Nissan Qashqai e-Power: Elektryk na benzynę - TEST

Nissan Qashqai e-Power jest napędzany mocnym silnikiem elektrycznym, ale to tak naprawdę hybryda, która zamiast prądu z gniazdka potrzebuje wyłącznie benzyny.

Nissan Qashqai Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Pomysł na samochód elektryczny ze spalinowym agregatem prądotwórczym nie jest niczym nowym, ale w modelu Qashqai e-Power mamy do czynienia z jego bardzo interesującą ewolucją. Na co dzień, przy spokojnej jeździe, hybryda Nissana zachowuje się zupełnie jak auto elektryczne, choć raczej miejskie niż sportowe. Dostępny od samego startu wysoki moment obrotowy (330 Nm) pozwala żwawo przyspieszać, choć nie ma efektu wciskania w fotel. Rozwijanie prędkości jest za to bardzo płynne i liniowe, a towarzyszy mu niemal zupełna cisza w kabinie, o ile oczywiście kierowca nie ma ciężkiej nogi. Niewielki akumulator (2,0 kWh) pozwala pokonać bezemisyjnie około trzech kilometrów, ale przez większość czasu w tle pracuje silnik benzynowy napędzający prądnicę, która na bieżąco ładuje „baterię”. Robi to jednak tak cicho, że jedynie wyświetlany na monitorze przepływ energii zdradza, w jakim trybie działa napęd. Inaczej jest po mocnym wciśnięciu gazu, kiedy najpierw czuć typowy dla napędów elektrycznych zryw, a po chwili robi się głośniej, kiedy turbodoładowany silnik benzynowy (158 KM) wkręca się na wysokie obroty, zaspokajając zwiększone zapotrzebowanie na energię. Dzieje się to z niewielką zwłoką, co można porównać do redukcji biegu w przekładni automatycznej, tyle że Qashqai ani na chwilę nie traci przy tym rozpędu. Zwiększony chwilowo hałas przypomina z kolei jazdę autem z przekładnią bezstopniową, ale warto zwrócić uwagę na harmonijną pracę trzech cylindrów nowoczesnej 1,5-litrowej jednostki o zmiennym stopniu sprężania.

Nissan QashqaiFot. Michał Szymaczek
Prosty wzór kokpitu budzi zaufanie. Wersja e-Power ma większy ekran centralny (12,3 cala)
Nissan QashqaiFot. Michał Szymaczek
Czytelny ekran pokazuje najważniejsze informacje. Uwagę zwraca duży zasięg napędu e-Power


Napęd e-Power, oprócz tego, że jest bardzo cichy, okazuje się oszczędny. Na torze, w cyklu mieszanym, ale z przewagą dynamicznego przyspieszania, komputer pokładowy szacował zasięg na ok. 800 km. Czy taki wynik rzeczywiście można uzyskać, sprawdzimy podczas testu na zwykłych drogach. Na podstawie pierwszych wrażeń zza kierownicy przedprodukcyjnego egzemplarza oceniamy, że e-Power jest interesującym rywalem dla zwykłych hybryd i że sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Taki Qashqai trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2022 r.

Nissan QashqaiFot. Michał Szymaczek
Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski związane z trybami jazdy. Plus za jakość materiałów
Dane producenta NISSAN QASHQAI E-POWER 190 KM 2WD TEKNA
Cena jeszcze nieznana
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy:
silnik benzynowy
i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
190 KM
Maks. moment obrotowy 330 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R3 turbo,
1497 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
116 kW (158 KM)
4600/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
b.d.
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 140 kW (190 KM)
Maks. moment obrotowy 330 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 2,0 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów przekładnia
jednostopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,9 s
Prędkość maksymalna 170 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
119 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4425 x 1835 x 1625 mm, rozstaw osi 2665 mm, masa własna 1636 kg, pojemność bagażnika 455 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
Zobacz także:
REKLAMA