Z danych uzyskanych z portalu otomoto. pl wynika, że w Polsce w pierwszej dziesiątce najczęściej poszukiwanych aut używanych znajduje się aż osiem modeli należących do grupy VW. Pierwszy „japończyk” (Toyota Avensis II) pojawia się dopiero na 23. pozycji, a pierwszy „francuz” (Renault Mégane III) jest na miejscu 28. Obydwa auta zostają w tyle za Volkswagenami, Audi, Oplami czy Fordami, właśnie w takiej kolejności występowania. Cieszy, że na tej liście nie ma samochodów bardzo starych. Zestawienie popularnych modeli otwiera co prawda VW Golf IV, ale inne auta w jego wieku zajmują znacznie dalsze miejsca. Okazuje się, że auta, które szczególnie upodobali sobie Polacy należą jednocześnie do grona najmniej awaryjnych modeli o przebiegu 100-150 tys. km – tak wynika z zestawień publikowanych przez Dekrę. Podpowiadamy, na którą wersję nadwoziową i silnikową wymarzonego auta warto się zdecydować, żeby cieszyć się jazdą, a nie frustrować kolejną wizytą u mechanika.
Volkswagen Passat B6 (2005-2010) | |
![]() |
|
![]() Najlepiej ostatni z tej rodziny o oznaczeniu BLS. W starszych wycierały się panewki. Godne polecenia są również diesle z wtryskiem common-rail – 1.6 i 2.0 TDI. Z jednostek benzynowych najlepsze silniki to 2.0 TSI (z rozrządem napędzanym paskiem zębatym) oraz 1.6 FSI i 2.0 FSI (w tych używanych na krótkich trasach uwaga na nagar w cylindrach). Jeśli chodzi o wersje wyposażenia, to najlepsza jest Comfortline. W odmianie Sportline i Highline montowane były fotele kubełkowe (przecierał się materiał na krawędzi siedziska i oparcia). Passat 1.9 TDI, rok prod. 2008, średnia cena transakcyjna 28 600 zł. |
|
![]() Montowany w autach do 2008 roku. Zarówno w wersjach 8-, jak i 16-zaworowych pękają głowice, pojawiają się awarie układu smarowania doprowadzające do zatarcia się silnika. Uszkadzają się także pompowtryskiwacze, ale serwisy VW w ramach akcji naprawczej wymieniają je za darmo na koszt producenta. Z odmian benzynowych unikaj jednostek 1.4 TSI (160 KM) i 3.2 FSI (awarie łańcuchów rozrządu). W silniku 1.8 TSI dodatkowo pękają tłoki. Decydując się na najpopularniejszą wersję nadwoziową, kombi, trzeba się liczyć z korozją na pokrywie bagażnika, w okolicach lampek oświetlających tablicę rejestracyjną. |
FORD FOCUS II (2004-2011) | |
![]() |
|
![]() Są absolutnie niekłopotliwe. Nie wolno ich absolutnie karmić gazem, ponieważ wysoka temperatura w komorze spalania przyczynia się do wypalania zaworów, gniazd zaworowych oraz do uszkodzeń głowicy. Ważne jest też stosowanie oleju zgodnego ze specyfikacją Forda – ACEA A5 5W30. Olej chroni koła rozrządu w silniku 1.6 Ti-VCT przed przyspieszonym zużyciem. Dobre, ale i paliwożerne są 5-cylindrowe silniki 2.5. Focus 1.6, rok prod. 2008 r., średnia cena transakcyjna 21 320 zł |
|
![]() Poznać je można po specjalnym zbiorniczku na płyn obok zbiornika paliwa. Uzupełnienie płynu kosztuje ok. 1 tys. zł. Przedwcześnie awariom ulegają amortyzatory z przodu (co 100-130 tys. km). W 1.6 TDCi pęka kolanko rury intercoolera, zapieka się też zawór recyrkulacji spalin EGR, ale sam silnik nie sprawia większych kłopotów. Właściciele Focusów narzekają na miękki lakier – łuszczy się na krawędziach błotników i progach. Kłopoty sprawia układ klimatyzacji. Za wilgoć w kabinie odpowiadają nieszczelne oringi nagrzewnicy. |