REKLAMA

Nowa Skoda Fabia – pierwsze wrażenia z jazdy

Najmniejszy samochód w ofercie Skody przeszedł sporą metamorfozę. Mieliśmy okazje wsiąść za kierownice zamaskowanego modelu oraz zobaczyć na żywo auto bez kamuflażu. Oto 5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o nowej Skody Fabii.

Nowa Skoda Fabia (2021) materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Najpierw nieco historii. Samochody kompaktowe, czyli niewielkiej wielkości, tanie w eksploatacji auta rodzinne, od zawsze były dla Skody bardzo ważne. Warto wspomnieć chociażby Skody 1000 MB, 100 czy 125. Prawdziwa rewolucja przyszła jednak wraz z pojawieniem się Skody Favorit – model ten miał już nowoczesną architekturę z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym przednie koła, przez co był bardzo przestronny i praktyczny. To auto sprawiło, że Skodą zainteresował się koncern VW.

REKLAMA

Nowa Skoda Fabia (2021)materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)

Wtedy popularność takich samochodów rosła lawinowo – po sukcesie popularnej Favoritki pojawiła się Felicja, samochód od podstaw stworzony pod skrzydłami nowego właściciela, a później jej następca, czyli właśnie Fabia. Zaprezentowany w 1999 roku samochód był praktyczny i przestronnym, miał nowoczesne silniki i był bardzo bezpieczny, a co najważniejsze – nawet 22 lata (!) po debiucie wygląda nowocześnie. Teraz na rynek wyjeżdża nowa, czwarta generacja tego samochodu.

Co nam się spodobało w niej podczas pierwszego kontaktu? Co zwróciło naszą uwagę? Opisujemy poniżej.

1. Nowa Skoda Fabia to naprawdę duży samochód

Nowa Skoda Fabia (2021)materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)

Miejska Skoda po raz pierwszy wykorzystuje modułową płytę podłogową MQB A0, czyli nowoczesną strukturę znaną chociażby z aktualnego VW Polo. Dzięki temu samochód jest zdecydowanie większy niż dotychczas – długość zwiększono do 4107 mm, a więc o 11,5 cm, a rozstaw osi wynosi teraz 2564 mm (+10,9 cm). A co równie ważne – auto jest nieco niższe i nieco szersze, dzięki czemu nadwozie ma bardzo dobre proporcje. Jak wpływa to na wnętrze? Zauważalnie przestronniej jest z przodu, z tyłu różnica nie jest tak odczuwalna, natomiast bardzo duży jest bagażnik – 380 litrów to już niemal poziom większych modeli, Kamiqa i Scali.

2. Jak wygląda? Jak miks Octavii, Kamiqa i VW Polo

Nowa Skoda Fabia (2021)materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)

Proporcje siłą rzeczy są podobne do tych z VW Polo, ale w detalach to całkowicie inny samochód. Czego nie widać tego na zdjęciach zamaskowanego auta, a co mówi dużo o designie auta? Przednie reflektory (mogą być po raz pierwszy w pełni diodowe) wyglądają mniej drapieżnie niż dotąd, za to mają w sobie więcej elegancji. Tylne światła są natomiast kanciaste i efektowne, w najlepszym stylu aktualnej Octavii. Do tego mocno wyprofilowana maska, nietypowa dla Skody boczna linia okien oraz ogromne, niespotykane w tym segmencie okno dachowe. Nowa Fabia wygląda, z braku lepszego określenia – dorodnie. Od momentu premiery dostępna będzie sportowo stylizowana wersja Monte Carlo, która ma być teraz bardziej przystępna cenowo.

3. Skoda Octavia – pod maską tylko „benzyniaki”

 

Nowa Skoda Fabia (2021)materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)

Brak diesla był oczywistością – już w poprzedniku zrezygnowano z takiego napędu – zaskakuje natomiast brak jakiejkolwiek formy elektryfikacji. Kluczowi rywale oferują takie napędy (np. Toyota Yaris występuje jako hybryda, a Hyundai i20 i Ford Fiesta – jako tzw. łagodna hybryda). W Skodzie tłumaczą to tak, że ich samochód ma najbardziej dopracowane właściwości aerodynamiczne (ma m.in. aktywne żaluzje w przednim zderzaku, poprawiające przepływ powietrza) i zaawansowane silniki (jednostki 1.0 i 1.5 TSI mają turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic), więc elektryfikacja nie była potrzebna. W ofercie będą silniki 1.0 MPI (80 KM) i 1.0 TSI (95 i 110 KM), a także 150-konne 1.5 TSI (w standardzie z DSG).

4. Wnętrze – prawdziwa rewolucja

 

Nowa Skoda Fabia (2021)materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)

Jakość wykończenia i materiały są na poziomie Skody Kamiq, a wysoka klasa wyposażenia sprawia, że Fabię można nawet pomylić z Octavią – po raz pierwszy samochód otrzyma cyfrowe wskaźniki, system multimedialny ma funkcje łączności z siecią i ekran o sporej przekątnej, a w tunelu środkowym jest miejsca na indukcyjną ładowarkę. Całość sprawia bardzo dobre wrażenie i całkowicie zrywa z ascetycznym wnętrzem poprzednika. Duża też w tym zasługa niektórych zagrań designerów, przykładowo – Fabia jako jedyna Skoda będzie miała okrągłe nawiewy powietrza, w dodatku będą one połączone chromowaną listwą ciągnącą się przez całą szerokość auta, a na daszku nad zegarami pojawia się…napis „Fabia”! Takie ruchy mają sprawić, że Fabia spodoba się także nieco młodszym odbiorcom.

5. Nowa Skoda Fabia na drodze – pierwsze wrażenie

Szerzej o wrażeniach z jazdy napiszemy w nadchodzącym, kwietniowym wydaniu magazynu „auto motor i sport”, ale już dziś możemy uchylić rąbka tajemnicy. Nowa Fabia jest większym samochodem i stworzonym na nowoczesnej platformie, a to czuć i to wyraźnie. Auto jest zdecydowanie lepiej wygłuszone niż poprzednik, zawieszenie bardziej sprężyście amortyzuje nierówności, a na każdy gwałtowny ruch kierownicą auto reaguje płynnie i przewidywalnie – to właśnie cechy, za które chwaliliśmy dotąd większe modele Skody, bo w każdej sytuacji drogowej zachowują się one przewidywalnie, a więc i bezpiecznie. Mieliśmy okazję sprawdzać silnik 1.0 TSI w połączeniu z przekładnią DSG, wnioski – skrzynia podczas jazdy nie szarpała, co dotąd miewała w zwyczaju, trzycylindrowa jednostka jest bardzo dobrze wygłuszona, a osiągi są na więcej niż dobrym poziomie.

 

Nowa Skoda Fabia (2021)materiały prasowe
Nowa Skoda Fabia (2021)

Ogólne wrażenie z jazdy zamaskowaną Fabią? To zdecydowanie większy i bardziej dopracowany samochód niż poprzednik. Z pewnością z tego powodu będzie nieco droższy, co potwierdza także fakt, że… Skoda pozostawi w sprzedaży aktualną, trzecią generację Fabii. Przynajmniej na jakiś czas. Skupiając się jednak na nowym modelu – nie możemy już doczekać się pierwszych jazd samochodem gotowym do produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Dane producenta Skoda Fabia
Cena jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
110 KM
b.d
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
175 Nm
b.d.
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa 7-biegowa
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna b.d.
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) b.d.
Emisja CO2 (WLTP)
b.d.
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4107 x 1780 x 1460 mm,  rozstaw osi 2564 mm, masa własna b.d., poj. bagażnika 380/1190 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA