Nowa Skoda Octavia - teraz ma styl

Solidna, porządna i bezpieczna, ale głowy dla niej na pewno nie stracisz – taka była dotychczas. Nowa Octavia zrywa z imidżem kury domowej i choć jak zawsze stawia na wartości rodzinne, teraz śmiało możesz się z nią pokazać w towarzystwie.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Fajny samochód, bez dwóch zdań – to opinia o Octavii wyrażona spontanicznie przez redaktorów „auto motor i sport”. Na myśli mieli jednak nie nowy model, który w marcu pojawi się u polskich dealerów, lecz Octavię poprzedniej generacji, sprzedawaną już od 9 lat!

Octavia stosuje sprytną strategię, która zapewnia jej popularność – ma wnętrze prawie tak duże jak wnętrze Passata, a kosztuje nieco mniej niż Golf

„Zawieszenie, ergonomia i funkcjonalność to do dzisiaj czołówka, owszem, auto wygląda nijak, ale na pewno nie staro” – uzasadniali swą opinię koledzy redaktorzy. Te pochwały pod adresem weterana podziela wielu kierowców, bo Octavia to najpopularniejszy model w Polsce, kupowany 2,5 razy częściej niż Golf.

CORAZ WIĘKSZA

Skoda sprzedaje w 100 krajach świata łącznie ponad tysiąc Octavii dziennie, więc wybierając ten model nie masz co liczyć, że będziesz oryginalny. „Nie, bo wszyscy mają” – to w naszej minisondzie najczęstsza odpowiedź na pytanie, dlaczego nie kupiłbyś Octavii.

Argumentów „na tak” jest o wiele więcej i zawierają się w dawno już przyswojonym przez Polaków przekonaniu, że Skoda sprzedaje porządną niemiecką technikę VW za mniejsze, rozsądne pieniądze. Na dodatek, od chwili narodzin pierwszej generacji, w 1996 roku, każda kolejna Octavia jest większa od kompaktowych konkurentów, więc lepiej niż oni spisuje się jako samochód rodzinny. To może być jednak pewnym ograniczeniem, bo młodzi-dynamiczni oraz panowie biznesmeni na Skodę raczej się nie skuszą. Ale większości kierowców spodoba się, że wierna swojej tradycji Skoda Octavia numer trzy rozmiarem bije na głowę konkurentów. Od nowego VW Golfa (na którego płycie podłogowej została skonstruowana) jest dłuższa aż o 40 cm, do VW Passata brakuje jej zaś tylko 11 cm. Znakiem firmowym Octavii jest duże wnętrze, w nowym modelu znowu większe niż np. w Golfie. Z tyłu możesz rozsiąść się bardzo wygodnie, ze zmieszczeniem stóp i kolan problemu mieć nie będziesz - tu, w porównaniu z poprzednią Octavią, jest o 30 mm więcej przestrzeni. Bagażnik – oczywiście największy w klasie, choć do końca nie wiadomo w której, bo trudno rozstrzygnąć czy nowa Octavia to jeszcze kompakt, czy już auto klasy średniej. Tak czy owak, 590 l to pojemność imponująca. W nowej Skodzie przewieziesz też narty lub inny długi przedmiot (do 2,4 m), bo złożyć można nie tylko oparcie tylnej kanapy, ale i fotela pasażera z przodu.

DOBRZE WYPOSAŻONA

Ale nowa Octavia to nie wydmuszka epatująca tylko rozmiarem. Ma bogate wyposażenie, chociaż nie wykraczające poza zestaw dostępny u konkurentów. Możesz zamówić wersję z dziewięcioma poduszkami powietrznymi (po raz pierwszy z chroniącą kolana oraz z bocznymi z tyłu), do dyspozycji są asystent utrzymywania toru jazdy, system awaryjnego hamowania, czujnik rozpoznający zmęczenie kierowcy i inne systemy bezpieczeństwa. Powiew nowości poczujesz już w chwili uruchamiania silnika, bo robi się to nie jak dotąd kluczykiem, lecz wciskając przycisk start/stop. Ale klasyka nie poszła w odstawkę – ucieszył nas widok tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego, zamiast coraz częściej spotykanego przycisku.

SKODA OCTAVIA 1.2 TSI

SKODA OCTAVIA 1.2 TSI

Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciKia Cee’d, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 1.2
Moc maks./przy obrotach86 KM/4800 obr/min
0–100 km/hb.d.
Prędkość maksymalnab.d.
Zużycie paliwa5,2 l/100 km
Emisja CO2b.d.
Silnik i przeniesienie napędupojemność skokowa 1197cm3, maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 1500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4659 x 1814 x 1461 mm, rozstaw osi 2680 mm, masa własna b.d., pojemność bagażnika 590/1580 litrów.

LEPSZE SILNIKI

Należąca do koncernu VW Skoda bierze od niego, co najlepsze. Nowa Octavia korzysta z najnowszej generacji silników TSI z doładowaniem i TDI z wtryskiem common-rail. Wprawdzie mają one taką samą pojemność jak jednostki w modelu poprzedniej generacji, ale żeby dopasować je do wymogów konstrukcyjnych wspólnych dla kilku modeli (VW Golf, Audi A3, Seat Leon), zostały bardzo mocno zmodernizowane. Moc trzech jednostek benzynowych o pojemności 1,2, 1,4 i 1,8 l wynosi 86, 140 i 180 KM, diesle 1.6 i 2.0 uzyskują 105 i 150 KM. Najmniej pali oczywiście wysokoprężny silnik 1.6 – 3,8 l/100 km. Jednak rekord w tej dziedzinie ma należeć do Octavii 1.6 TDI w wersji GreenLine, zużywającej tylko 3,4 litra oleju napędowego na 100 km. Z wyjątkiem podstawowych, wszystkie wersje silnikowe można zamówić jako Green-tec z systemem start/stop, odłączającym silnik podczas postoju np. na światłach, oraz z systemem rekuperacji, czyli odzyskiwania energii powstającej podczas hamowania – jedno i drugie ma ograniczyć spalanie. Dla lubiących mieszać biegami Skoda przygotowała mechaniczne skrzynie o sześciu przełożeniach, dla wygodnickich przewidziano automatyczne skrzynie biegów z dwoma sprzęgłami. Dopiero w marcu Skoda poda ceny i wersje wyposażenia przewidziane na polski rynek. W Niemczech podstawowa Octavia jest lepiej wyposażona i tańsza od poprzedniego modelu. Gdyby tak miało być i u nas, podstawowy model kosztowałby około 56 tysięcy złotych. 

- Miło mieć auto nie tylko dobre, ale i ładne – nowa Octavia to zapewnia, stara mocno się opatrzyła.
- Możesz skorzystać z nowocześniejszych i oszczędniejszych silników oraz bogatszego wyposażenia.
- Jeśli cena nie będzie wyższa niż starej Octavii, lepiej kupić nowszy model, by kiedyś lepiej go sprzedać.

Zobacz także:
REKLAMA