Nissan Qashqai E-Power: nietypowa hybryda - TEST

Do hybrydowego ogródka Nissan dorzuca swój kamyczek – napęd e-Power, w którym koła są napędzane przez mocny silnik elektryczny, a jednostka spalinowa wraz z alternatorem tworzą zespół prądotwórczy. Szalone? Nie do końca.

Nissan Qashqai Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Japońska marka chce udowodnić, że na tzw. miękkich hybrydach, klasycznych hybrydach i hybrydach typu plug-in hybrydowy świat się nie kończy. Chociaż hybryda szeregowa jest znana światu nie od dzisiaj, ma szansę się upowszechnić dopiero za sprawą Nissana i tak popularnego modelu jak Qashqai.
Elementy zespołu napędowego e-Power są podobne do tych w innych hybrydach, są to spalinowa jednostka napędowa, silnik elektryczny i akumulator oraz kilka drobniejszych, ale równie istotnych komponentów, jak przekładnia, falownik i alternator. Różnica polega na tym, że w hybrydowym zespole napędowym Nissana z kołami jest połączony jedynie mocny silnik elektryczny, który osiąga maksymalną moc 190 KM i na zawołanie wytwarza maksymalny moment obrotowy o wartości 330 Nm. Tylko on odpowiada za napęd przednich kół, co sprawia, że w praktyce Qashqai e-Power jeździ jak samochód elektryczny. Jego elektryczny silnik jest zasilany energią zgromadzoną w niewielkim akumulatorze o pojemności wynoszącej jedynie 2,1 kWh, która trafia do niego z dwóch źródeł – dzięki pracy spalinowej jednostki napędowej o zmiennym stopniu sprężania (połączonej z alternatorem) i falownika oraz za sprawą bardzo efektywnej rekuperacji.

Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz
Wykończenie i wyposażenie Nissana Qashqaia w wersji Tekna ociera się o standard samochodów klasy premium, wnętrze jest przestronne i dobrze wyciszone
Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz
Sposób wyświetlania informacji na ekranie wskaźników można zmieniać, do wyboru są też dwa klasyczne okrągłe zegary
Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz
Pokrętłu do regulacji głośności brakuje podświetlenia, na szczęście łatwo w nie trafić także w nocy i bez odrywania wzroku od drogi


Napędzany silnikiem elektrycznym Nissan Qashqai e-Power nie jest uzależniony od zewnętrznego źródła prądu, czyli nie wymaga ładowania. I nie wie, co to mały zasięg. Przy 55-litrowym zbiorniku paliwa i średnim zużyciu benzyny na poziomie 6 l/100 km możliwość przejechania około 900 km jest tylko jedną z jego licznych zalet. Pięć minut przerwy na tankowanie wystarczy i można jechać kolejne 900 km – najczęściej w ciszy, przyspieszać dynamicznie i delektować się wszystkimi zaletami napędu elektrycznego. Tylko wtedy, gdy silnik elektryczny szybko „wyciąga” energię z małego akumulatora, np. podczas wyprzedzania, i równie szybko trzeba mu ją dostarczyć ponownie, jednostka spalinowa wchodzi na wyższy z paru zaprogramowanych poziomów prędkości obrotowej. Wtedy też silnik sterujący pracą układu decyduje o tym, czy moc wytwarzana przez alternator napędzany silnikiem o pojemności 1,5 litra ma trafiać przez falownik bezpośrednio do jednostki elektrycznej, żeby wzmocnić jej zasilanie z akumulatora, czy w postaci energii elektrycznej ma być wysyłana do akumulatora. Tylko wtedy do kabiny przez chwilę dociera odgłos pracy silnika spalinowego, ale znika wraz z zejściem turbodoładowanej jednostki na niższe obroty.
Dzięki funkcji e-Pedal także Qashqaia e-Power (podobnie jak większość samochodów elektrycznych) można rozpędzać i wyhamowywać przy użyciu jedynie pedału przyspieszenia. Przy odjęciu gazu opóźnienie wynosi aż 0,2 g, co automatycznie skutkuje zapalaniem się świateł hamowania, aby uprzedzić kierowców jadących z tyłu, że samochód przed nimi zwalnia. Miłym gadżetem jest grafika przedstawiająca tył Qashqaia na zestawie wskaźników, w którym również zapalają się światła hamowania. W mieście rekuperacja okazuje się tak efektywna, że w akumulatorze bardzo szybko przybywa energii elektrycznej, spalinowa jednostka napędowa nie ma zbyt wiele do roboty i stale pracuje na najniższym poziomie prędkości obrotowej.

Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz
3-cylindrowy silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania zawsze pracuje ze stałą prędkością obrotową, która zależy od chwilowego obciążenia

We wnętrzu Nissana Qashqaia niczego nie brakuje – dobrą jakość wykonania widać i czuć nie tylko wtedy, gdy dotyka się skórzanych elementów wykończenia tablicy rozdzielczej czy konsoli środkowej. Zajmowanie miejsc na przednich fotelach odbywa się bez żadnej gimnastyki, fotel kierowcy reguluje się elektrycznie, a pasażera mechanicznie. Obydwa są wyposażone w regulację wysokości. Miejsca we wszystkich kierunkach jest pod dostatkiem – także nad głową, mimo okna dachowego, które należy do wyposażenia seryjnego wersji Tekna.

Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz
Materiałowo-skórzana tapicerka z niebieskimi wstawkami nawiązuje do niebieskich detali w kabinie
Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz
Do wyposażenia seryjnego Qashqaia w testowanej wersji należą 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 235/50


Nissan Qashqai zaskakuje nie tylko wydajnością hybrydowego zespołu napędowego e-Power, ale też jakością jazdy i wykonania. Komfort podróżowania jest wysokiej próby, a właściwości jezdne ponadprzeciętne jak na klasę popularnych crossoverów. Niestety, cena wynosząca 192 950 zł za testowaną wersję Tekna, czyli o 26 300 zł więcej niż za 158-konną odmianę 1.3 DIG-T, każe przypuszczać, że na polskim rynku napęd e-Power zawrotnej kariery nie zrobi. A szkoda.

Nissan QashqaiFot. Jacek Hanusz

 

Dane producenta NISSAN QASHQAI E-POWER TEKNA
Cena 192 950 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy, szeregowy:
silnik elektryczny
+ benzynowy
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
190 KM (140 kW)
Maks. moment obrotowy 330 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R3 turbo
1497 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
158 KM (116 kW)
4600/min
Maks. moment obrotowy
w przedziale obrotach
2250 Nm
1800-3750/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 190 KM (140 kW)
Maks. moment obrotowy 330 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 2,1 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 1-stopniowy reduktor
OSIĄGI
0–100 km/h 7,9 s
Prędkość maksymalna 170 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
120 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy crossover, długość x szerokość x wysokość 4425 x 1835 x 1625 mm, rozstaw osi 2665 mm, masa własna 1728 kg, pojemność bagażnika 479/1598 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
Zobacz także:
REKLAMA