Czyżby nowy Calibra? Opel pracuje nad nim pełną parą. Mieliśmy okazję popróbować jazdy odważnie stylizowanym studyjnym modelem GTC, który niewiele różni się od przyszłego samochodu seryjnego.
Głęboki oddech, głuche dudnienie, nerwowe sapanie, groźne warczenie - odgłosy, które kierowcę Opla GTC przyprawiają o gęsią skórkę można wytłumaczyć tylko w jeden sposób: ten samochód to dziki zwierz; bicie serca, puls i oddech bestii można tu wyczuć w sposób niczym niezmącony.
To, co dzieje się w czeluściach komory silnika i w trzewiach potężnych końcówek wydechu - świadczy o zwierzęcej, pierwotnej sile.
Kierowca zasiada pośrodku tego wszystkiego, uwięziony w skórzanych sportowych fotelach wyśmienicie podpierających ciało, a wszystko czego mu trzeba znajduje w zasięgu ręki. We wnętrzu dominują umiar i rzeczowość, a to dlatego, że Gran Turismo Coupé (GTC) nawet jako samochód koncepcyjny ma być bezkompromisową maszynką do jeżdżenia, a nie stylistycznym popisem niespełnionych artystów.
Sprzęgło wkracza do akcji błyskawicznie, jak w prawdziwej wyścigówce - każdy z sześciu biegów wskakuje na swe miejsce równie szybko, co precyzyjnie. Korzystanie z pedału gazu to czysta przyjemność - od razu widać spontaniczne reakcje silnika na jego przyciśnięcie, na szybkich zakrętach do akcji wkracza napęd na cztery koła poprawiając trakcję sportowego coupé. I dobrze, bo 300-konnemu silnikowi najwyraźniej nigdy nie brakuje pary. Poskramianie jego żądzy coraz większych i większych obrotów podpadałoby pod paragraf "dręczenie zwierząt".
Nowy silnik V6 to doładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem, która - w wersjach o różnej mocy - ma być stosowana przez koncern General Motors. Żeby potężną siłę w pełni przekuć w galop, Opel przypomniał sobie o napędzie 4x4, jaki stosował w latach 90. np. w Calibrze. Dzisiaj częściej korzysta się ze sprawdzonego przez VW i Volvo elektronicznie sterowanego wiskotycznego sprzęgła Haldex na tylnej osi. W przyszłości Opel ma zamiar kierować na każde z kół osobno moment napędowy o różnych wartościach, jak to już dziś czynią Audi i BMW.
Komentarze
auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?