Trakcja, droga hamowania, przyczepność w zakrętach – samochody zaliczają sprawdzian na ośnieżonej nawierzchni przy takiej samej temperaturze powietrza. Jeśli trzeba, testy odbywają się nawet w nocy
Chociaż opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością i – przyznajemy – mają swoje zalety, to nic nie zastąpi zimówek. A już na pewno nie wtedy, gdy w czasie zimnej pory roku zamierzamy dotrzeć do celu bezpiecznie i punktualnie, w każdych warunkach drogowych.
„Tak, ale...” – słyszymy już krytyczne głosy. Owszem, odpowiadamy, to prawda, że coraz rzadziej zdarzają się śnieżne dni i prawdopodobieństwo, że śnieg będzie zalegał na jezdni jest z powodu coraz cieplejszych zim niewielkie. Jednak o tym, że wymagania w stosunku do opon się zmieniają, wiedzą oczywiście też stratedzy produktowi koncernów oponiarskich. Współczesne zimówki przeznaczone do sprzedaży w krajach środkowej Europy są do tych warunków dopasowane, w szczególny sposób uwzględniono w nich zdolność do dynamicznej jazdy i poruszania się z prędkością autostradową.
Dynamika i przyczepność
W przeciwieństwie do dawnych opon zimowych z bieżnikiem o szerokich rowkach, opracowanych pod kątem jak największej przyczepności na śniegu, stosunkowo wąskich, a przez to zapewniających mniejszą stabilność przy szybkiej i dynamicznej jeździe i o niskim indeksie prędkości, te współczesne są doskonale dostosowane do cieplejszych zim i warunków, które panują na drogach dzisiaj. Na znaczeniu zyskały przyczepność na zimnej i mokrej nawierzchni, zdolność do sprawnego odprowadzania wody i śnieżnej brei spod kół oraz stabilność, także podczas jazdy z dużą prędkością oraz w czasie nagłego omijania przeszkody. Mniejsze znaczenie mają dziś z kolei właściwości typowo zimowe, jak trakcja na śniegu i lodzie. Aby jednak sprostać wymaganiom kierowców z północnej Europy, w krajach tych oferuje się opony specjalne, dopasowane do jazdy w niższych temperaturach.
Zmieniająca się zimowa pogoda i dostosowanie do niej opon znajdują odzwierciedlenie w kryteriach naszego testu. Dotychczas wyniki uzyskane przez oponę podczas jazdy na śniegu wpływały na końcową ocenę w 30 procentach, tym razem zmniejszyliśmy ten wpływ o całe 10 procent. O 5 procent większe znaczenie zyskały za to wyniki, jakie opony zimowe uzyskały na mokrej nawierzchni. Kryteria ważne dla środowiska, jak opór toczenia wpływający na zużycie paliwa przez auto oraz szumy toczenia opon, także ważą teraz o 5 procent więcej w ocenie końcowej.
Do testu staje osiem markowych opon – Bridgestone Blizzak LM 005, Continental WinterContact TS 870 P, Discoverer Winter brytyjskiej marki Cooper, Falken Eurowinter HS 01, Firestone Winterhawk 4, Michelin Pilot Alpin 5, Winter Expert firmy Uniroyal oraz Vredestein Wintrac Pro.
Oceniane kategoriePróby na śniegu
Próby na suchej nawierzchni
Próby na mokrej nawierzchni
|
Michelin PILOT ALPIN 5 |
||
![]() |
||
Na śniegu | ||
Hamowanie | 25,7 m | 3 |
Trzymanie poprzeczne | 4,08 m/s2 | 2 |
Trakcja | 3,69 m/s2 | 1 |
Prowadzenie | 52,9 km/h | 2 |
Mokra nawierzchnia | ||
Hamowanie | 34,6 m | 4 |
Trzymanie poprzeczne | 7,52 m/s2 | 5 |
Prowadzenie | 73,1 km/h | 5 |
Aquaplaning na prostej | 74,9 km/h | 5 |
Aquaplaning w zakręcie | 2,48 m/s2 | 7 |
Sucha nawierzchnia | ||
Hamowanie | 43,5 m | 1 |
Prowadzenie | 119,6 km/h | 3 |
Opór toczenia | 8,1 kg/t | 6 |
Szumy toczenia | 69,8 dB(A) | 2 |
Michelin zyskuje najlepsze oceny na śniegu, na mokrej drodze wypada nieco gorzej | ||
![]() |
||
![]() |
||
* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 8.), jakie opona zajęła w danej konkurencji |
Continental WinterContact TS 870 P |
||
![]() |
||
Na śniegu | ||
Hamowanie | 25,7 m | 4 |
Trzymanie poprzeczne | 3,81 m/s2 | 4 |
Trakcja | 3,59 m/s2 | 3 |
Prowadzenie | 52,9 km/h | 1 |
Mokra nawierzchnia | ||
Hamowanie | 35,4 m | 6 |
Trzymanie poprzeczne | 7,59 m/s2 | 3 |
Prowadzenie | 73,8 km/h | 4 |
Aquaplaning na prostej | 73,0 km/h | 8 |
Aquaplaning w zakręcie | 2,76 m/s2 | 3 |
Sucha nawierzchnia | ||
Hamowanie | 44,2 m | 2 |
Prowadzenie | 120,5 km/h | 1 |
Opór toczenia | 7,6 kg/t | 1 |
Szumy toczenia | 70,6 dB(A) | 6 |
Conti, wszechstronna i dobra na suchym asfalcie, na mokrym prezentuje niższy poziom | ||
![]() |
||
![]() |