I nie jest bez szans. Koncept-car Qazana, nieznacznie ucywilizowany, już po roku debiutuje jako seryjny Juke. Jest stylistycznym majstersztykiem. Do wysoko położonej dolnej krawędzi okien to typowy SUV; ma duże koła w potężnych nadkolach, niby- osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz krótkie zwisy nadwozia plus duży prześwit. Kabina to inna bajka - niskie szyby boczne, opadająca linia dachu i pochylona tylna szyba ze spoilerem jak w rasowym coupé. Najbardziej niezwykły jest przód z lampami na trzech poziomach. Najwyżej, na pokrywie silnika, znajdują się kierunkowskazy i światła dzienne, pośrodku są okrągłe reflektory i najniżej - lampy przeciwmgłowe. Pomiędzy nimi - trzy okrągłe wloty powietrza. Juke jest efektowny, niepowtarzalny, ale niekoniecznie urodziwy.
Duży prześwit pozwala na sprawne pokonywanie krawężników i innych miejskich przeszkód. Mimo dużego wzrostu, Juke na drodze zachowuje się jak auto sportowe. Ma sztywno zestrojone zawieszenie, które jednak łatwo niweluje niewielkie nierówności i nie pozwala nadwoziu przechylać się w zakrętach. Precyzję prowadzenia zapewnia układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania. Na pofalowanych i krętych trasach auto z napędem na przednią oś zużywało ok. 8,5 l benzyny na 100 km, w wersji 4x4 - o dwa litry więcej. Turbodoładowany silnik od niskiego pułapu obrotów harmonijnie rozwija moc i jest tak elastyczny, że na 6. biegu przyspiesza już od 70 km/h. W wersji 4x4 osiągi nieco gasi bezstopniowa przekładnia. Z tyłu w wersji 4x4 zamiast belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe; zmniejsza ono bagażnik do 207 l. Znany z innych modeli Nissana system ALL-MODE 4x4-i wzbogacony jest o układ zmiennego rozdziału momentu napędowego pomiędzy koła tylnej osi - Torque-Vectoring, który, przekazując zwiększony moment napędowy na tylne koło zewnętrzne, zapobiega podsterowności i poprawia stabilność auta w zakręcie.
NISSAN JUKE 1.6 I DIG-T M-CVT 4X4
Nissan Juke 1.6 I DIG-T M-CVT 4X4 | |
---|---|
Cena | 92 600 zł |
Konkurenci | Kia Soul, Toyota Urban Cruiser |
Silnik | benzynowy, R4, 1.6 |
Moc/przy obrotach | 190 KM/b.d. obr/min |
0-100 km/h | 8,4 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Zużycie paliwa | 7,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 175 g/km |
Silnik | pojemność skokowa 1618 cm3, maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy b.d. obr/min, skrzynia CVT, napęd na cztery koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy crossover, długość x szerokość x wysokość 4135 x 1765 x 1570 mm, rozstaw osi 2530 mm, masa własna 1425 kg, pojemność bagażnika 207/830 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
Wnętrze Juke'a przyprawiono na sportowo - stylowe fotele, zegary w tubach, metalowe nakładki na pedałach. Lakierowany na czerwono lub szaro tunel środkowy wyglądem przypomina motocyklowy zbiornik paliwa. Przed nim, na twardej tablicy przyrządów, centrum obsługowe Nissan Dynamic Control System. Jego przyciskami można zmieniać ustawienia trybu jazdy (Normal, Sport, Eco) i automatycznej klimatyzacji. Na wyświetlaczu mogą być zobrazowane przeciążenia, przepływ momentu napędowego, ekonomiczność jazdy, ładowanie akumulatora czy nastawy klimatyzacji.
W temacie bezpieczeństwo Juke jest bezkompromisowy. Do pewnych właściwości jezdnych dokłada ESP i sześć poduszek powietrznych.
Model celuje w młodszego nabywcę i w kobiety - dla jednych ma nadmiar mocy, a bezpieczne prowadzenie i krawężnikoodporność dla drugich. Najtańszy kosztuje 57 900 zł. W Polsce pojawi się we wrześniu.
Tekst Bogdan Czajkowski
amis 8/2010
Komentarze
~mir123bych, 2011-03-13 17:53:35
auto motor i sport, 2010-07-26 09:46:29
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?