REKLAMA

O tym dlaczego nowy Hyundai Tucson nie jest jak zestaw z McDonald’s

Dajemy się oszukiwać na piękne zdjęcia promujące zestawy w McDonald’s. W 2019 roku byłem pewien, że Hyundai z modelem Tucson chce zrobić to samo – najpierw wywołać ekscytację, a potem sprzedać letnie, przesolone frytki i bladego hamburgera. Jakże się zdziwiłem.

Hyundai Tucson Fot. Jacek Hanusz
Hyundai Tucson
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 300 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nakreślmy tło. Czy zgadniecie, które modele były w 2019 roku mniej popularne w Polsce od Hyundaia Tucsona? Np. Skoda Superb, Toyota C-HR czy VW Passat. Zdziwieni? A teraz przypomnijcie sobie, kiedy ostatni raz widzieliście Tucsona na ulicy i zwróciliście na niego uwagę. To ciekawe, bo pewnie nigdy – podobnie jak nikt nigdy nie połączył w jednym zdaniu słów „Tucson” oraz „zwrócić na niego uwagę”. Zmieni się to lada moment.

Hyundai TucsonFot. Jacek Hanusz
Hyundai Tucson

Jeszcze w 2019 roku byłem pewien, że Hyundai postąpi klasycznie – pokaże prototyp modelu, po czym za rok-dwa zaprezentuje jego wersję produkcyjną, która będzie go przypominać jakimś subtelnym detalem, widocznym tylko dla projektanta. Dokładnie tak jak w McDonald’s, kiedy po zamówieniu którejś z kolorowych kanapek na talerzu ląduje produkt tylko nazwą przypominający tę kolorową, ociekającą sosem i dodatkami bułkę z menu.

Prototypowy Vision T Concept wyglądał znakomicie i zbyt dobrze, żeby Hyundai odważył się go w takiej formie wypuścić na drogi. Tymczasem rok i jedną, nadal trwającą pandemię później szok i niedowierzenie – seryjny Tucson jest zaskakująco bliski prototypu i daleko mu do generycznego wyglądu poprzednika (bardziej tyczy się wersji przed liftingiem). Wracając – Tucson wygląda jak nic innego na rynku, więc z pewnością znana nazwa + szeroki wybór silników + oryginalny wygląd oznaczają, że sprzeda się nieźle albo bardzo dobrze. Ciekawe tylko, jak na jego popularność w Polsce wpłynie brak wolnossącego silnika benzynowego? Nie powinniśmy za nim tęsknić – brakowało mu mocy i do tego dużo palił. Nowy silnik 1.6 turbo o mocy 150 KM będzie o niebo lepszym wyborem.

Hyundai TucsonFot. Jacek Hanusz
Hyundai Tucson

Na polskiej, grudniowej ulicy nowy Tucson robi ogromne wrażenie. To na pewno dzięki temu, co Hyundai określa jako „parametryczną dynamikę” (to nie żart). Podobno auto powstawało bardziej w programach komputerowych i przy użyciu geometrycznych wzorów niż tradycyjnymi metodami wymagającymi rysowania i szkicowania na kartce. Coraz większą rolę w stylizacji współczesnych aut zaczyna odgrywać światło – ale nie chodzi już o to, jak wyglądają reflektory, tylko jak konkretne iluminacje wpływają na wygląd samochodu. W Tucsonie, na ten przykład, po uruchomieniu silnika ukryte w „grillu” diody lamp do jazdy dziennej sprawiają, że osłona chłodnica wygląda na mniejszą niż wtedy, gdy światła są zgaszone.

Hyundai TucsonFot. Jacek Hanusz
Hyundai Tucson

Jak jeździ nowy Hyundai Tucson? Do dyspozycji mieliśmy „rynkową” wersję hybrydową z przednim napędem. W obecnych warunkach, kiedy na drodze zalega dziwna, śliska substancja przyspieszanie nie należy do najbardziej efektywnych, za to spokojna jazda przynosi naprawdę niezłe rezultaty zużycia paliwa – w mieście około 6 l/100 km, poza nim około 7 l. Dzięki automatycznej skrzyni biegów w czasie przyspieszania nie występuje efekt „odkurzacza”, co dla niektórych może być mocnym argumentem na rzecz hybrydy. Polecamy tę z napędem 4x4 – wyżej podpisany parkując tyłem miał pewnego razu problem z podjechaniem pod śliski krawężnik.

Hyundai Tucson -  Dane techniczne 

Dane producenta HYUNDAI TUCSON 1.6 T-GDI HEV 6AT 2WD PLATINUM
Cena 169 900 zł 
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silniki benzynowy + elektryczny
Moc maks. układu napędowego 230 KM (169 kW)
Maks. moment obr. układu 350 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM (132 kW)
5500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
265 Nm
1500-4500/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 60 KM (44,2 kW)
Maks. moment obr.
w przedziale obrotów
264 Nm
0-1600/min
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 1,49 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,0 s
Prędkość maksymalna 193 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,5-5,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 125-135 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4500 x 1865 x 1650 mm, rozstaw osi 2680 mm, pojemność bagażnika 616/1795 l, pojemność zbiornika paliwa 52 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA