Opel Grandland z dieslem: Potrójne zaskoczenie - TEST

Znany od kilku lat Opel Grandland przeszedł ostatnio face lifting. Jednak to nie drobne zmiany wyglądu są w nim najważniejsze, lecz silnik Diesla, który potrafi pracować o kropelce.

Opel Grandland Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 132 400 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Fani niemieckiej marki pewnie się z nami nie zgodzą, ale Opel Grandland niespecjalnie wyróżniał się dotąd na tle innych SUV-ów swojej klasy, dlatego wybierając się na pierwsze spotkanie z modelem po face liftingu, nie liczyliśmy na zaskoczenie. A jednak Grandland nas zadziwił, w dodatku trzykrotnie. Po pierwsze, wyglądem. Modyfikacja nadwozia upodabniająca go do nowej Astry wypadła pomyślnie i przód auta prezentuje się bardzo nowocześnie. Na to, że ten kompaktowy SUV robi tak dobre wrażenie duży wpływ ma również wyposażenie – Grandland w wersji GS Line ma bardziej dynamicznie stylizowane zderzaki i biało-czarną kolorystykę, dzięki czemu wygląda zgrabnie i dynamicznie.

Opel GrandlandFot. Jacek Hanusz

Opel GrandlandFot. Jacek Hanusz
Minimalistyczne wskaźniki to mocna strona auta, ekran ma jednak matową matrycę, więc czasem wskazania nie są wyraźnie widoczne
Opel GrandlandFot. Jacek Hanusz
Automatyczna 8-biegowa przekładnia i jej dźwignia są oczywiście znane z modeli Peugeota i Citroëna


To pierwsze zaskoczenie, drugim natomiast okazuje się napęd auta. Testowany egzemplarz miał pod maską wysokoprężny silnik 1.5, który wytwarza moc 130 KM i moment obrotowy o wartości 300 Nm. Oczywiście nie zapewnia mu to dobrych osiągów, bo samochód rozpędza się do 100 km/h w ponad 11 sekund, ale jego dynamika w większości wypadków okazuje się poprawna. Nie to jednak jest najważniejsze, lecz zużycie paliwa. Opel deklaruje spalanie około 5,3 l/100 km, a nam nie tylko bez problemu udało się je osiągnąć, ale nawet zużyć o 0,4 l oleju napędowego mniej. To naprawdę oszczędny silnik, który w dodatku doskonale współpracuje z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, więc jazda Grandlandem okazuje się komfortowa i ekonomiczna jednocześnie. Trudno o lepsze połączenie cech w aucie rodzinnym.
Niestety, jest też trzecie zaskoczenie, mniej pozytywne – kultura pracy silnika 1.5 nie jest zbyt wysoka. Nie chodzi nawet o to, że jest on głośny podczas przyspieszania, ale o fakt, że mocno drga, zwłaszcza na postoju, gdy włącza się tryb start/stop – wtedy, przy uruchamianiu auta, silnik potrząsa karoserią zdecydowanie zbyt mocno. Żeby temu zaradzić, trzeba wyłączyć funkcję start/stop, niestety należy to robić za każdym razem. Patrząc jednak przez pryzmat cech pozytywnych Opla Grandlanda, które opisaliśmy wyżej, tę drobną niedogodność można mu wybaczyć, a auto i tak sprawdzi się w roli rodzinnego SUV-a, które przyciąga uwagę przechodniów.

Opel GrandlandFot. Jacek Hanusz
Ople tej klasy od lat mają jedne z najwygodniejszych foteli, te w Grandlandzie można na różne sposoby regulować, np. przedłużyć siedzisko

 

Dane producenta OPEL GRANDLAND
1.5 DIESEL 130 KM
GS LINE
Cena 166 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1499 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
130 KM
3750/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
1750/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 11,4 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
138 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4477 x 1906 x 1630 mm, rozstaw osi 2675 mm, masa własna 1575 kg, pojemność bagażnika 514/1652 l, poj. zbiornika paliwa 53 l.
REKLAMA