[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Niedrogie rodzinne vany - od 20 000 do 50 000 zł

Auto rodzinne nie musi być klasycznym vanem. Naprawdę praktyczne są tzw. kombivany z przestronnym pudełkowatym nadwoziem, czasem też z przesuwanymi drzwiami. Cztery przykłady aut z drugiej ręki.

CITROEN BERLINGO II - OD 20 000 ZŁ

Bardzo przestronny, z mnóstwem funkcjonalnych rozwiązań we wnętrzu i z wielkim bagażnikiem – Citroen Berlingo II generacji (2008 r.) jest też praktycznie bezawaryjny.

Wyposażony w dwoje przesuwanych drzwi (od wersji Multispace) i w przepastny bagażnik (675/3000 l) Berlingo II to doskonałe auto dla rodzin. Zwłaszcza takich, które jadąc na wakacje nigdy nie mają zbyt wiele bagażu, za to bagażnik ich samochodu zawsze okazuje się za mały.

  • Silnik
    Zaletą benzynowego silnika 1.6 jest niezawodność. Jednak nawet jego mocniejszej wersji brakuje dynamiki – i to mimo że obie odmiany współpracują z pięciobiegową przekładnią o bardzo krótkich przełożeniach. Z kolei w wypadku diesla 1.6 należy szczególnie dbać o turbosprężarkę – jej awarii pomoże uniknąć stosowanie oleju silnikowego wysokiej jakości. W młodszych autach warto siegnąć po trzycylindrowy, turbodoładowany, benzynowy silnik 1.2 PureTech o mocy 110 KM, który okazuje się zaskakująco dynamiczny.

Zobacz też: używane Audi A4 (B8) - wady i zalety

PRAKTYCZNE PRZESUWANE DRZWI TO DUŻA ZALETA CITROENA BERLINGO II

  • Nadwozie
    Berlingo może być autem 7-osobowym; pasażerowie mają w nim mnóstwo miejsca nad głowami, z przodu pod sufitem umieszczono schowki. Położenie foteli można zmieniać, a siedząc z przodu blokować tylne drzwi. Z czasem przesuwane drzwi zaczynają się z lekka zacinać, a plastiki skrzypieć. Rdza w Berlingo nie występuje.

  • Bezpieczeństwo
    W teście zderzeniowym Euro-NCAP Berlingo zdobyło cztery gwiazdki na pięć możliwych; uzyskało też wysoką ocenę za ochronę dzieci. Warto wybrać auto z ESP (seryjne od 2010 r.).
Rodzice z miejsca kierowcy mogą zablokować tylne drzwi Schowków nie brakuje – są nawet pod sufitem

REKLAMA

REKLAMA

DACIA LODGY - OD 25 000 ZŁ

Model Dacii jako fabrycznie nowy należy do najtańszych vanów na rynku.
Tym bardziej interesujące cenowo są egzemplarze używane, zwłaszcza że okazują się trwałe.

Modele Dacii, marki będącej własnością Renault, należą do najtańszych w swoich klasach. Dotyczy to również pięcio- lub siedmiomiejscowego vana Lodgy, którego w autoryzowanym salonie można kupić w cenie od 37 900 zł. Po co więc decydować się na auto z drugiej ręki? Żeby wybrać egzemplarz z wyposażeniem bogatszym niż tylko podstawowe i z mocniejszym silnikiem, a taki model jako nowy może kosztować już sporo więcej, bo nawet około 60 tys. zł. Jeśli nie mamy zamiaru wydawać takiej kwoty, warto sięgnąć po egzemplarz z rynku wtórnego.

  • Silnik
    W chwili debiutu modelu w 2012 roku do wyboru były jeden silnik benzynowy i dwa diesle. Ten pierwszy to jednostka 1.6 MPI 85 z Logana MCV; w połowie 2015 roku została ona zastąpiona przez wykonany w technice czterech zaworów na cylinder 102-konny silnik SCe 100 (z łańcuchem rozrządu zamiast paska zębatego). Od jesieni 2012 roku ofertę silników benzynowych uzupełnia doładowany TCe 115 o pojemności 1,2 litra. Spośród diesli dostępny jest znany 1.5 dCi w wersjach o mocy 90 KM i 107 KM (później 109 KM).

5 - MIEJSCOWA DACIA LODGY MA BAGAŻNIK O POJEMNOŚCI OD 827 DO 2617 LITRÓW

  • Nadwozie
    Duże powierzchnie blach karoserii, niemal pionowo osadzone szyby i duże drzwi – od razu widać, że konstruktorom chodziło o stworzenie jak najbardziej przestronnego i wygodnego auta, do którego łatwo będzie się wsiadać. W kabinie może podróżować pięciu pasażerów, a 827-litrowy bagażnik zmieści wszystko, co potrzeba i dużo więcej. Lodgy jest też sprzedawana w wersji 7-miejscowej, jej bagażnik ma pojemność 207 l.

  • Wykonanie
    Typowo dla Dacii we wnętrzu Lodgy zastosowano niewyszukane materiały wykończeniowe, ale wszystko jest zmontowane starannie i solidnie. Trwałe plastiki i wykładziny łatwo utrzymać w czystości.

  • Bezpieczeństwo
    Sześć poduszek powietrznych dla pasażerów podróżujących z przodu i mocowania Isofix fotelików dziecięcych z tyłu należą do wyposażenia standardowego. Jednak w teście zderzeniowym Euro-NCAP Lodgy zdobyła jedynie trzy na pięć możliwych gwiazdek. Powodem były duże deformacje dolnej części nadwozia z przodu i z tyłu oraz brak układu ESP w testowanym samochodzie.

  • Zawieszenie
    Zastosowana z tyłu belka skrętna może wytrzymać duże obciążenie auta; gdy samochód nie jest obciążony, zawieszenie okazuje się twarde. Lodgy ma niewielką skłonność do podsterowności i jest bezpieczna w prowadzeniu.
Plastik jest twardy, za to łatwo go utrzymać w czystości Bagażnik ma gigantyczną pojemność do 2617 litrów, jest w nim miejsce na dwa dodatkowe fotele (opcja) Dacię charakteryzują duże powierzchnie blach karoserii, niemal pionowo osadzone szyby i duże drzwi

REKLAMA

REKLAMA

RENAULT KANGOO II - OD 20 000 ZŁ

Kangoo od zawsze był znany z bardzo pojemnego wnętrza, model drugiej generacji (od 2007 roku) jest jeszcze większy i wygodniejszy.

Kolejny kandydat do tytułu najwszechstronniejszego samochodu rodzinnego. Być może nie każdemu od razu przypadnie do gustu kanciasta sylwetka Kangoo II generacji, ale wystarczy włożyć do środka dziecięcy wózek, bez składania go, za to z rozłożonym daszkiem, by docenić zalety nadwozia tego modelu.

  • Silnik
    Jeśli auto ma być wykorzystywane na krótszych dystansach, a do dalszych podróży tylko sporadycznie, wystarczy benzynowy silnik 1.6; wersja o mocy 87 KM jest rzadziej spotykana na wtórnym rynku, więcej jest aut z jednostką 106-konną. Silnik ten nie wyróżnia się ani temperamentem, ani nie jest szczególnie oszczędny, ale spełnia podstawowe wymagania i okazuje się niezawodny. To samo dotyczy turbodiesla 1.5 w jego wszystkich odmianach różniących się mocą. Od 2013 r. w ofercie znajduje się benzynowy silnik 1.2 z turbosprężarką, osiągający moc 114 KM. Jest cichy i nie pali dużo, a koncern Renault-Nissan stosuje go w wielu modelach swoich marek: od Kangoo po Qashqaia.

RENAULT KANGOO W WERSJI GRAND MOŻE PRZEWIEŹĆ SIEDMIU PASAŻERÓW

  • Nadwozie
    W ciągu wielu lat produkcji jakość wykonania Kangoo osiągnęła wysoki poziom. W najstarszych egzemplarzach irytują jednak usterki układu elektrycznego, np. kierunkowskazów czy oświetlenia. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ale zastosowane plastiki są niskiej jakości, a wygłuszenie wnętrza tylko przeciętne.

  • Wykonanie
    Pod tym względem Kangoo II nie można nic zarzucić, chociaż pewna doza wyrozumiałości nigdy nie zaszkodzi, bo z czasem na pewno pojawi się grzechotanie czy skrzypienie plastików. W 2008 r. zarządzono dwie akcje przywoławcze – z powodu usterek zwijacza pasa bezpieczeństwa oraz odgłosów dobiegających od przegubu kolumny kierownicy.

  • Bezpieczeństwo
    Podczas testu zderzeniowego Euro-NCAP Kangoo dostało cztery gwiazdki (na pięć możliwych do zdobycia); zapewnia też wysoki poziom bezpieczeństwa dzieci. ESP montuje się seryjnie dopiero od jesieni 2010 r. i warto wybrać egzemplarz z tym układem. Za boczne poduszki powietrzne trzeba było płacić dodatkowo.

  • Zawieszenie
    Problemem w wypadku Kangoo są duże luzy w układzie kierowniczym – na końcówkach drążków. Poza tym zbyt szybko zużywają się elementy układu hamulcowego – przed zakupem trzeba sprawdzić stan okładzin i tarcz, zwłaszcza przednich.
Schowki pod sufitem, schowki we wnętrzu Składane oparcie kanapy i rozsuwane drzwi – typowe atrybuty auta naprawdę rodzinnego Jeśli zwykłe Kangoo okazuje się nie dość pojemne, można wybrać model Grand z nadwoziem dłuższym o 48 cm

Zobacz też: używany Peugeot 208 - czy warto?

REKLAMA

REKLAMA

VW CADDY - OD 45 000 ZŁ

Widać w nim pokrewieństwo z modelami dostawczymi, jednak osobowy caddy ma praktyczne zalety dużego rodzinnego vana.

To kompaktowe kombi z wysokim dachem Volkswagen wprowadził do sprzedaży w 2004 roku. Caddy ma obszerne wnętrze, a dzięki dwojgu przesuwanych drzwi po bokach okazuje się bardzo praktyczny i do tego nie jest szczególnie drogi. Jest za to znacznie bardziej po spartańsku wykonany niż inne vany z rodziny Volkswagena – np. popularny Touran. W 2010 roku Caddy poddano gruntownemu face liftingowi, w 2015 r. model ten odświeżono po raz kolejny – od tego czasu jego silniki spełniają aktualną normę czystości spalin Euro 6. Mimo iż starsze egzemplarze są tanie raczej nie warto się na nie decydować – nie miały np. seryjnego układu ESP.

  • Silnik
    Pudełkowaty Caddy to jedno z tego rodzaju aut, które wydają sią stworzone, by mieć pod maską silnik Diesla. Godne polecenia są 1.6 CR i 2.0 CR oraz 1.9 TDI (poza wersją oznaczoną kodem BXE, w której istnieje ryzyko obrócenia panewek). Ale auto jest też oferowane z jednostkami benzynowymi – w egzemplarzach sprzed 2015 roku oprócz prostego i trwałego 1.6 (102 KM) do wyboru były trzy silniki TSI o mocy od 86 do 105 KM. Niestety mają nietrwałe rozrządy. Są też wersje wyposażane fabrycznie w instalacje LPG oraz na gaz ziemny.

NAJLEPIEJ WYBRAĆ EGZEMPLARZ VOLKSWAGENA CADDY PO LIFTINGU Z 2010 ROKU 

  • Nadwozie
    VW oferuje ten model w dwóch wersjach nadwoziowych – o długości 4,4 m oraz, jako Maxi, z 4,8-metrową karoserią. Obydwa występują również w wersji 7-miejscowej. Bagażnik Caddy jest ogromny, nawet w podstawowej, krótszej wersji jego pojemność wynosi 750 litrów. W autach w wersji wyposażenia Trendline i wyższych wnętrze jest przytulniejsze, bo nie widać w nim gołych blach, a fotele można wymontować (od 2010 roku).

  • Wykonanie
    Nie ma co ukrywać – pokrewieństwo Caddy z samochodami dostawczymi jest widoczne. Zastosowane materiały wykończeniowe okazują się niewyszukane, za to trwałe, a ślady po przewożonych w bagażniku rowerach czy brudnych butach po górskiej wędrówce łatwo usunąć.

  • Bezpieczeństwo
    ESP montowano seryjnie dopiero od 2010 roku, cztery poduszki są oferowane standardowo od wersji Trendline. Warto zwrócić uwagę na układ hamulcowy, który działa tylko przeciętnie, a jego elementy zużywają się zbyt szybko.

  • Zawieszenie
    Tylna sztywna oś z resorami piórowymi nie zapewnia ani komfortu, ani precyzji prowadzenia, ale dzięki niej auto ma ponadprzeciętną ładowność. Za to elektromechaniczny układ kierowniczy nie przenosi na kierownicę drgań pochodzących od nawierzchni i jest wystarczająco precyzyjny.
Dość głośny silnik 1.9 TDI w 2010 roku zamieniono na 1.6 TDI. Przesuwane tylne drzwi i ogromna ilość miejsca w kabinie Caddy Maxi jest o 40 cm dłuższy
od standardowego modelu, obydwa mogą być 7-miejscowe

Zobacz też: szybkie samochody od 30 000 zł

REKLAMA

REKLAMA

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij