Opel Astra kombi PHEV: Ładuj i jedź - TEST

Nowy Opel Astra kombi ma nie tylko bardziej praktyczny bagażnik niż hatchback, ale dzięki większemu rozstawowi osi także przestronniejsze wnętrze. Sprawdziliśmy, jakie wrażenia pozostawia wersja hybrydowa typu plug-in.

Opel Astra Sports Tourer Materiały prasowe

Chociaż SUV-y nadwątliły rynkową pozycję kompaktowych kombi, atuty debiutującego Opla Astry Sports Tourer są wciąż trudne do podważenia. Astra kombi w nowym wcieleniu jest oferowana m.in. z napędem hybrydowym – po raz pierwszy w swojej historii. Wersja Plug-in Hybrid korzysta z zalet wynikających z obecności turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 o mocy 150 KM i elektrycznego osiągającego 110 KM. Łącznie system wytwarza 180 KM i moment obrotowy o wartości 360 Nm, co pozwala autu rozpędzić się do setki w 7,7 s i uzyskać maksymalną prędkość 225 km/h. To znacznie więcej, niż uzyskują hybrydowe modele Lexusa i Volvo, w których prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 180 km/h.

Opel Astra Sports TourerMateriały prasowe
Deska rozdzielcza ma oszczędną formę, a 10-calowy ekran dotykowy multimediów wspomagają praktyczne tradycyjne przyciski
Opel Astra Sports TourerMateriały prasowe
Wyświetlacz zegarów nie wykorzystuje swojego potencjału i nie daje możliwości dostosowania grafiki do różnych gustów kierowców


Akumulator litowo-jonowy może zmagazynować 12,4 kWh energii elektrycznej netto i umożliwia (według procedury WLTP) pokonanie 60 km w trybie elektrycznym. Hybrydowa Astra porusza się dzięki silnikowi zasilanemu prądem z przyjemną lekkością i bardzo płynnie, co wyraźnie podnosi komfort jazdy w mieście. Dzięki 8-biegowej przekładni automatycznej napęd sprawdza się również w trasie. Turbodoładowany silnik benzynowy przy prędkościach autostradowych nie musi wspinać się na wysokie obroty, jak to ma miejsce w hybrydach z przekładniami bezstopniowymi. Pasażerom nie doskwierają hałasy toczenia ani opływającego powietrza, ponieważ auto zostało starannie wyciszone.

Opel Astra Sports TourerMateriały prasowe
Na dzielonej w stosunku 40/20/40 kanapie wygodnie usiądą dwie osoby. Nie brakuje miejsca ani na nogi, ani wokół głowy


Nowa Astra Sports Tourer jest o 60 mm krótsza od poprzedniej, ale ma większy rozstaw osi, wynoszący 2732 mm (+70 mm w stosunku do poprzednika i +57 mm w porównaniu z nową Astrą hatchback). Dzięki temu w wersji kombi można liczyć na więcej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu. I rzeczywiście mogą tam wygodnie podróżować dwie dorosłe osoby. Kanapę podzielono w proporcji 40/20/40, dlatego osobie siedzącej pośrodku może nie być zbyt wygodnie, jeśli podróż trwa dłużej. Bardzo wygodne i obszerne są fotele z przodu. Jednak po mocnym pochyleniu siedziska – a dokładniej: wyraźnym uniesieniu jego przedniej części – poznajemy, że Astra ma wiele wspólnego z Peugeotem 308. Na ten sam trop naprowadziły nas przełączniki trybów jazdy. Wrażenia zza kierownicy utwierdzają tylko w przekonaniu, że Astra i 308 to konstrukcyjnie bardzo bliskie sobie modele. Francuską lekkość prowadzenia znaną z modeli Peugeota czuje się np. w działaniu pedału przyspieszenia czy innych mechanizmów sterowania oraz w pracy komfortowego zawieszenia z belką skrętną z tyłu.

Opel Astra Sports TourerMateriały prasowe
Dolną krawędź bagażnika Astry kombi obniżono – jej odległość od ziemi wynosi 60 cm, tablicę rejestracyjną przeniesiono ze zderzaka na pokrywę bagażnika


W hybrydzie należy się liczyć z nieco ciaśniejszym bagażnikiem niż w autach wyłącznie spalinowych, bo trzeba w nich znaleźć miejsce na akumulatory trakcyjne. Zamiast 600 l (1634 l po złożeniu foteli) bagażnik hybrydowej Astry ma 516 l (1553 l). Zbiornik paliwa też jest mniejszy (42 l zamiast 52 l), ale jeśli tylko wykorzystuje się możliwość ładowania akumulatorów, zasięg hybrydy okaże się większy niż modelu spalinowego.
Na desce rozdzielczej znajdziemy wiele tradycyjnych przycisków, które dają bezpośredni dostęp do różnych funkcji, zwiększając w ten sposób komfort obsługi urządzeń pokładowych. Oczywiście mamy też do dyspozycji 10-calowy ekran dotykowy multimediów oraz również 10-calowy wyświetlacz zegarów. Ten drugi nie wykorzystuje możliwości, jakie daje ekran ciekłokrystaliczny, ponieważ nie można wybierać różnych wzorów graficznych, a sama powierzchnia zegarów cyfrowych nie została efektywnie zagospodarowana. Grafika jest co prawda prosta, ale nie wpływa to na czytelność informacji. Na pewno jednak w Astrze można się szybko odnaleźć, bo system obsługi jest intuicyjny.
Opel pozwala klientom wybrać optymalny napęd dla siebie, co jest dzisiaj niezwykle cenne. Hybryda plug-in na tle wersji wysokoprężnej wypada przy tym znacznie lepiej pod względem zużycia paliwa i komfortu w mieście, ale nieco gorzej przy intensywnej jeździe autostradowej, gdzie jej apetyt okazuje się większy. W sumie dostępne są wersje benzynowa (1.2), z dieslem (1.5) i – najdroższa – właśnie ta z napędem hybrydowym plug-in; w 2023 roku dołączy do nich odmiana elektryczna. Za najtańszego Opla Astrę Sports Tourer 1.2 Turbo trzeba zapłacić 107 900 zł. Hybryda kosztuje 174 500 zł. Pierwsze samochody trafią do klientów pod koniec roku.

Opel Astra Sports TourerMateriały prasowe
W przydatnych schowkach pod podłogą bagażnika o pojemności 516 l można umieścić choćby przewód do ładowania akumulatora
Opel Astra Sports TourerMateriały prasowe
Ładowarka ścienna o mocy 22 kW pozwala uzupełnić poziom energii w akumulatorach od 0 do 100% w ciągu dwóch godzin

 

Dane producenta OPEL ASTRA SPORTS TOURER PLUG-IN HYBRID
Cena 196 500 zł (Ultimate)
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in: silniki benzynowy i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
180 KM
Maks. moment obrotowy 360 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1750/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC
z magnesami stałymi
Moc maksymalna 110 KM
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 12,4 kWh netto
(13,2 kWh brutto)
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-biegowa
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,7 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,0 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
14 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4642 x 1860 x 1481 mm, rozstaw osi 2732 mm, masa własna 1642 kg, poj. bagażnika 516/1533 l, poj. zbiornika paliwa 42 l.
REKLAMA