Nissan Qashqai: Przyspieszona ewolucja - TEST

Nissan Qashqai zadebiutował w 2007 roku jako praktyczny crossover w atrakcyjnej cenie. Od tego czasu przeszedł imponującą ewolucję. Obecnie na rynek wchodzi jego 3 generacja, która jest dojrzałym, przestronnym, komfortowym, bezpiecznym, rozbudowanym multimedialnie i ciekawie wyglądającym SUV-em.

Nissan Qashqai materiały prasowe
Nissan Qashqai
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 480 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Już po kilkunastu kilometrach za kierownicą czuję, że mam do czynienia z całkiem nową generacją modelu. Nissan Qashqai został zbudowany na nowej płycie podłogowej (CMF-C) o wydłużonym o 2 cm rozstawie osi. W porównaniu do poprzednika nadwozie jest lżejsze o 60 kg i sztywniejsze o 48 proc. Precyzyjniej pracuje zawieszenie, dzięki temu kierowca ma lepszy kontakt z autem a pasażerowie mogą cieszyć się większym komfortem jazdy. Z każdą generacją Qashqai dokonuje imponującej progresji. W tym wypadku istotny progres widoczny jest we wszystkich aspektach z wyjątkiem osiągów. Nie znaczy to, że najnowszy Nissan nie ma nowoczesnych napędów.

REKLAMA

Nissan Qashqaimateriały prasowe
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai – Pod maską

Inżynierami Nissana kierowała chęć lub konieczność obniżenia emisji CO2. W momencie debiutu na polskim rynku dostępne będą dwie wersje benzynowego turbodoładowanego silnika 1.3 l (140 i 158 KM) wspomaganego łagodnym układem hybrydowym (12V). Można wybierać pomiędzy ręczną oraz bezstopniową skrzynią biegów. W 2022 r do oferty dołączy wersja e-Power – hybryda w której silnik spalinowy nie jest mechanicznie połączony z kołami. Jego zadanie polega na dostarczeniu prądu silnikowi elektrycznemu, który zajmuje się napędzaniem Nissana. Rozwiązanie takie w przeszłości można było spotkać choćby w Oplu Ampera.
Dziś mamy okazję pojeździć w okolicach Serocka Qashqaiem z napędem na przednie koła w rożnych konfiguracjach silnika 1.3. Słabszej wersji (140 KM) brakuje nieco momentu obrotowego (240 Nm), szczególnie jeśli chcielibyśmy wykorzystywać Qashqaia do wakacyjnych wypraw i podróżować z pełnym obciążeniem. Lepiej radzi sobie odmiana o mocy 158 KM. Ale optymalne okazuje się połączenie, co było dla nas zaskoczeniem, silnika o mocy 158 KM z bezstopniową skrzynią biegów. Skrzynia XTronic podczas dynamicznego przyspieszania symuluje zmianę biegów, co jest bardzo przyjemne. Można też zmieniać wirtualne biegi przy pomocy łopatek i co ważne jeśli ustalimy konkretny bieg, to po dodaniu gazu nie na nieprzyjemnego wrażenia „ślizgania” znanego z klasycznego automatu lub bezstopniowych skrzyń Toyoty. XTronic ma jeszcze jedną istotną zaletę. Potrafi świetnie zamaskować niski moment obrotowy silnika 1.3 i starannie wykorzystuje jego potencjał. To jedna a najlepszych, jeśli nie najlepsza tego typu skrzynia na rynku.
Naszym zdaniem w przypadku rodzinnego SUV-a jakim jest Qashqai najlepiej wybrać właśnie wersje z automatyczną skrzynią bezstopniową. Jeździ się nią najprzyjemniej. Za taki samochód 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTronic Acenta z napędem na przednie koła trzeba zapłacić 131 200 zł. Najtańsza odmiana 1.3 DIG-T MHEV 140 KM Visia z ręczną skrzynią i napędem na przód oznacza wydatek 98 800 zł, a to oznacza, że samochód wyraźnie podrożał względem poprzednika.
Zaletą niewielkiego dobrze wyciszonego silnika jest możliwość ekonomicznej jazdy. Nam podczas płynnej podróży wiejskimi szlakami udało się zejść ze spalaniem do poziomu poniżej 6 l/100 km. Ale trzeba zakładać, że średnie spalanie utrzyma się na poziomie 8 l/100 km.

Nissan Qashqaimateriały prasowe
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai – Przyjazny charakter

Wytłumaczeniem skoku cenowego jest z pewnością fakt, że Qashqai wskoczył na wyższy poziom pod wieloma względami. Urósł, stał się bardziej komfortowy i lepiej wyposażony. Wykończone jest miękkimi materiałami i starannie wyciszone wnętrze jest ergonomicznie zaplanowane, przestronne i bardzo wygodne. Wrażenie robią bardzo obszerne jak na japońskie auto fotele, szeroko (85 st. ) otwierające się drzwi oraz komfortowo pracujące pomimo zastosowania atrakcyjnych 20-calowych felg zawieszenie. Z tyłu udało się wygospodarować o 2 cm więcej miejsca na nogi i 1.3 cm nad głowami w porównaniu do poprzednika. Nowy Qashqai pozostawia wrażenie samochodu bardzo przestronnego i przyjaznego kierowcy i pasażerom.

 

REKLAMA

REKLAMA

Nissan Qashqai – Przyjemniejsze prowadzenie

Tylne zawieszenie występuje w dwóch odmianach. Zawieszenie z belką skrętną jest przeznaczone dla wersji z napędem na jedną oś z 19-calowymi lub mniejszymi kołami. Belka skrętna została zmodernizowana w stosunku do poprzedniego modelu poprzez dodanie nowego górnego elementu tłumiącego, który zwiększa punktową sztywność nadwozia i zmniejsza przenoszenie drgań do wnętrza. Dodano również ulepszony odbojnik zwiększający płynność ruchu tylnego zawieszenia w skrajnych położeniach oraz chroniący przed wstrząsami. Klienci, którzy zamówią Nissana Qashqai z 20-calowymi kołami lub napędem na cztery koła, będą mogli precyzyjniejszego prowadzenia, które wynika z zastosowania tylnego zawieszeniu wielowahaczowego.
Na jakość prowadzenia wpłynął również nowy układ kierowniczy. Przeniesiono silnik wspomagania bezpośrednio w pobliże drążka kierowniczego, a przełożenie skrócono z 19,1:1 do 14,7:1 . Dzięki temu układ kierowniczy jest spontaniczny. Qashqai prowadzi się przyjemnie, ale nieidealnie. Da się wyczuć, że mamy do czynienia z elektrycznie wspomaganą konstrukcją, która nie zawsze działa naturalnie.

Nissan Qashqaimateriały prasowe
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai – Zdalna łączność

W każdym Qashqaiu, niezależnie od wersji wyposażenia, seryjne są m.in. systemy wykrywania pieszych i rowerzystów, przejazdu przez skrzyżowanie, zmiany pasa ruchu, regulowania prędkości, rozpoznawania znaków drogowych, zapobiegania kolizjom, a także czujniki parkowania z tyłu. Ale to dopiero początek długiej listy wyposażenia. Poza kompletem systemów związanych z bezpieczeństwem można się cieszyć widokiem dużego wyświetlacza head-up, 12.3-calowego cyfrowego zestawu zegarów, 9-calowego ekranu multimediów oraz możliwości lokalizowania samochodu, przekazywania celu podróży, czy choćby ryglowania zamków zdalnie za pomocą aplikacji telefonicznej.

Nissan Qashqai – Obiecujący wygląd

Najnowsze wcielenie Nissana Qashqai przyciąga wzrok ciekawą i dojrzałą stylizacją i kiedy wsiądziesz za kierownicę spełni obietnice jakie składa atrakcyjny wygląd. Musisz tylko pogodzić się z faktem, że pod maską pracuje silnik o pojemności 1.3 l. Nisan obiecuje, że bardzo przyjemnych wrażeń z jazdy dostarczy hybrydowa wersja e-Power, która pojawi się na rynku w przyszłym roku.

Nissan Qashqaimateriały prasowe
Nissan Qashqai
Dane producenta Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTronic
Cena od 131 200 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4, turbo, mild hybrid
Pojemność skokowa 1332 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
158 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
270 Nm
1800/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 198 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
144 g/km
NADWOZIE

Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4425x 1835 x 1625 mm, rozstaw osi 2665 mm, masa własna 1564 kg, pojemność bagażnika 504/1447 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA