquaplaning w zakręcie 2,78 m/s2 2
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 45,2 m 4
Prowadzenie 118,6 km/h 8
Opór toczenia 8,7 kg/t 7
Szumy toczenia 69,5 dB(A) 1
Raczej niedroga opona z dużą liczbą niedostatków w różnych dyscyplinach
 minus Jeszcze w miarę dobra trakcja na śniegu. Opona bardzo cicha, zapewnia wysoki poziom komfortu.
 minus Niska przyczepność w zakrętach na śniegu. Słabe osiągi i ryzyko nadsterowności w zakrętach na mokrym. Duży opór toczenia. Obniżona ocena z powodu długiej drogi hamowania na mokrym.

 

Uniroyal Winter Expert

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 26,4 m 6
Trzymanie poprzeczne 3,72 m/s2 6
Trakcja 3,49 m/s2 6
Prowadzenie 51,0 km/h 6
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 39,5 m 8
Trzymanie poprzeczne 7,46 m/s2 8
Prowadzenie 69,5 km/h 8
Aquaplaning na prostej 73,2 km/h 6
Aquaplaning w zakręcie 2,70 m/s2 5
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 49,0 m 8
Prowadzenie 119,2 km/h 6
Opór toczenia 7,9 kg/t 4
Szumy toczenia 70,5 dB(A) 5
Marka należąca do Continentala wyraźnie odstaje od najlepszych produktów w teście
 minus Przeciętna trakcja na śniegu, opona stabilna w zakrętach na suchej nawierzchni. Niski opór toczenia.
 minus Mało stabilna i niezbyt przyczepna na mokrej drodze. Za długa droga hamowania na mokrym i suchym asfalcie. W zakrętach szum toczenia słyszalny w kabinie. Obniżona ocena z powodu zbyt długiej drogi hamowania na mokrym.

 

Uniroyal Winter Expert

Test oponFot. Ingolf Pompe
Na śniegu
Hamowanie 30,0 m 8
Trzymanie poprzeczne 3,13 m/s2 8
Trakcja 3,00 m/s2 8
Prowadzenie 48,2 km/h 8
Mokra nawierzchnia
Hamowanie 34,0 m 3
Trzymanie poprzeczne 7,51 m/s2 7
Prowadzenie 74,5 km/h 2
Aquaplaning na prostej 78,9 km/h 1
Aquaplaning w zakręcie 2,79 m/s2 1
Sucha nawierzchnia
Hamowanie 45,1 m 3
Prowadzenie 119,8 km/h 2
Opór toczenia 10,0 kg/t 8
Szumy toczenia 71,6 dB(A) 8
Najtańsza zimówka w teście. Bardzo źle wypada w czasie jazdy po śniegu
 minus Bardzo dobre właściwości na mokrej drodze, zwłaszcza w aquaplaningu. Dynamiczna i bezpieczna na suchym asfalcie, komfortowa podczas toczenia.
 minus Długa droga hamowania i niska przyczepność na śniegu. Głośna w zakrętach. Obniżona ocena z powodu za długiej drogi hamowania na śniegu.

Test oponFot. Ingolf Pompe
W czasie pomiaru drogi hamowania i trakcji ABS i ASR pozostają włączone

Jak testowaliśmy i jak ocenialiśmy

Aby uzyskać miarodajny wynik, wszystkie pomiary, o ile to możliwe, przeprowadzamy kilkakrotnie. Stosujemy schemat oceny, w którym liczą się zarówno obiektywne wyniki pomiarów dokonanych przy użyciu specjalistycznej aparatury, jak i subiektywna ocena doświadczonych kierowców testowych. W wypadku ocenianego subiektywnie prowadzenia auta na śniegu oraz na suchej i mokrej nawierzchni bezpieczne zachowanie odpowiadające oczekiwaniom docelowej grupy odbiorców pozwala uzyskać oponie optymalną ocenę. Sprawdzian zachowania opony w aquaplaningu (na prostej i w zakręcie) daje pojęcie o reakcji opon, np. podczas pokonywania głębokich kolein. Prędkość, przy jakiej opona traci przyczepność podczas jazdy na wprost po drodze pokrytej warstwą wody, oraz wartość przyspieszenia poprzecznego w takich warunkach wskazują, jakie rezerwy bezpieczeństwa ma opona.
Z kolei opór toczenia opon (czynnik, który ma wpływ na zużycie paliwa przez auto) jest badany na stanowiskach rolkowych w laboratorium. Ocena powstaje na podstawie średniej uzyskanych wyników. Opony są też sprawdzane pod kątem danych zawartych na ich etykietach, których umieszczenie jest wymagane przez przepisy UE.
W każdej dyscyplinie testowej opona może uzyskać maksymalnie 10 punktów. Poszczególne dyscypliny mają różny wpływ na ocenę w danej kategorii (droga sucha, mokra, śnieg, wpływ na środowisko), stosownie do ich znaczenia dla bezpieczeństwa i codziennego użytkowania.
W teście zastosowano nowy schemat oceny opon zimowych. Wpływ oceny w poszczególnych kategoriach na ocenę końcową w teście jest następujący: śnieg 20%, droga mokra 35%, droga sucha 30%, środowisko 15%. Uzyskanie 5 lub mniejszej liczby punktów w dyscyplinie ważnej dla bezpieczeństwa oznacza obniżenie oceny końcowej o jeden stopień.

REKLAMA