Modele poprzednich generacji, a szczególnie Focus „Mark One” z 1998 r., wysoko ustawiły poprzeczkę. W 1999 r., jako pierwsze auto w historii, Focus zdobył tytuł Samochodu Roku po obu stronach Oceanu Atlantyckiego, zaledwie rok później był już najchętniej kupowanym autem osobowym na świecie. Wysoka niezawodność sprawiła, że szybko zasłużył na kolejny tytuł – najmniej awaryjnego auta w swojej klasie. Focus, który jako pierwszy kompaktowy hatchback miał wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi, nieźle namieszał w klasie niższej średniej. I chce to robić nadal.
![]() |
![]() |
Do wyposażenia seryjnego wersji ST-Line należą 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/50 |
FordPass Connect - jak działa
Focus generacji 4.0 w porównaniu z tym pierwszym zaskakuje przede wszystkim możliwościami okołosamochodowymi. 20 lat temu popularny kompakt wystarczyło wyposażyć w wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi i to już było coś. Dziś zdecydowana większość konkurentów ma takie zawieszenie z tyłu, więc Ford musiał obdarzyć Focusa innymi atrybutami. I obdarzył atrybutami ery cyfrowej. Za 1350 zł z Focusa w każdej wersji wyposażenia można zrobić ruchomy modem z dostępem do internetu. Dzięki FordPass Connect z modemem GSM kierowca i pasażerowie zyskują nie tylko możliwość podłączenia aż 10 urządzeń do hotspotu wi-fi, ale również dostęp do funkcji Live Traffic i eCall. Pierwsza pozwala uniknąć stania w korkach, aktualizując co 30 sekund informacje o ruchu drogowym i przekazując je do systemu nawigacji, druga – w razie wypadku automatycznie nawiązuje połączenie ze służbami ratowniczymi i podaje lokalizację samochodu.
Pełne możliwości systemu FordPass Connect można wykorzystać dopiero wtedy, gdy kierowca pobierze i zainstaluje na smartfonie aplikację FordPass. Wtedy za pomocą smartfona można Focusa otwierać i zamykać, bez wychodzenia z domu da się sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku czy przebieg auta lub ciśnienie powietrza w oponach. Aplikacja FordPass zapamięta, na którym piętrze i na którym miejscu wielopoziomowego parkingu przy galerii handlowej zostawiliśmy samochód i pokieruje nas do niego. W Focusie wyposażonym w przekładnię automatyczną za pomocą smartfona można nawet zdalnie uruchomić silnik, aby ogrzać wnętrze auta i usunąć lód z szyb.
Komentarze