W chwili debiutu zastanawiano się, czy nowy gatunek - skrzyżowanie auta typu kompakt z SUV-em - może mieć sens. Życie pokazało, że tak. Qashqai sprzedał się do tej pory w liczbie ponad pół miliona egzemplarzy, a konkurencja zaczęła produkować podobne samochody. Aż dla 80% klientów Qashqai jest pierwszym Nissanem jakiego kupili, częściej interesują się nim kobiety niż mężczyźni. Wyższa pozycja za kierownicą i kompaktowe wymiary obiecują dobrą widoczność i łatwość parkowania. Nie bez znaczenia są również dostępny napęd na cztery koła i 20-centymetrowy prześwit, dzięki którym Qashqai ma dawać sobie radę poza asfaltem.
SUV Nissana największe słowa krytyki zbierał w testach za nie najlepsze komfort resorowania i precyzję prowadzenia. Zawieszenie żyło własnym życiem i kiedy w trakcie pokonywania zakrętu pojawiała się poprzeczna nierówność, kierowca był zaskakiwany nieoczekiwaną zmianą toru jazdy. Teraz się to zmieniło. Nierówności filtrowane są w sposób prawie niezauważalny i bezgłośny, czyli tak, jak być powinno od samego początku. Układ kierowniczy nadal nie jest ostry jak brzytwa, ale auto zdecydowanie uważniej słucha poleceń kierowcy. Jeśli pod maską pracuje najmocniejszy z oferowanych silników - 2.0 dCi/150 KM - nie trzeba się martwić ani o osiągi, ani o wygórowane zużycie paliwa. Biorąc pod uwagę dużą powierzchnię czołową i masę własną wynoszącą prawie 1,5 tony, średni wynik 7,3 l/100 km należy uznać za dobry. Bolączką, zwłaszcza w terenie górzystym, może być wyraźna turbodziura, znikająca dopiero po przekroczeniu 2000 obr/min.
NISSAN QASHQAI 2.0 DCI 4WD TEKNA
Nissan Qashqai 2.0 DCI 4WD TEKNA | |
---|---|
Cena | 107 000 zł |
Konkurenci | Ford Kuga, Renault Koleos |
Silnik | turbodiesel, R4, 2.0 |
Moc/przy obrotach | 150 KM/4000 obr/min |
0–100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 177 g/km |
Silnik | pojemność 1995 cm3, 320 Nm przy 2000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na 4 koła. Układ jezdny: z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu oś wielowahaczowa, spręż. śrubowe, amortyzatory, stabilizator. |
Nadwozie | 5-miejsc., 5-drzw. SUV, dł. x szer. x wys. 4330 x 1783 x 1615 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa wł. 1480 kg, poj. bagażnika 410/1513 l, poj. zbiornika paliwa 65 l. |
Dane fabryczne |
Najwięcej zmian widać na zewnątrz Qashqaia - nowe są reflektory oraz zderzak, osłona chłodni- cy; zmieniony kształt mają błotniki i maska. Tylne lampy zostały wyposażone w diody LED, a spoiler wygięto bardziej ku górze (zaledwie o dwa stopnie), ale poprawiło to aerodynamikę samochodu.
We wnętrzu japońskiego SUV-a uwagę zwracają nowe, bardziej czytelne, ładniejsze zegary oraz zestaw multimedialno-nawigacyjny z dotykowym ekranem. Fotele nadal są zamontowane za wysoko, mają zbyt krótkie siedzisko, a oparcie osobom o wysokim wzroście sięga zaledwie po łopatki. Siedzenie z głową tuż pod dachem (szklanym w testowej wersji) to teraz największy minus Qashqaia i nie zmienią tego ani inne kolory tapicerki, ani dodatkowe schowki na konsoli środkowej. We wnętrzu jest zdecydowanie ciszej za sprawą lepszego wygłuszenia kabiny pasażerskiej. Głośniej i lepiej gra natomiast zestaw audio, opcjonalnie wyposażony we wzmacniacz, subwoofer i głośniki marki Bose.
Crossover Nissana jeździ poprawnie, częściej spotkamy go w mieście niż na drogach gruntowych, ale skutecznie zdobywa część rynku zarezerwowaną dotąd dla klasycznych kompaktów i kombi. Teraz jest dojrzalszy, urodziwszy i nie kosztuje więcej niż przed modernizacją, więc ma prawo liczyć, że powtórzy sukces poprzednika i pozyska dla modelu kolejne pół miliona klientów.
Tekst: Michał Hutyra
Amis 6/2010